twix Skrevet 2. mai 2011 #1 Skrevet 2. mai 2011 Min baby vil ha mat hele kvelden. Det er litt frustrerende for både meg og han. Det sies jo at en skal gi de mat når de etterspør, men han har jo ikke før spist ør han vil ha neste,og neste og ne ste måltid. Jeg tror jeg har nok mat til han og, for våkner opp på natten med melkespreng. Jeg prøver og finne på andre ting med han og,, men det eneste han vil er spise , men en kan og gå rundt med han. Sutt bruker han og, men den spytter hn ut gang på gang. det er vel en grense og på hvor ofte en kan gi de mat?jeg får så lyst å gi han et måltid med NAN sånn i 6 tida ca så jeg slipper å sitte ute med puppene heele kvelden...? Han er 7 uker. 1
Gjest pysepusen Skrevet 2. mai 2011 #2 Skrevet 2. mai 2011 Det er helt normalt at man ammer hele kvelden! Babyen spiser seg opp til natta. Om kvelden har vi minst melk, og fetest melk. Det er viktig at barnet får die så mye det vil. Han trenger ikke MME så lenge vektoppgangen er fin (det høres jo ut som noe helt normalt i mine øyne). Før denne perioden begynner, finn fram vann på flaske, noe snacks, sett på TV/data slik du har noe å gjøre og bare dra fram puppen! 2
Gjest Iril Skrevet 2. mai 2011 #3 Skrevet 2. mai 2011 Dette er akkurat sånn det skal være, og det er bare for en kort periode. Du har mindre melk om kvelden, men det viktige er at fettinnholdet er høyere. Babyen trenger denne melken, så med mindre barnet legger for dårlig på seg, må du ikke falle for fristelsen å gi flaske. Kveldsammingen er også viktig for produksjonen resten av døgnet, for selv om mengden melk er minst da, er nivået av hormonet prolaktin også høyest da. Om du begynner å gi flaske, spiser babyen din mindre og du gir kroppen din beskjed om at den produserer for mye melk. Til slutt ender du opp i en "ond sirkel" der du etterhvert får for lite melk. Det er slitsomt, men det går over! 1
twix Skrevet 2. mai 2011 Forfatter #4 Skrevet 2. mai 2011 Ok. Det som gjør det enda verre er at jeg har no plager. Sårhet har kommet og gått, men er på vei vekk igjen nå heldigvis. Men lurer på om det kan være sopp , men kan ikke finne no i babyens munn. Men når han suger kjenner jeg brennende smerter spesielt i det ene brystet og dette kan jeg kjenne på timer etterpå også. Hvis dette er sopp er det noe jeg kan smøre på selv eller må jeg gå til legen?Etter at han har sugd og hvis jeg fryser litt blir knoppene også helt hvite på tuppen. Men er det sånn om jeg gir NAN blir melkeproduksjonen mindre generelt og da, som på morgenen?
