AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #1 Skrevet 2. mai 2011 Jenta mi har funnet 500 kr på bakken ved den lokale busstoppen. Hva skal jeg si til henne? At det er greit at hun beholder pengene? Om det ikke er greit, tips til hva hun skal gjøre med dem?
Tussilago_2 Skrevet 2. mai 2011 #5 Skrevet 2. mai 2011 hmmm, det beste er jo å levere dem til politet, men hvem melder inn tapte 500 kr og om det ikke meldes inn som tapt så går det vel bare i statskassen (og da er det kanskje like greit å beholde????) Lå de i lommebok eller løst??? Om de lå i lommebok ville jeg hengt opp lapp. Løst, personlig ville jeg beholdt så lenge det ikke var snakk om større summer eller et senter der vakter kan bli spurt... Husker en undersøkelse som ble gjort i Tivioli i københavn med en liten typisk jentelommebok, de fleste vaktene som fant den leverte den ikke inn... Så tenker at hvor stor sjanse er det for at de 500 kommer til riktig eier... 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #6 Skrevet 2. mai 2011 De lå løst, på bakken. Ved en ganske trafikkert veg.
Gjest Nadezhda Skrevet 2. mai 2011 #7 Skrevet 2. mai 2011 Uansett om de ikke kommer til riktig eier, ville jeg ha tatt med meg datteren min til politistasjonen om ikke annet for oppdragelseeffekten. 7
Tussilago_2 Skrevet 2. mai 2011 #8 Skrevet 2. mai 2011 vet ikke hvor gammel jenta er, men ville forklart om at det er mulig å finne riktig eier så gjør man en innsats for det og finner man større summer (regner ikke 500 kr som stor sum i dagens samfunn)så leverer man til politiet og at man da har krav(eller bør få) finnerlønn. Dere kan jo henge opp en lapp om penger funnet, men antageligvis kan dere få mange "riktige gjett" og da er det bedre at datteren din får dem... Personlig hadde jeg beholdt...
nattsvermer Skrevet 2. mai 2011 #9 Skrevet 2. mai 2011 De lå løst, på bakken. Ved en ganske trafikkert veg. Da hadde jeg beholdt de. Mener du datteren din når du sier jenta di? Hva med å sette de inn på en sparekonto til henne? 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #10 Skrevet 2. mai 2011 Behold de. Leverer du de inn på politistasjonen ender de bare opp i lomma til politiet. Sjansen for at den rettmessige eieren får tilbake de 500,- er mikroskopisk. 2
Gjest Nadezhda Skrevet 2. mai 2011 #11 Skrevet 2. mai 2011 Behold de. Leverer du de inn på politistasjonen ender de bare opp i lomma til politiet. Sjansen for at den rettmessige eieren får tilbake de 500,- er mikroskopisk. Men mener du at så lenge de kanskje opptrer urett, rettferdiggjør det at dere kan gjøre det samme? Jeg forstår så absolutt poenget ditt, men bør ikke man ihvertfall forsøke å lære ungene sine å gjøre rett? 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #12 Skrevet 2. mai 2011 Jenta som fant pengene (datteren min) er 12 år.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #13 Skrevet 2. mai 2011 Jeg hadde satt inn en annonse i avisa. Ikke nevnt sum, type sedler eller akkurat hvor den ble funnet. Kun område. Så hadde jeg sett på om noen av henvendelsene var reelle. Dersom ikke så har dere prøvd og jenta kan beholde pengene. 1
liv Skrevet 2. mai 2011 #14 Skrevet 2. mai 2011 Jeg fant en seddel da jeg var liten og måtte sette opp en lapp der jeg fant den om at penger var funnet og det var mulig å ta kontakt på telefon nr. så måtte vedkommende eventuelt sagt hvor mye da. Det var forøvering ingen som etterlyste seddelen og den havnet på sparegrisen etter to uker. 2
sjøhest Skrevet 2. mai 2011 #15 Skrevet 2. mai 2011 Du vet jo aldri om de som svarer på annonsen faktisk var pengenes eier. Hadde beholdt jeg! Hvis noen satt opp savnet-lapp kunne jeg heller levert de. 1
Gjesten Skrevet 2. mai 2011 #16 Skrevet 2. mai 2011 Jeg ville sagt at hun kunne beholde den, men at hun måtte følge med på busstoppet der hun fant den om noen hang opp en savnet-lapp. Det forutsetter selvfølgelig at jenta er ærlig, men det må man jo kunne håpe på. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #18 Skrevet 2. mai 2011 Var ikke så enkelt, dette. Rådene dere gir meg spiker i begge retninger. Fristende å la henne beholde dem, men samtidig er jeg jo en oppdrager som skal fortelle henne hva som er rett og galt.
nattsvermer Skrevet 2. mai 2011 #19 Skrevet 2. mai 2011 Hva med å kombinere rådene? Be henne følge med om det henges opp lapper (kanskje følge med selv også som en kontroll) og deretter la henne beholde de etter et par uker? Mener fortsatt at de i så fall bør spares
Rosalie Skrevet 2. mai 2011 #20 Skrevet 2. mai 2011 Om eg hadde funne 500 kroner då eg var 12 år, hadde eg aldri fortalt det heime, men spedd på lommepengane med dei. Hadde ho vore 7 år ser eg oppdragereffekten, men ikkje når ho er så stor som 12 år. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå