AnonymBruker Skrevet 30. april 2011 #1 Skrevet 30. april 2011 Jeg har i 2-3 år nå prøvd å gå ned et par kilo, rundt 5-6-ish, og dermed prøvd meg på litt trening, sånn av-og-på i enkelte perioder. Jeg blir imidlertid veldig kortpustet og må stoppe ganske raskt dersom jeg f.eks. jogger. Er ikke snakk om mer enn 100-200 meter. Det samme hvis jeg går i bratte bakker. Siden jeg ikke trener regelmessig skjønner jeg jo at jeg ikke er i noen toppform, men jeg føler det skal unormalt lite til. Jeg kan bli andpusten bare ved å gå opp 2-3 etasjer i trappen på jobb. Ellers er jeg ikke så veldig aktiv, men bruker f.eks. heller beina enn bilen om jeg skal en rask tur på butikken i nærheten, som sagt heller trapper enn heis osv. Grunnen til at jeg tenker det kan være astma, er at jeg ikke alltid er trøtt eller sliten i bena når jeg blir andpusten. I tillegg drev jeg med organisert idrett når jeg var yngre (tenårene) i 5-6 år, og slet med det samme da, selv om jeg gjerne var trente/spilte kamp rundt 2 ganger hver uke. Noen som vet om det kan være lurt å be om en sjekk hos legen, eller må jeg bare begynne å trene mer/oftere?
AnonymBruker Skrevet 30. april 2011 #2 Skrevet 30. april 2011 Hei! Er det vanskeligst å puste inn eller ut når du blir utngpusten? Det er karakteristisk for astma at det er vanskelig å puste ut. Reaksjonen i luftveien tar også litt tid, hvilket betyr at man som regel blir tunspusten etter 10 minutters tid, og det passer ikke helt med det du beskriver. Har du allergier, barneastma eller eksem? Har noen andre i familien din astma/allergi/eksem? Du kan jo dra til legen og få henvisning til astmautredning om du er bekymret for dette. Lykke til :-)
AnonymBruker Skrevet 30. april 2011 #3 Skrevet 30. april 2011 Jeg lurer på det samme! Jeg vet jo at jeg har dårlig kondis og forventer å bli andpusten og sliten av å trene, men jeg føler meg så innmari kortpustet. Føler at jeg verken får luft ordentlig inn eller ut av lungene/bronkiene. Dette oppstår før jeg blir sliten i musklene eller svett. Jeg er i tillegg plaget med veldig tett nese og det hjelper jo ikke akkurat på.
Rights Skrevet 30. april 2011 #4 Skrevet 30. april 2011 Tror ikke det er astma du har.. er nok bare dårlig kondis Jeg har astma/allergi, og jeg hører ut som en "hval" når jeg puster (dersom jeg har astma). VELDIG tung pust.. og litt sånn "hvine lyd" om jeg kan si det slik. Det er ganske ekkelt egentlig, føler du ikke får puste skikkelig.. Men! Et sug med inhalator og vips så er jeg good to go. Har det heldigvis ganske sjeldent. Men om det uroer deg/dere så mye, så er det vel bare å ta turen til legen å sjekke dere..
AnonymBruker Skrevet 30. april 2011 #5 Skrevet 30. april 2011 Tror ikke det er astma du har.. er nok bare dårlig kondis Jeg har astma/allergi, og jeg hører ut som en "hval" når jeg puster (dersom jeg har astma). VELDIG tung pust.. og litt sånn "hvine lyd" om jeg kan si det slik. Det er ganske ekkelt egentlig, føler du ikke får puste skikkelig.. Men! Et sug med inhalator og vips så er jeg good to go. Har det heldigvis ganske sjeldent. Det der høres ut som meg... Puster som en hval og utpusten høres litt sånn "skvise ut siste rest av luft" ut, med litt hvinelyd. At jeg blir fort anpusten reagerer jeg ikke på, men denne følelsen av trangt bryst og lite luft er ubehagelig. AB nr 3.
Mononoke Skrevet 30. april 2011 #6 Skrevet 30. april 2011 Jeg lurte også på dette, og snakket med legen min om det. Han ga meg da resept på en sånn pustesak, som jeg kjøpte på apoteket (litt usikker på om man egentlig trenger resept, i og med at det ikke er noe mer enn et pusteapparat av plast men). Neste gang jeg var ute og var aktiv, skulle jeg ha med meg dette, og så stoppe og ta pusteprøver når jeg følte at det stoppet opp. Her var det dårlig kondis som var problemet, selv om jeg hadde surkle/hvinelyder fra brystet. Husker dessverre ikke hva apparatet het, men hør med lege/apotek. De vet nok hva det dreier seg om når dere forklarer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå