Gå til innhold

Blomster i begravelsen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ikke vært i så mange begravelser, men skal nå i begravelsen til en gammel klassekamerat.

Hva er skikken i forholdt til blomster/krans? Hvem gir blomster? Alle som kommer i begravelsen? Tar man de med seg til kirka selv, hvor gjør man evt av dem da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke vært i så mange begravelser, men skal nå i begravelsen til en gammel klassekamerat.

Hva er skikken i forholdt til blomster/krans? Hvem gir blomster? Alle som kommer i begravelsen? Tar man de med seg til kirka selv, hvor gjør man evt av dem da?

Du går i en blomsterbutikk og forteller hvor og når begravelsen er og så sørger de for at buketten blir levert. Ikke alle gir blomst. Det mest vanlige for venner er å gi en bårebukett som står i vase ved siden av kisten, ikke en som ligger oppå. Kanskje du kan gi sammen med noen andre venner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en fin skikk å ta med en enkel langstilket rose til å legge på kista før nedsenkingen. Den trenger du ikke å ha med inn i kirka, men bare til graven.

Ellers er det ikke så vanlig at gamle klassekamerater kjøper krans fra hver enkelt, men at man heller går flere sammen om det, hvis det er ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Raggsokk

Siden dette var en gammel klassekamerat, kanskje det er flere fra klassen som kan gå sammen og spleise på en bukett? Den lokale blomsterforhandleren pleier å ordne dette, og bringe til begravelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min fars begravelse kom det en uten blomst, men det gjorde ingenting, det viktigste var at han kom og var sammen med oss. En venninne valgte å gi penger til medisinsk forskning i stedet for blomster. Søsknene til min mor valgte å gi en felles blomsteroppsats som de bestilte hos samme som vi hadde valgt, vi valgte leverandør gjennom begravelsesbyrået og siden det viste seg at andre ville ta ekstra betalt for å levere, var det greiest at alle bestilte fra samme sted, også på grunn av det etstetiske som de tilpasset det vi hadde valgt som blomster til båra.

En slektning med kone hadde venner som driver med blomster og kom i kirka tre kvarter før begravelsen og leverte oppsatsen til begravelsesbyrået som pyntet kirka.

Noen hadde med en rose hver å legge på kista før jordfestelsen.

Det er mange måter å gjøre det på, men man trenger ikke ta med blomster.

Hvis du skal bestille alene, en enkel bukett med kort, tror jeg det koster cirka 250-300 kroner for den minste. Hvis du tar med deg en bukett, kan du levere den 30-45 minutter før til de som pynter kirka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...