Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva skal til for å kunne søke jobb i kripos..?

Hvilke fag trengs?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Du må vel være jurist eller politi med mindre du skal ha en sekretærjobb e.l.

Gjest Shivani
Skrevet

Hvis det er en laboratoriejobb, må du være f.eks kjemiingeniør, bioingeniør, etc. De har noen folk som jobber i kulissene.

Skrevet

Leste at de tar inn folk uten politiutdanning, det var bra. Jeg kikket nemlig på de fysiske kravene som skulle til, og det hadde jeg aldri klart!

Gjest Anonymous
Skrevet
Bare halvparten av personalet på Kripos har politifaglig bakgrunn. Dette gjør Kripos til en atypisk representant for etaten og skyldes at virksomheten retter seg mot spesialfelt som krever spisskompetanse også innenfor andre områder enn de rent politifaglige.

Kompetansen ved Kripos er relatert til metodikk og utstyr (f eks fingeravtrykk, skriftgranskning og kriminalanalyse), dybdekunnskap om kriminelle miljø og kriminalitetsområder (etterretningsfunksjoner) eller til metodikk og erfaring med særskilte sakstyper (f eks etterforskning av drapssaker, utlendingssaker og internasjonal saksbehandling). I mange tilfeller vil det være en kombinasjon av slike kompetanseelementer som utgjør spisskompetanse.

Vi får mange henvendelser om hvilke krav som stilles for å jobbe ved Kripos, og formålet med disse sidene er å gi en pekepinn om hvilken kompetanse som er påkrevet ved de ulike avdelinger og avsnitt ved Kripos.

Om lag 50 % av stillingene ved Kripos er besatt av sivilt personell. Dette omfatter blant annet stillinger som krever kompetanse innen jus, informasjonsvirksomhet, laboratoriearbeid og foto samt IKT, språk og administrasjonsfag.

Kripos' visjon er å være politiets nasjonale kompetanse- og kraftsenter i kampen mot kriminalitet. Det er derfor viktig for Kripos å ha en helhetlig tenkning rundt medarbeiderutvikling, verdier og målsetninger. Våre verdier og mål er derfor nedfelt i Kripos' strategiplan som blant annet legger grunnlaget for våre kompetanse-krav og rekruttering samt personal- og organisasjonsutvikling.

Du vil til en hver tid finne ledige stillinger ved Kripos annonsert her.

Kripos tar ikke imot åpne søknader.

Gjest Anonymous
Skrevet

Som du ser på sitatet jeg sakset fra hjemmesiden deres (innlegget over), har Kripos en stor andel sivilt ansatte - ikke bare sekretærer, kontorstøttefunksjoner og administrativt personale, men også oversettere, samfunnsvitere, psykolog, skriftgranskere, ingeniører innen forskjellige felt, laboranter, statsvitere, økonomer, fotografer, jurister i ikke politifaglige stillinger, IT-folk, informasjonsrådgivere etc. Mange av disse opptrer som sakkyndige i retten innen sine kompetanseområder.

Skrevet

Jeg skal søke meg inn i kripos når jeg er ferdig med studiene til sommeren. Da er jeg kjemiingeniør, og kan jobbe med etterforskning på laboratorie-avdelingen. Det omfatter alt fra narkotika, "Orderud-ullsokker", bomber, miljøforbrytelser.... Kan faktisk ikke tenke meg noen mer spennende jobb! :P Lykke til!

Skrevet
Jeg skal søke meg inn i kripos når jeg er ferdig med studiene til sommeren. Da er jeg kjemiingeniør, og kan jobbe med etterforskning på laboratorie-avdelingen. Det omfatter alt fra narkotika, "Orderud-ullsokker", bomber, miljøforbrytelser.... Kan faktisk ikke tenke meg noen mer spennende jobb!  :P  Lykke til!

:enig: spennende !

Skrevet
Jeg skal søke meg inn i kripos når jeg er ferdig med studiene til sommeren. Da er jeg kjemiingeniør, og kan jobbe med etterforskning på laboratorie-avdelingen. Det omfatter alt fra narkotika, "Orderud-ullsokker", bomber, miljøforbrytelser.... Kan faktisk ikke tenke meg noen mer spennende jobb!  :P  Lykke til!

Heldiggrisen!

:)

Får straks fantasier til CSI og hele pakka!

:sjarmor:

• 3 år senere...
Gjest Revenka
Skrevet

Jeg jobber der og trives veldig godt. Har variert arbeidsoppgaver, og de fleste er meget interessante. Det er ikke så lett å få jobb der da. Det er mange søkere desverre. Fint for kripos, men kjedelig for de som søker.

• 10 måneder senere...
Skrevet

får en jobb på lab'en der med en bachelor i kjemi da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...