Caramba Skrevet 2. mai 2011 #5 Skrevet 2. mai 2011 (endret) Med nummer 1 var jeg livredd for å gi NAN, tenkte at det var "feil". Dermed ble jeg helt utslitt av kvelds-ammingen. Da jeg fikk nummer 2, tvillinger, så tenkte jeg at jeg ikke skulle sitte sånn i time etter time igjen, så nå ga jeg NAN eller pumpemelk etter siste amming, bare for å fylle dem opp. Mitt tips er: pump deg om morgenen, nok til en siste kveldsflaske som du gir helt til slutt. Klarer du ikke pumpe deg, så gi NAN hvis kveldsammingen sliter deg helt ut... Endret 2. mai 2011 av Caramba
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #6 Skrevet 2. mai 2011 Jeg er enig med de andre her som har svart at dette er helt normalt, og naturlig adferd for babyer. Og det er faktisk en veldig kort periode at det er sånn, når det er over vil du nesten ha glemt det. Du er heldig som ikke har mer vondt enn det du har, og ammingen vil bare bli lettere og lettere. Jeg hadde uforklarlige smerter etter amming til babyen var ca to og en halv mnd. Fikk behandling for sopp men tror egentlig ikke jeg hadde det - det gikk uansett over. I en periode pumpet jeg om morgenen og ga babyen flaske om kvelden, for jeg trodde hun ikke fikk nok melk - men jeg tror egentlig ikke det var så lurt, det virket som om hun drakk mer enn hun skulle da, altså, hun bare drakk og drakk, og fikk vondt i magen, hun skrek iallfall mer da. Det er slitsomt, men du gjør en kjempejobb, kos deg og slapp av! Og det går over, jeg lover 1
Harlekin Skrevet 2. mai 2011 #7 Skrevet 2. mai 2011 Ok. Det som gjør det enda verre er at jeg har no plager. Sårhet har kommet og gått, men er på vei vekk igjen nå heldigvis. Men lurer på om det kan være sopp , men kan ikke finne no i babyens munn. Men når han suger kjenner jeg brennende smerter spesielt i det ene brystet og dette kan jeg kjenne på timer etterpå også. Hvis dette er sopp er det noe jeg kan smøre på selv eller må jeg gå til legen?Etter at han har sugd og hvis jeg fryser litt blir knoppene også helt hvite på tuppen. Men er det sånn om jeg gir NAN blir melkeproduksjonen mindre generelt og da, som på morgenen? Jeg svarte jo deg i den andre tråden, og så leste jeg på nettet om det syndromet du trodde du hadde. Hvite brystvorter var visst et symptom, så jeg hadde sjekket dette ut hos legen. Ellers så er det jo sånn at det er vanlig med øking av melkeproduksjonen om kvelden og natten, samt at det er normalt med generell urolighet og ammedilla hos de små om kveldene. Så jeg tror dessverre at melkeproduksjonen vil gå ned dersom du alltid gir mme om kvelden.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #8 Skrevet 2. mai 2011 De fleste jeg kjenner som har begynt med mme om kvelden har sluttet tidlig å amme for produksjonen går sånn ned. Hold ut - det er helt normalt!
twix Skrevet 2. mai 2011 Forfatter #9 Skrevet 2. mai 2011 (endret) Jeg svarte jo deg i den andre tråden, og så leste jeg på nettet om det syndromet du trodde du hadde. Hvite brystvorter var visst et symptom, så jeg hadde sjekket dette ut hos legen. Ellers så er det jo sånn at det er vanlig med øking av melkeproduksjonen om kvelden og natten, samt at det er normalt med generell urolighet og ammedilla hos de små om kveldene. Så jeg tror dessverre at melkeproduksjonen vil gå ned dersom du alltid gir mme om kvelden. Ja det stemmer. Jeg lurer på om jeg har det raynauds syndromet eller sopp eller begge deler.. ? Jeg skal på 6 ukers kontroll med babyen min i morgen så tenkte spørre legen der da. Men virker ikke som det er så mye en kan gjøre med det om det er raynauds syndrom. Men min helsesøster er ikke flink når det gjelder amming desverre. Ringte og ammepoliklinikken, men måtte først få henvisning fra lege eller helsestasjon for å komme inn der. Ammehjelpen mente og at en enten burde gi bare bare morsmelken eller bare morsmelkerstatning. Men det går jo kanskje ann å gjøre som noen av dere sier og prøve å pumpe på morgenen og fylle han opp litt på kvelden før det verste maset begynner. For han begynner å mase i 6 tida og det holder på til han blir trøtt og jeg legger han i 11-12 tida. Syns det og er vanskelig og vite om han virkelig er sulten eller om han bare lurer meg... Ikke bare bare dette, men kjenner jeg er mere optimistisk på morgenen, men når kvelden kommer er det ikke fullt så gøy lengre.. Det ene brystet mitt er forresten større og mere spreng i enn det andre, selv om jeg prøver og la han drikke like mye av begge to? Endret 2. mai 2011 av twix
Ciara Skrevet 2. mai 2011 #10 Skrevet 2. mai 2011 Det ene brystet mitt er forresten større og mere spreng i enn det andre, selv om jeg prøver og la han drikke like mye av begge to? Sånn hadde jeg det også fordi babyen tidlig fikk seg en favorittpupp Selv om jeg forsøkte å legge ham ofte til det andre brystet, ble det til at han drakk mest av det ene. Tror det er temmelig normalt. Det er kjedelig fase du er inne i, men det går over. Håper du får svar hos legen slik at det ikke blir så plagsomt for deg å amme. Ellers forstår jeg ikke at noen kan mene at man enten bør amme eller gi MME. Det beste er jo å gi mest mulig morsmelk, så hvis du ikke vil/kan fullamme er det bedre at du ammer det du kan og fyller på med MME enn å kutte ut ammingen helt.
Gjest pysepusen Skrevet 2. mai 2011 #11 Skrevet 2. mai 2011 Det blir jo det samme (for din melkeproduksjon) å gi mm på flaske om kvelden eller mme... Jeg hadde ihvertfall ventet til etter 6-ukerskontrollen hvor du får snakket med legen (og forhåpentligvis få henvisning til ammepoliklinikken) Lykke til!
flickan Skrevet 2. mai 2011 #12 Skrevet 2. mai 2011 Jeg har og Raynauds syndrom og for meg hjelper det å drikke en kopp varm te før amming, samt å bruke ammeinnlegg av ull. Hold puppen så lite som mulig ute, og prøv å begrense lengden på hver amming, men barnet må selvsagt spise seg ferdig. Det er dritvondt når det stikker sånn, og for meg kjennes det ut som om brystvortene dyppes i syre.
cupcake90 Skrevet 2. mai 2011 #13 Skrevet 2. mai 2011 Jeg ammet HELE tiden de første 3 månedene. Ammer ofte fortsatt, nå er hun 6 mndr. Gi han når han vil ha du. Det er hender de har økedøgn ol. Det er helt normalt at den første tiden stort sett går i amming, amming, soving, bleieskift og amming igjen.. 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #14 Skrevet 2. mai 2011 Helt normalt. Den første tiden er det ikke rom for spesielt mye annet enn mor, baby, sofa, amming og tv/pc. Det går over etterhvert. Og ikke gi babyen din kunstig fremstilt møkkamelk, når han kan få det beste i verden fra puppene dine. 1
Harlekin Skrevet 2. mai 2011 #15 Skrevet 2. mai 2011 Helt normalt. Den første tiden er det ikke rom for spesielt mye annet enn mor, baby, sofa, amming og tv/pc. Det går over etterhvert. Og ikke gi babyen din kunstig fremstilt møkkamelk, når han kan få det beste i verden fra puppene dine. Nå må du passe deg. Det er ikke noe galt med MME. 6
NovaFlare Skrevet 2. mai 2011 #16 Skrevet 2. mai 2011 Og ikke gi babyen din kunstig fremstilt møkkamelk, Pisspreik. Dessuten tråkker du på utrolig mange mødre nå...
twix Skrevet 2. mai 2011 Forfatter #17 Skrevet 2. mai 2011 Jeg har og Raynauds syndrom og for meg hjelper det å drikke en kopp varm te før amming, samt å bruke ammeinnlegg av ull. Hold puppen så lite som mulig ute, og prøv å begrense lengden på hver amming, men barnet må selvsagt spise seg ferdig. Det er dritvondt når det stikker sånn, og for meg kjennes det ut som om brystvortene dyppes i syre. Ja etter at jeg plutselig fant noe om dette på nettet kjente jeg meg igjen i beskrivelsen. Jeg har likfingre/raynauds syndrom på fingre og tær når jeg fryser så da er det jo sikkert en sammenheng med brystknoppene og. Og det er som du sier at det stikker i brystknoppen også timer etter han har spist. Kjente du og det lenge etterpå? Jeg har det mest på den ene siden. Og det med syre høres jo og kjent ut.
twix Skrevet 2. mai 2011 Forfatter #18 Skrevet 2. mai 2011 (endret) Sånn hadde jeg det også fordi babyen tidlig fikk seg en favorittpupp Selv om jeg forsøkte å legge ham ofte til det andre brystet, ble det til at han drakk mest av det ene. Tror det er temmelig normalt. Det er kjedelig fase du er inne i, men det går over. Håper du får svar hos legen slik at det ikke blir så plagsomt for deg å amme. Ellers forstår jeg ikke at noen kan mene at man enten bør amme eller gi MME. Det beste er jo å gi mest mulig morsmelk, så hvis du ikke vil/kan fullamme er det bedre at du ammer det du kan og fyller på med MME enn å kutte ut ammingen helt. Ok ja han har absolutt en favorittpupp her. Men da er det kanskje ikke så mye og gjøre med det. Er jo selfølgelig den puppen jeg har mest vondt i han er gladest i. Ellers takk for svar alle sammen. Her er flere spørsmål Hvor ofte gikk det mellom når dere la til babyene deres til amming om kvelden og hvor lenge ammer babyen da? Noen andre her som synes det funker greit og gi både morsmelkerstatning og morsmelk? Endret 2. mai 2011 av twix
flickan Skrevet 2. mai 2011 #19 Skrevet 2. mai 2011 Du må ta rådene med å amme når barnet vil med en klype salt. Når man har/lider av Raynauds fenomen må man ta hensyn til dette for i det hele tatt få til å amme. Tror ikke de som ikke har det skjønner hvor j... vondt det faktisk er, og det trenger ikke ha med sugeteknikk, osv å gjøre. Vanlige ammeråd er ikke derfor alltid til nytte for oss med det, og for mange blir det bare verre av det. Kunnskapen blant helsepersonell er dessverre ganske lav, og mange har ikke hørt om det. Nasjonal kompetansesenter om amming sier dette om fenomenet: HVITE BRYSTKNOPPER. Hos enkelte kvinner vil amming eller bare berøring av brystknoppene føre til at brystknoppene blir helt hvite ledsaget av brennende smerte. Dette kan skyldes dårlig suge- og ammeteknikk og denne bør derfor observeres. Andre mulige årsaker til karkonstriksjon, ”kramper”, kan være nikotin, mye koffein, kulde, enkelte medikamenter og følgetilstand etter mye sårhet og smerter. I enkelte tilfeller kan tilstanden ha sammenheng med Raynaud`s fenomen der man kan se et klassisk fargeskifte av brystknoppene fra hvit til blå og senere evt. rødt når blodet vender tilbake til det iskemiske området. En mastitt eller soppinfeksjon kan også være en underliggende årsak til at Raynaud`s fenomen oppstår. Behandling: Unngå mulig medvirkende/utløsende faktorer som nikotin, mye koffein evt. karkonstringerende medikamenter. Behandling av eventuell infeksjon. Prøv varme på brystet (varmepose 10 min før amming). Drikk rikelig varm te før amming (tein løser kramper). Brystknoppene berøres/håndteres minst mulig (bare barnets munn). I alvorlige tilfeller kan en prøve med nifedipine (eks. Adalat) 10 mg tre ganger daglig. Du kan/bør skrive ut dette og ta med til legen i tilfelle han/hun ikke har kunnskap om det. Undersøk om du har sopp eller noe som kan ha utløst det, og få evt behandling. Heldigvis vil barnet ditt ganske snart bli mer "effektiv" under ammingen, og du vil sannsynligvis slippe å amme i timesvis om kvelden. Det skjer gjerne før barnet er 3 mnd, så "hold ut" litt til. Men du kan godt allerede nå la det die max 30 min på hvert bryst, og heller legge det til litt oftere. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #20 Skrevet 2. mai 2011 Men du kan godt allerede nå la det die max 30 min på hvert bryst, og heller legge det til litt oftere. Er det virkelig noen babyer som bruker 30 minutt på å amme?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå