Anoia Skrevet 16. april 2013 #601 Skrevet 16. april 2013 Forøvrig, det er ikke bare Catelyn som steller i stand trøbbel; i bøkene ser man tydeligere hvordan veldig mange av karakterene gang på gang gjør dumme valg og gjør det stadig verre for seg selv!
Mann 42 Skrevet 16. april 2013 #602 Skrevet 16. april 2013 Ja, jeg glemte et "også" inni der Angående Sansa, så tror jeg heller at det kanskje er at hun og Tyrion aldri blir gift. Det virker som om Baelish skal dra ganske straks, og da vil jeg tro at de må giftes i neste episode allerede. Men vi får se, det er veldig vanskelig å skjønne tidsperspektivet. Det virket jo nesten også som om bryllupet mellom Joffrey og Margaery også var rett rundt hjørnet - og da må jo også nødvendigvis "the Red Wedding" komme straks. Jeg er også spent på hvordan de gjør det med det som skulle være Huster Tullys siste ord til Catelyn på dødsleie - angående Lysa.. Catelyn har også nærmest tatt på seg det navnet selv, når hun snakket om hennes brutte løfter til gudene angående Jon. Men hvordan kan man utelate en såpass viktig del av intrigen som Tyrions ekteskap med Sansa? Skjebnen til Stark-jentene må følge boken i grove trekk, ellers er det ikke den samme historien lenger. Og i den maktpolitikken som skildres i denne verdenen, så gir det god mening for Lannisters å knytte rettighetene til Winterfell til seg gjennom ekteskap. Formelt sett så er Sansa Lannisters myndling, og kongen kan beordre bryllupet. Det ville være idiotisk å IKKE gjøre det.
Mann 42 Skrevet 16. april 2013 #603 Skrevet 16. april 2013 Samwell Tarly er definitivt en av mine favoritter! Han er bare snill og god... og veldig ute av sitt element (...kan man si det på norsk?) Har også fått ganske sansen for Jamie, både i serien og i bøkene. Veldig tydelig at Cercei har hatt ham rundt lillefingeren hele veien; han er dyktig med sverdet sitt, mens søsknene og faren er langt mer intelligente og plotter i vei... Lurer på hvordan det går med Samwell Tarly hvis han blir kvitt feigheten sin. Jeg kom til et punkt i boken, der han står med ryggen mot veggen, og kapittelet slutter med at han sier "It`s not fair!" Jeg har nesten lyst til å bla fremover for å se hva som skjer videre. Her kan man ikke ta noe for gitt, ser det ut til. Bildet til Martin er hovedillustrasjon til kapitlet "Kill Your Darlings" i leksikonet.
Mann 42 Skrevet 16. april 2013 #604 Skrevet 16. april 2013 Forøvrig, det er ikke bare Catelyn som steller i stand trøbbel; i bøkene ser man tydeligere hvordan veldig mange av karakterene gang på gang gjør dumme valg og gjør det stadig verre for seg selv! Sant nok. Det ser ut til at det bare er to rasjonelle mennesker i dette persongalleriet: Tywin og Tyrion. Helteskikkelsene går det veldig galt med, ser det ut til. I en klassisk Hollywood-historie, ville ikke Ned Stark bøtet med livet. Ikke på slutten av en sesong der han hadde etablert seg som fanebærer for sannhet, rettferdighet og "The Westeros Way", for å parafrasere. Han ville enten dødd tidlig, eller kjempet seg ut mot alle odds, og tatt kampen seierrikt opp. Hele intrigen ville blitt rullet opp, og så ville man fått en klassisk kamp mellom det gode og det onde, and a partridge in a pear three. Det er ikke mange forfattere som ville taklet å skape en så god figur og så ta livet av ham på en slik måte. Eller skrive seg inn i Jaimes psyke og så hogge handa av ham og redusere ham til ingenting. Hva er Kongemorderen uten et sverd? 1
Gjest Armule Skrevet 16. april 2013 #605 Skrevet 16. april 2013 Men hvordan kan man utelate en såpass viktig del av intrigen som Tyrions ekteskap med Sansa? Skjebnen til Stark-jentene må følge boken i grove trekk, ellers er det ikke den samme historien lenger. Og i den maktpolitikken som skildres i denne verdenen, så gir det god mening for Lannisters å knytte rettighetene til Winterfell til seg gjennom ekteskap. Formelt sett så er Sansa Lannisters myndling, og kongen kan beordre bryllupet. Det ville være idiotisk å IKKE gjøre det. Mja, med tanke på ting som kommer, så vet jeg ikke helt om det er en såpass viktig del av historien.
