kaprifolen Skrevet 1. mai 2011 #1 Skrevet 1. mai 2011 Hei! Lurte på om noen her vet noe om hvordan man utreder for bipolar lidelse? Kjenner et par stk som har det, men har ikke turt å spørre siden jeg ikke vet noe om det, og er redd de skal føle seg "ledet" til å dele ting som kanskje er vondt for dem. Har sett at flere her inne har nevnt at de har det, og lurte på om dere kunne dele noen tanker rundt hva dere gjorde, og hvordan det var for deg? Er ikke alltid så lett å vite hva man skal si, og er redd for å rippe opp i noe vondt eller prøve å være positiv, men ende opp med å være "bagatelliserende"...
kaprifolen Skrevet 3. mai 2011 Forfatter #2 Skrevet 3. mai 2011 Ingen som har erfaring? Som pasient, venn, helsepersonell eller andre pårørerende?
Bodøjenta87 Skrevet 3. mai 2011 #3 Skrevet 3. mai 2011 Ingen som har erfaring? Som pasient, venn, helsepersonell eller andre pårørerende? Flere faste her som har det, så er nok bare å vente!
nattsvermer Skrevet 3. mai 2011 #4 Skrevet 3. mai 2011 Jeg lider ikke av dette selv, men noen i nær familie og ei god venninne har dette. Etter det jeg har forstått utredes det gjennom samtaler med lege. Men jeg tror ikke du skal være redd for å spørre. Min venninne sier at hun mer enn gjerne forteller folk hvordan det er enn at de skal gå rundt og tro ting som ikke stemmer. Men det hun sier er at det er veldig mange fordommer der ute angående psykiske sykdommer, så jeg vil tro at dine venner sikkert vil være med og fjerne disse fordommene, og det kan godt tenkes at de blir glade om du spør og viser at du bryr deg Men jeg tror det beste er om du spør og lytter, og ikke kommer med for mange råd selv om disse er velmenende.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2011 #5 Skrevet 3. mai 2011 Jeg ble utredet for bipolar for noen år siden, og for min del var det noen skjemaer jeg skulle fylle ut, og så var det et par oppfølgingssamtaler, alt dette sammen med psykolog hos dps som jeg var henvist till fra fastlege. Jeg husker ikke hva skjemaene hette, men det ene var veldig langt kan jeg huske. Min fastlege mente jeg kunne være bipolar og sendte en "bestilling" til dps for utredning. Jeg endte opp med en annen diagnose, og utredningen gikk over i behandling i stedet Jeg synes ikke utredningen var ubehagelig i det hele tatt, men så var jeg veldig klar for å få orden på meg selv på det tidspunktet. Det jeg synes var aller mest vanskelig var skjemaene. Jeg var redd for å svare feil( ), og så slet jeg med å få konsentrert meg mens jeg holdt på.
Gjest LR Skrevet 3. mai 2011 #6 Skrevet 3. mai 2011 Hei! Lurte på om noen her vet noe om hvordan man utreder for bipolar lidelse? Kjenner et par stk som har det, men har ikke turt å spørre siden jeg ikke vet noe om det, og er redd de skal føle seg "ledet" til å dele ting som kanskje er vondt for dem. Har sett at flere her inne har nevnt at de har det, og lurte på om dere kunne dele noen tanker rundt hva dere gjorde, og hvordan det var for deg? Er ikke alltid så lett å vite hva man skal si, og er redd for å rippe opp i noe vondt eller prøve å være positiv, men ende opp med å være "bagatelliserende"... Jeg kan ikke svare ekstakt om bipolar lidelse, men som psykiatrisk pasient selv. Det jeg kan si er at det er litt trist å oppleve at selv om jobben min og vennene mine vet at jeg går i behandling, så er det ingen som spør. Men hvis noen på jobben har brukket en fot så har de tusen spørsmål, og om noen skal operere så sender de kort og blomster. Men til en som er sykmeldt pga psykiske ting, og av og til hatt selvmordstanker? Ingenting. Tror mange er redd for å gå over grensen eller fornærme/rippe opp i ting, men jeg hadde blitt kjempeglad hvis noen viste interesse og spurte. Men jeg føler de må starte. Vil ikke bryte av lunsjen å si: hei dere, jeg har emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse og OCD, vil dere høre mer om mitt syke hode?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå