Gå til innhold

Noen spørsmål om roaccutan


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en hud som er full av hudormer, små kviser, hvite prikker og av og til har jeg store vonde kviser som ligger under huden, sånne harde vonde klumper av noen kviser som aldri blir "modne". Har slik hud både i ansikt og på kropp(bryst/rygg). Har ikke så mye dype arr, men har en del røde merker etter kviser.

Har hatt slik hud i mange år, siden tenårene og nå er jeg 21. Ganske lei av det for å si det sånn. Har prøvd Diane p-pillen som jeg har gått på noen år, uten at den hjelper særlig mye (men litt). Og jeg har gått på Tetralysal ett år, men jeg fikk ikke bruke det mer av legen etter et år, fordi det er skadelig for organene. Men fikk ganske fin hud av tetralysalen (kvisene forsvant en god del, men ikke hudormene). Og når jeg sluttet kom kvisene tilbake. Har ikke lyst til å gå på antibiotika mer, fordi jeg får dårlig mage og får lett soppinfeksjoner. Har prøvd det meste av kremer osv fra apotek, ordentlig merker som md og dermalogica og skinoren og epiduo på resept. Men ingen av kremene har hjulpet særlig, har bare fått tørr og sviende hud.

Jeg måtte mase til meg denne timen til hudlege fra fastlegen min, hun mente huden min ikke var så ille, og at andre trengte hudlegetime mer enn meg og jeg skjøv de bakover i køen osv.. Men fikk henvisning til slutt og nå skal jeg dit om en ukes tid.

Jeg håper hudlegen vil gi meg roaccutan.

Tror dere han vil skrive det ut til meg? Eller har jeg ikke ille nok hud? Kan jeg kanskje få en mildere dose, eller en mer kortvarig kur?

Og noen andre spørsmål om roaccutan:

- forsvinner hudormene og?

- kan jeg bruke roaccutan nå som det snart er sommer, eller må jeg holde meg i skyggen hele tiden da?

- er det noen langsiktige bivirkninger på kroppen?

kjæresten min går på roaccutan, så jeg vet litt om det. Han har ikke fått så mye mer bivirkningen enn tørre lepper og litt tørr hud. Kan jo så klart bli verre bivirkninger til meg, men tenkte mer på de langsiktige bivirkningene, om det er noen..?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

et spørsmål til, får man masse arr etter å ha gått på roaccutan, eller må man ha ganske store kviser for å få det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått på roaccutan. Etter et halvt år var ALT av kviser borte. Har aldri vært så lykkelig i mitt liv. :) Det er litt vanskelig å si hvordan huden din kommer til å se ut, men har du mange arr i ansiktet på grunn av at du har klemt på kvisene vil ikke disse forsvinne tror jeg. Det er bare å ta tiden til hjelp

Bivirkingene som jeg kan huske var:

- Tørre lepper(Lipsyl var min beste venn)

- Tørre øyne (måtte bruke øyedråper)

- Tørr hud (måtte smøre meg flere gangen om dagen med hudkrem)

Bivirkningene var ganske plagsomme, men det var helt klar verd det. Det gikk over da jeg sluttet på kuren.

Tror du burde holde deg unna sola, men du trenger ikke å mure deg inne i huset nå som det er sommer. Bare unngå å sole deg i flere timer i strekk. Jeg drakk også litt alkohol under kuren, selv om man ikke burde gjøre det. Det fikk helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg skal selv til hudlegen om en uke for å få meg en resept.. Jeg har gått på kuren før, men måtte avslutte før kvisene var helt borte, fordi hudlegen (en gammel tulling :kjefte: ) ikke ville skrive ut mer tabletter til meg. Jeg hadde ingen bivirkninger, ikke tørre lepper engang. Er litt bitter nå da, for jeg har lest at en vanlig kur, selv for dem som får bivirkninger består av opptil 50% flere tabletter enn jeg fikk.

Uansett, til dette med sommer og sol og roaccutan: jeg gikk på kuren i sommerhalvåret, og da bodde jeg i Østfold, mye sol og varme med andre ord. Det var ikke noe problem å oppholde seg i solen, men jeg fikk vite at jeg ikke burde ta meg en sydentur. Nå bor jeg nordpå og vi har nesten ikke sol, så... Du trenger nok ikke å kun oppholde deg i skyggen, men vis solvett, og følg med på hvordan huden din reagerer.

Jeg har jo ikke sett huden din, så jeg kan ikke svare på om hudlegen vil gi deg resepter. Men det viktige her er at det er hudlegen som bestemmer det, fastlegen din har ingenting med det å gjøre. Selv om fastlegen din mener du ikke trenger behandling, så er det slik at så fort h*n har sendt henvisningen, så er det en hudlege som ser på saken, og bedømmer hvor viktig det er for deg å få behandling. Dette står nok i brevet du har fått, noe ala "...saken har blitt vurdert av dr. XX, og du vil bli innkalt til time innen xx.xx.xx"". Dette er jeg selv et bevis på. I en annen situasjon skrev tilogmed fastlegen i henvisningen "h*n trenger egentlig ikke behandling, men jeg vil nå henvise". Jeg kom inn til spesialist etter tre måneder, og ble henvist direkte til operasjon. Så nei, fastlegen skal ikke ha noe å si.

Når det kommer til arr, er også dette noe de vurderer når de ser på om du er kandidat for roaccutan. Har du slike kviser/hud som lett gir arr, teller dette i favør for behandling. Men det er viktig å vite at tablettene ikke fjerner arrene som allerede er der. Dette er noe som bedrer seg med tiden. Noen hudleger gir laserbehandling etter kur (må gå en viss tid etter kuren er gjennomført, lurer på om det er seks måneder, men er noe usikker), men ikke alle gir det. Grunnen til at ikke alle gir det, er at det ikke er garanterte tilfredstillende resultater, så for noen pasienter vil det være mer til plage å gjennomføre dette, enn for andre.

Hva mer... jo, bivirkninger og hudormer. Jeg vet helt ærlig ikke hva roaccutantablettene gjorde med hudormene, fordi jeg rett og slett ikke visste at jeg hadde dem. Så ille var huden min før kuren. Fikk også litt sjokk når huden hadde roet seg, for jeg hadde jo ansiktshår!! Dette forklarte legen min meg rolig og fint (trodde jo at jeg hadde fått hirsutisme (bivirkning av roaccutan)) at dette var helt normalt, saken var bare den at siden huden min var så ille i utgangspunktet, hadde jeg rett og slett ikke lagt merke til hårene. Ellers angående bivirkninger, så er ikke jeg så mye inne på hvilke man kan få, siden jeg ikke fikk en eneste en. Men når du er hos hudlegen, så spør om hva som kan skje, hva du kan vente deg osv. De er egentlig pliktig til å gå igjennom dette med deg, men det kan jo skje glipper der som alle andre steder, og det kan være mye informasjon på en gang. Spør om skriftlig informasjon, og ha gjerne med deg et ark til legen hvor du har skrevet ned spørsmål før timen. Er alltid irriterende å sitte i bilen på vei hjem og innse at du glemte å spørre om noe!

En siste ting: det at du har prøvd det meste for å få bukt med kvisene uten tilfredstillende resultat, taler også for at du skal kunne få en resept med deg hjem.

Det var det jeg kom på... håper det var til litt hjelp iallefall :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en venninne gikk samtidig på Roaccutan. Hun hylte og skrek om bivirkningene, gikk med caps hele tiden (pga angst for forbrenning) og styrte noe veldig. Hun har alltid gjort dette i forhold til all medisin. Jeg spurte min hudlege (en mann som var utrolig flink og hadde mye erfaring, derfor slappet han godt av), og han sa at angående sol så kunne jeg bare se det litt utfra hvordan jeg opplever huden min til vanlig. Jeg har ravnsvart hår og når jeg ikke er i solen blir jeg blek som alle andre. Men jeg blir fort brun, lite solbrent og fargen varer ganske lenge. Jeg tok utgangspunkt i dette og valgte å være litt mer forsiktig enn vanlig, jeg tok også litt sol på våren slik at jeg fikk litt grunnlag og kunne se det an. Ble aldri solbrent.

Mange av de store hudormene vil forsvinne sammen med kvisene (eller ikke komme tilbake om du klemmer de ut), men jeg har noen pittesmå på nasa som jeg kun ser med forstørrelsesspeil og som jeg ikke klarer å klemme ut, desse forsvant altså ikke. Men som sagt, jeg må ha forstørrelsesspeil for å se de, så de er jo egentlig ikke noe problem.

Angående arr, Roaccutan lager ikke arr, det er det huden din som gjør. Så det er umulig å forutsi hvordan din hun "takler" det. Uansett, jeg kan omtrent garantere deg at du kommer til å bli så fornøyd etter endt kur. Det er bare så deilig å stå opp om morningen og se seg i speilet og IKKE ha en kvise. Dødsdeilig :)

Jeg ville ha fokusert på å bare bli kvitt kvisene, evt arr og sånn får du se på senere. De arrene du har nå vil jo ha rundt et år på seg til å bli bedre (til du er ferdig med kuren altså) og da vil de jo synes mindre.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Vet ikke helt om jeg vil gå på roaccutan hvis det ikke tar knekken på hudormene f.eks., for jeg har ikke så kjempemye kviser, så da er det kanskje ikke verdt å ta en roaccutan-kur. Men får bare høre hva hudlegen har å si :) Er ikke sikker jeg er aktuell for roaccutan uansett, kommer helt an på hva legen mener. Men jeg skal hvertfall ikke ha på sminke når jeg er der, det har jeg hatt alle gangene før jeg har snakket med leger om huden min og de har alle ment at jeg overdriver liksom. Men da har de jo ikke sett den sanne huden min :)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar :) Vet ikke helt om jeg vil gå på roaccutan hvis det ikke tar knekken på hudormene f.eks., for jeg har ikke så kjempemye kviser, så da er det kanskje ikke verdt å ta en roaccutan-kur. Men får bare høre hva hudlegen har å si :) Er ikke sikker jeg er aktuell for roaccutan uansett, kommer helt an på hva legen mener. Men jeg skal hvertfall ikke ha på sminke når jeg er der, det har jeg hatt alle gangene før jeg har snakket med leger om huden min og de har alle ment at jeg overdriver liksom. Men da har de jo ikke sett den sanne huden min :)

TS

Men du skriver jo at du har sånne store kviser som aldri blir modne? Det også er jo grunn for Roaccutan. Ikke ta på deg sminke og "plag" huden så mye du kan i forveien slik at den ser ekstra jævli ut ;) Klem og styr på kvelden før slik at du er rød og fin ;) Den hjelper på hudormer også altså, definitivt. Jeg har ikke flere av de heller bortsett fra de pittepittesmå på nasen som jeg egentlig ikke ser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, akkurat de kvisene plager meg en del. Men får de ikke så ofte, men det hender. Dessuten er de små kvisene irriterende de og egentlig... :)

Hehe, kanskje jeg skal gjøre det. Vurderer å bare spise junk fram til hudlegetimen. ;) (haha skal ikke gjøre det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda et spørsmål:

Når jeg barberer meg nedentil, får jeg ofte røde nupper, eller små kviser. Forsvinner dette problemet med roaccutan og?

Det hadde vært superbra i så fall. :)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda et spørsmål:

Når jeg barberer meg nedentil, får jeg ofte røde nupper, eller små kviser. Forsvinner dette problemet med roaccutan og?

Det hadde vært superbra i så fall. :)

TS

Nei, nuppene/kvisene kommer som regel av betente hårsekker eller bakterier i de på grunn av barberingen. Du får heller tenke litt på hvordan du barberer og etterbehandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, tenkte det. Dumt da. Er helt fin når jeg barberer, men så har jeg sex og da blir det nupper (fordi han ligger oppå meg og da blir jo huden der dradd og gnukket på, på en måte.. :P)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, akkurat de kvisene plager meg en del. Men får de ikke så ofte, men det hender. Dessuten er de små kvisene irriterende de og egentlig... :)

Hehe, kanskje jeg skal gjøre det. Vurderer å bare spise junk fram til hudlegetimen. ;) (haha skal ikke gjøre det)

Nå har jeg tenkt littegrann og jeg har kommet fram til nesten mesteparten av det jeg hadde av kviser var store hudormer som jeg presset ut. Så de forsvinner de også. Jeg kunne hver kveld sikkert klemme ut flere titalls stykk. Og så hadde jeg kviser som aaaaldri gikk tom for "fyll" (hehe æsj), og under-huden kviser som kunne vare i månedsvis. Så Roaccutan is the shit!

Bivirkner som jeg husker er tørre lepper, tørr hud, tørre øyne og litt øm hud. Man skal visstnok ikke få utført voksing o.l når man går på Roaccutan, og en stund etter, fordi man får så ømfintlig hud. Jeg fikk faktisk litt vondt bare jeg skulle snu meg under dyna dersom jeg var litt fuktig (sommeren), eller dersom jeg låg inntil kjæresten og vi skulle legge oss fra hverandre. Men det vare bare sånn pittelitt altså, slik at det ble litt fascinerende at man kan få en slik bivirkning. Jeg ble også veldig tørr i nasa og klødde som fy.

Men alt dette er verdt det!

Etter å ha lest litt om kviser og mat og sånn så er det visstnok ikke bevist at junk og sjokolade er med på å danne kviser. Litt av grunnen til at man tror at sjokolade er med på å lage kviser er gjerne fordi man får mer søtsug før mensen, og da får man jo gjerne en kvise eller to. Så det er mensen som gjør det, ikke sjokoladen. Men spis sterk mat med mye chili ofte før du skal til legen, da svetter du i ansiktet som legger seg i porene og det blir verre. Og dette med å klemme på kvisene kvelden før (og gjerne pittelitt om morgenen, men bare litt sånn at det ikke blir opplagt at du har klemt) du skal til legen, det mener jeg! :lur: Jeg gjorde det ;) Det er greit å sikre sin sak best mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å legge til at dersom du følte at Tetralysal hjalp, så vil Roaccutan definitivt fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes en laaaaang tråd om Roaccutan som heter Knøttet begynner på Roaccutan (tror jeg). Der kan du finne alt du trenger å vite om kuren.

Har tatt den selv og vet at det hjelper. Hvis hudlegen mener at det er riktig behandling for deg bør du seriøst vurdere å høre på ham. Roaccutan er det eneste medikamentet som fjerner kviser helt. Bivirkningene kan være plagsomme, men det er veldig verdt det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...