Kraula Skrevet 16. april 2013 #606 Skrevet 16. april 2013 Samwell Tarly er favorittkarakteren min! ..og herregud jeg syntes plutselig veldig synd på Jamie!
Mann 42 Skrevet 16. april 2013 #607 Skrevet 16. april 2013 Mja, med tanke på ting som kommer, så vet jeg ikke helt om det er en såpass viktig del av historien. Ja, ikke vet JEG. Men jeg mener at maktintrigene er et bærende element i denne historien, så det ville være rart om man endret på sentrale deler av spillet.
Leifr Skrevet 16. april 2013 #608 Skrevet 16. april 2013 I en klassisk Hollywood-historie, ville ikke Ned Stark bøtet med livet. Ikke på slutten av en sesong der han hadde etablert seg som fanebærer for sannhet, rettferdighet og "The Westeros Way", for å parafrasere. Han ville enten dødd tidlig, eller kjempet seg ut mot alle odds, og tatt kampen seierrikt opp. Hele intrigen ville blitt rullet opp, og så ville man fått en klassisk kamp mellom det gode og det onde, and a partridge in a pear three. Det var ganske fett å lese den første boka; jeg var en av de som tilfeldigvis plukket den opp da den var relativt fersk (1996 eller 1997) og serien ikke hadde opparbeidet seg den statusen den har fått. Ante ingenting ut over at det så ut som en brukbar episk fantasy-murstein, og at jeg hadde lest noen ganske kvasse noveller av samme forfatter tidligere. Joda, starter greit nok, etablerer et digert persongalleri, setter opp en lang lang smørbrødliste av elementer som er nokså standard i genren. Og så begynner ting å gå litt ut av det vanlige sporet. De superspesielle ulvekameratene til Stark-barna er to i minus allerede før midten av boka, og deretter kommer "hva FAEN?"-øyeblikkene tettere. Sjefen sjøl blir et hode kortere, kvasimongol-høvdingen som åpenbart skal herje vilt dauer av en sårinfeksjon i stedet, osv. Og uten at jeg har tenkt å spoile noe særlig mer, så blir den inneværende sesongen en skitstorm av bibelske proporsjoner. Neste sesong også.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2013 #609 Skrevet 16. april 2013 Kan ikke dere som snakker i vei om bøkene holde dere til denne tråden? Greit nok at dere bruker spoilertags på det meste, men altså... noe skinner jo gjennom. Hvis dere må bruke spoilertags i hvert eneste innlegg så er dere kanskje i feil tråd. Anonym poster: 578f0c12894996dc3291f9c33c41c4b9 7
Mann 42 Skrevet 16. april 2013 #610 Skrevet 16. april 2013 Kan ikke dere som snakker i vei om bøkene holde dere til denne tråden? Greit nok at dere bruker spoilertags på det meste, men altså... noe skinner jo gjennom. Hvis dere må bruke spoilertags i hvert eneste innlegg så er dere kanskje i feil tråd. Anonym poster: 578f0c12894996dc3291f9c33c41c4b9 Ærlig talt. Hold snuta di borte fra spoilertagsene hvis du ikke vil vite noe mer enn det som kommer på TV. Og la folk diskutere i fred. Faens syting. 1
Mann 42 Skrevet 16. april 2013 #611 Skrevet 16. april 2013 Ja, sjekka opp skuespilleren nå. Usj Er ikke det en forferdelig dårlig nyhet for Theon?
Leifr Skrevet 16. april 2013 #612 Skrevet 16. april 2013 Jepp. Hvis du tror det er Ramsay Bolton. Du mener selvsagt Ramsay Snow; han er bokstavelig talt en bastard.
Gjest strykebrett Skrevet 16. april 2013 #613 Skrevet 16. april 2013 Jeg har ikke lest bøkene, men syns det som er i tråden så langt er helt greit. Er skikkelig spent på hva som kommer til å skje når Giantsbane og Co kommer til den store veggen
Mann 42 Skrevet 16. april 2013 #614 Skrevet 16. april 2013 Ja da tror jeg at jeg skal spørre på en bokhandel neste gang jeg er i byen ;D takk for tipset!! Ja vurderte sterkt å lese de på engelsk siden det er originalspråket. Lete Harry Potter på norsk først og deretter engelsk, så da gikk det jo greit. prøvde meg på Terry Pratchett på engelsk for ikke så lenge siden men jeg datt ut hele tiden. Alt for mange ord jeg ikke forsto :/ I den norske oversettelsen er det litt forskjellig egentlig Navn på folk har de opprinnelige navna, men stedsnavna er oversatt til Norsk liksom. Så er litt forvirrende ja. I forhold til TV-serien. Men kjenner jeg ikke har tålmodighet til å lese på engelsk, jeg må konsentrere meg mer da. Men vet ikke helt hva slags "vanskegrad" game of thrones bøkene har på engelsk. Fikk liksom litt avsmak etter terry pratchett Språket i seg selv er ikke så vanskelig, men det er mante uttrykk som ikke er i vanlig engelsk dagligtale. Så ordbok er en god ide. Men det er bare artig, syns jeg. Jeg vet mye om hester nå som jeg ikke visste før. Og vinsorter. Middelalderske, riktignok, men samma det.
Mann 42 Skrevet 16. april 2013 #615 Skrevet 16. april 2013 Jeg er enig i at 2015 virker som et rimelig anslag, det har jeg vel også skrevet tidligere i tråden, men jeg tror det er lite sannsynlig at vi må vente noe lenger enn det. AAAAAAAARGGGHH!!!!!
Zzyzx Skrevet 16. april 2013 #616 Skrevet 16. april 2013 AAAAAAAARGGGHH!!!!! Såså, det blir verre. Du vet, det skal bli sju bøker, og med hans fart og hans nåværende alder, så har han passert gjennomsnittlig levealder for amerikanere før bok sju kommer. Jeg spår nok et oppdrag for Sanderson her.
Gjest Armule Skrevet 16. april 2013 #617 Skrevet 16. april 2013 Leste et sted at han har fortalt produsentene hovedmålet med serien, slik at om han nå skulle dø før bøkene ble ferdig, så kunne i alle fall tv-serien fullføres.
Anoia Skrevet 16. april 2013 #618 Skrevet 16. april 2013 Er ikke det en forferdelig dårlig nyhet for Theon? Big time
Anoia Skrevet 16. april 2013 #619 Skrevet 16. april 2013 Lurer på hvordan det går med Samwell Tarly hvis han blir kvitt feigheten sin. Jeg kom til et punkt i boken, der han står med ryggen mot veggen, og kapittelet slutter med at han sier "It`s not fair!" Jeg har nesten lyst til å bla fremover for å se hva som skjer videre. Her kan man ikke ta noe for gitt, ser det ut til. Bildet til Martin er hovedillustrasjon til kapitlet "Kill Your Darlings" i leksikonet. Hvor langt har du kommet i bøkene?
Mann 42 Skrevet 16. april 2013 #620 Skrevet 16. april 2013 Hvor langt har du kommet i bøkene? Midtveis i tredje bok, eller vel det. Jon er tilbake på Muren, gamle Mormont er drept i Crasters hus, og Sam har tatt flukten sammen med datterkona til Craster. Jeg håper jo at Sam overlever, men siste kapittel med Sam slutter med at han er trengt opp i et hjørne av hvite vandrere som for bare dager siden var hans kamerater. Han har drept en av dem, og det SER ut til at de skal komme seg unna da det kommer en svartbror (?) på en hjort og lar dem ri sammen med ham. Men så er hendene hans svarte og kalde, og IKKE fordi han har hansker. Og der slutter kapitlet. Sam er i ferd med å bli en drabelig kjempe, hvis han overlever, da. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå