Gå til innhold

Restaurere stuebord


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et gammelt stuebord som har begynt å bli slitt, så jeg vil gjerne fikse det så det blir fint igjen, da det er et kjempefint møbel jeg dessverre ikke har tatt vare på....

Problemet er at jeg ikke vet om platen er av messing eller bronse, og jeg ser for meg at det kan ha noe å si i behandlingen av bordet. Er det en enkel måte å finne ut av det på?

...er så grønn på alt som har med interiør osv å gjøre, så jeg håper noen vil hjelpe meg. Jeg kan prøve å legge ut et bilde av bordet, om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, bronse har jo veldig lett for å irre (bli grønt) -- det gjør vel ikke messing?

Hva er det egentlig som trengs å gjøres med bordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har fått grønne/hvite merker rundt omkring etter å ha stått på et fuktig sted. Derfor jeg var sikker på at det var bronse, men ble litt usikker siden det ikke er en klar grønnfarge, den typiske "irrfargen".

Det er disse flekkene jeg vil ha bort, for bordet har en nydelig utsmykning som nesten forsvinner litt. Ikke for å høres helt teit ut, men jeg vil ha bordet tilbake til et praktobjekt istedet for en skamplett, som jeg er redd det er på vei til å utvikle seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror endel metallpuss er både for messing og bronse. Ellers er messing endel gulere i fargen enn bronse er. Det er vel kobberet i bronselegeringen som får det til å irre, og kobber er det i messing også. Både messing og kobber irrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både messing og kobber irrer.

Messing og BRONSE, mente jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er absolutt ingen metallekspert, jeg bare kan ikke huske å ha sett messing som irrer like mye som bronse. Uansett er det vel bronse en del tyngre enn messing, og derfor ganske sjelden brukt i interiør?

Tror ikke egentlig at messingpuss vil gjøre den helt store skaden selv om det skulle vise seg å være bronse, så hva med å pusse en liten flekk forsiktig med det og se hvordan det går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har i hvert fall messinglysestaker som har irret hvis de har stått med vann i seg (en ikke så god idé for å fjerne stearin), og som sangt er det kobberet i begge metallene som får det til å irre. Bronse bruker man oftere utendørs hvor det utsettes for mer regn, forurensning osv som gjør at det irrer mer påfallende/raskere. Og det er godt mulig bronse irrer mest. Men fargen på selve metallet er ganske forskjellig, messing er gult, bronse er rødt. Jeg skal ikke si det sikkert, men jeg vil tro det funker å bruke kobber/messingpuss på bronse, og det er kanskje mest sannsynlig at bordet er i messing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bronse irrer nok mest fordi det har kobber som hovedbestanddel. I messing er det sink som er hovedbestanddel, og andelen kobber er derfor mindre (dermed blir det mindre grønt å se).

Bare for å oppklare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar allesammen!

Jeg har faktisk ikke sett dette materialet på andre bord, og det jeg har er gammelt, så... Fargen på bordet er mer rødaktig enn gult, så da skulle man tro det er bronse.

Vet dere hvor man får kjøpt utstyr til å behandle slike materialer? Fører møbelbutikken sånt? Og, kan man stole på hva de sier der, så jeg ikke risikerer å ødelegge bordet helt? *grønn*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...