Gå til innhold

Hvordan bruke penger mer fornuftig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er såpass heldig at jeg har god råd, men jeg er dessverre fæl til å sløse med penger. Ikke på store ting som dyre biler eller 50 tommers flatskjerm, men sånne småting som konstant kjøpe kaffe latte til 30 kroner hver dag, gå ut og spise flere ganger i uka, ja rett og mange hverdagslige luksuser. Når er det sånn at jeg har lyst til å investere i bolig, og ellers føler at det er på tide å bruke pengene fornuftig på ting jeg faktisk har bruk for, ikke kaffe latte til 900 + per måned, men ting som er mer fornuftig. Men samtidig, så har jeg råd til alle disse hverdags luksusene nå, fordi jeg bare leier og ikke har bil, men som sagt så har jeg lyst til å bli voksen angående økonomien og tenke på fremtiden.

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, noen som har gått fra å bruke masse penger på hverdagsluksus ( jeg har faktisk pengene) til å slutte å bruke penger på alt tøys og begynne å tenke på 'voksen' livet. Gjerne praktiske ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt råd er: Sett opp et budsjett. På matposten tillater du deg ikke å ha mer en så og så mye å rutte med i måneden. Disse pengene tar du ut i kontanter. Også unner du deg heller en latte og andre utskeielser når du ser at du har vært flink til å handle billig. For da er det igjen penger som du kan sløse vekk.

Du bør rett og slett bare late som at du ikke eier mer penger enn det du har i kontanter :)Resten av pengene dine står da i banken. Og dagen før lønningsdag tar du en titt på kontoen for å se hvor mye du har til overs. Disse putter du på en sparekonto som du har opprettet. Så er det på`n igjen i neste måned.

Endret av nettvenninnen
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig det som nettvenninnen foreslår.

Kutt ned på hverdagsluksusen. Er det like luksus med kaffe latte på kafé om du gjør det hver eneste dag, eller ville det føles mye mer koselig dersom du feks gjør det en gang i uken? Sett gjerne av et lite, fast beløp som skal gå til "kos", sånn at når det er tomt der må du vente til neste lønning.

Fyll opp BSU-kontoen hvert år, og opprett gjerne en ekstra høyrentekonto i en annen bank (kan anbefale yabank, som har en rente på 3,40%), og overfør et fast beløp rett etter at du har fått lønn. Fordelen med å ha sparekonto i en annen bank er åpenbar; pengene er mindre tilgjengelige, og du "glemmer" at du har dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv opp absolutt alt du bruker på en måned. Da er det veldig lett å se hvor kronene forsvinner henne. Det er lettere da å redusere når du ser at du f.eks. bruker 2000 i måned på cafe og uteliv. 400 kr på kaffe ute. 300 på blader, 5000 på mat, 1 ny topp for den er jo så billig osv. Da blir du bevisst ditt eget forbruk og det blir lettere å endre det.

Så setter du opp et budsjett og holder deg til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode råd oppi der. Funker bra for meg med et "tvangstrekk" inn på sparekonto hver lønningsdag.

"En krone spart, er en krone tjent." Og det er sant. Prøv å tenke over hva du har betalt i timelønn. Spør deg selv ofte: Er det verdt å stå 45 minutter på jobb for denne her?

I likhet med det du tjener, er også det du ikke bruker med på å styrke totaløkonomien din. Jeg ser at du er klar over "billige synders akkumulative effekt"; altså hva de uskyldige melkeskvettene med litt kaffe i koster pr måned. Det er bra. Du kan jo bare lage latte hjemme. Drikke hver dag til du blir så lei at du brekker deg bare ved tanken på latte. :fnise:

En grunnleggende ting kan rettnok være nyttig: Gi deg selv andre former for belønning enn ting som du må betale for. Finn godfølelsen utenfor lommeboka. Ikke belønn deg selv ved å dra på shopping, ved å kjøpe noe ekstra dyrt å spise eller ved å kjøpe noe som helst. Belønn heller deg selv ved å unne deg en joggetur, solosex, sykkeltur, et laaaaangt karbad; ved å betale inn et ekstra beløp på sparekontoen eller sparegrisen. Sett igang fantasien! Det kan bli moro å følge med på hvordan sparekontoen vokser, om du lar det gå litt sport i det. Og du får den samme akkumulative effekten på "småinntekter" som ved småforbruk.

Og så er det disse praktiske greiene da. Har du vannkoker eller kaffetrakter på jobben, er det bare å fylle koppen og finne et egnet sted på fortauet der du kan observere folkelivet. Det behøver ikke skje på kafé. Det finnes alltid alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Du sa mye klokt Kamikatze. Det er nok sånn at jeg belønner meg selv med ting som koster penger. Godt poeng at det finnes belønninger som er gratis og i er bedre opplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...