lell Skrevet 30. april 2011 #1 Skrevet 30. april 2011 Jeg er en elendig brødbaker og har de siste årene kjøpt i butikken. Meen tenkte å kanskje prøve meg igjen. Synes liksom ikke at jeg får dem gode så jeg lurer på om det er noen som kan dele en god brødoppskrift?? Lurer også på om noen har oppskrift til brød uten hvetemel og gjær?? Har hørt om det og siden jeg sliter med magen så har jeg lyst å prøve. Så jeg søker etter både vanlig brødoppskrift og spesiell...
*-* Cindy *-* Skrevet 30. april 2011 #2 Skrevet 30. april 2011 Jeg pleier å ta utgangspunkt i denne oppskriften når jeg baker brød: http://www.mollerens.no/no/Oppskrifter/Brod/Anitas-Klibrod/ Jeg holder meg stort sett til oppskriften, men de 2 dl med frø pleier jeg å variere en del. Noen ganger har jeg brukt en blanding av linfrø, hele hvetekorn og havregryn, andre ganger bare linfrø. Spiller ingen rolle om mengden bli en annen, men da bør du se litt underveis hvor mye væske du skal ha i. Du bør også smøre brødformene godt med olje før du har brødene oppi, ellers er det vanskelig å få dem ut av formen fordi skorpene er ganske så bløte. Disse brødene egner seg ikke til å elte for hånd, du må nok bruke en kjøkkenmaskin. Jeg pleier å ta en stor tresleiv og spa deigen oppi formene før jeg glatter den ut og trykker den litt sammen Nå inneholder jo denne oppskriften både gjør og hvete, men det er jo opp til deg om du vil prøve deg på den eller ikke
Frk. Belle Skrevet 1. mai 2011 #3 Skrevet 1. mai 2011 Jeg har begynt å lage eltefrie brød etter innspirajson fra blogger som Matpåbordet og Trinesmatblogg. Prøv f.eks havrebrød. Men disse er altså med mel og gjær... Driver selv å prøver meg frem med grovere varianter, f.eks denne: 125g fint hvetemel 50g finmalt rug 150g havregryn 175g grov hvete 30-40g glutenmel (kjøpte på helsekost) 50g solsikkekjærner 5-5.5dl vann 1,5ts salt 1/4 ts tørrgjør Bruker fremgangsmåten beskrevet for eltefrie brød og steker i enten jerngryte med lokk eller i Rømortorpf (leirgryte). Her er link til ei som har laget glutenfitt eltefritt brød.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå