Gå til innhold

Oppstyret rundt prinsebryllupet i England


Gjest Cosette

Anbefalte innlegg

Gjest Cosette

I dag giftet prins William seg med Kate Middleton, og bryllupsfeberen har herjet i London og generelt rundt omkring i verdens hjørner. 2 milliarder fulgte med på tv.. Populariteten til det britiske kongehuset anslås å ha skutt i været etter en slik begivenhet, og folket virker å elske dette nye paret. Selv syntes jeg det var moro å følge med på NRK, mest for å se kjolen og seremonien i eldgamle Westminster Abbey. Men jeg fikk en viss bismak i munnen.

Hva får folk til å campe i dagesvis ute i regnet for å se på dette brudeparet? Hvorfor er hyllesten og beundringen så enorm? Er det ikke egentlig litt trist?

En Facebook-venn skrev så treffende: "En fest du ikke har god nok avstamning til å få delta på, kun for mennesker som er født inn i rikdom og luksus, betalt av statsapanasjen, ergo deg" og "Vi skal ha bryllupsfest! Du er ikke invitert, men du betaler moroa. Men løp av gårde og lag gatefester til ære for oss! Good peasant!".

Jeg vet at det kun er sikkerhetsopplegget skattebetalerne står for (allikevel en betydelig sum), og at bryllupet nok vil generere langt mer penger i kassa enn det det koster - men det er ikke mitt poeng. Poenget er institusjonen, hva det symboliserer.. Jeg får en guffen følelse.

Et system hvor man skal hylles, bukkes for og opphøyes av det offentlige kun i kraft av at man var første sædcelle til sin mors egg, eller fordi man har klart å kapre en prins - ikke på grunn av særskilte talenter, ambisjoner eller forretningsteft - virker så ufattelig bakvent i 2011. Jeg klarer bare ikke "kjøpe det". Et system hvor man som borger skal kategoriseres som "commoner" når man i realiteten gjør landet til det det er..

Bare tenk over absurditeten; Kate Middleton er snart tredve og har knapt hatt en skikkelig jobb i sitt liv. Universitetsgraden, som hun ble ferdig med for mange år siden, har hun aldri gjort seg nytte av. I media har hun i mange år vært upopulær, fordi hun kun har vært sett på shopping, ferie etc. Og nå har hun blitt kongelig, hertuginne og skal bukkes for. Jada, lignende urettferdigheter er det ofte i verden, men dette er spesielt i kraft av at det er en del av en statsinstitusjon.

Det britiske kongehuset er spesielt kjent for å kun omgås aristokratiet, være svært nøye på hvilken avstamning eventuelle kjærester har (Kate er virkelig et unntak!) og å ha en generelt snobbete holdning. Ja, jeg skjønner jo at om man skal ha monarki så må det være avstand mellom kongefamilie og folk, men allikevel.. Man har faktisk et statsoverhode som i praksis virker å se ned på størstedelen av sitt lands innbyggere.

Nå er det først og fremst England jeg tenker på, men også monarki generelt, og det har vi jo i Norge.

Hva tenker dere? Synes dere det er udelt positivt med folkeliv, kongefeber og tilbedelse, eller synes dere som jeg at det er litt trist å se hvordan "the commoners" så villig hyller de kongelige? Spennende diskusjon synes jeg, og jeg kan gjerne ende opp med å skifte mening :)

Endret av Cosette
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri tenkt over det du nevner nå, men jeg er faktisk enig med deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg satt klistret foran skjermen og nøt hvert sekund av bryllupet :hoppet: Nydelig Kate, nydelig kjole, et forelsket par. Hva mer kan man ønske seg? :) Jeg er royalist til de grader ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er udelt positivt, en ordentlig gladsak midt oppe i mange negative nyhetssaker. Jeg synes ikke det er trist at folk er entusiastiske og camper ute. Da er det mer trist med de som ikke klarer å glede seg over det. Jeg husker så godt synet av William ved morens båre, og unner ham denne dagen av hele mitt hjerte. Hva (de britiske) skattebetalerne angår, så er dette bryllupet en fantastisk reklame, som kan komme mange i landet til gode.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes bare det er koselig, jeg, at folket er såpass glad i kongehuset at de bryr seg så mye når en av dem gifter seg. Dette er tross alt mannen og kvinnen som i fremtiden vil lede landet, da er det jo flott at landet er glad i dem! Dessuten synes jeg ikke det er noen spesielt stor grad av "du er ikke invitert" der, media fikk jo filme hele seremonien, jeg hadde ikke syntes det var gøy hvis det var jeg som skulle gifte meg...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær så fryktelig politisk korrekt. Det blir litt for dumt. Du er en sånn en som må kritisere alt som er populært bare fordi det er populært.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cosette

Jeg synes det er udelt positivt, en ordentlig gladsak midt oppe i mange negative nyhetssaker. Jeg synes ikke det er trist at folk er entusiastiske og camper ute. Da er det mer trist med de som ikke klarer å glede seg over det. Jeg husker så godt synet av William ved morens båre, og unner ham denne dagen av hele mitt hjerte. Hva (de britiske) skattebetalerne angår, så er dette bryllupet en fantastisk reklame, som kan komme mange i landet til gode.

Dette er egentlig ganske provoserende. Fordi man ikke er udelt positiv til et bryllup som er knyttet opp til hvordan samfunnet og staten er organsiert, er man liksom en grinebiter?

Jeg unner brudeparet all lykke. Men jeg er skeptisk til monarkiet, spesielt det britiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cosette

Ikke vær så fryktelig politisk korrekt. Det blir litt for dumt. Du er en sånn en som må kritisere alt som er populært bare fordi det er populært.

Det politisk korrekte i Storbritannia idag er da absolutt å være positiv til bryllupet, med tanke på at Tory sitter med makten. Og nei, jeg er ikke kritisk fordi det er populært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er egentlig ganske provoserende. Fordi man ikke er udelt positiv til et bryllup som er knyttet opp til hvordan samfunnet og staten er organsiert, er man liksom en grinebiter?

Du synes det er trist at andre gleder seg, jeg synes det er trist at du synes det er trist. :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cosette

Du synes det er trist at andre gleder seg, jeg synes det er trist at du synes det er trist. :)

Jeg tror du misforstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du misforstår.

Da får du forklare slik at folk forstår. For nå høres du bare ut som en rød tenåring som er mot alt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten synes jeg ikke det er noen spesielt stor grad av "du er ikke invitert" der, media fikk jo filme hele seremonien

Enig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du misforstår.

Vel, du skrev at det var trist, så da trodde jeg det var det du mente. Personlig synes jeg det har vært fantastisk. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cosette

Da får du forklare slik at folk forstår. For nå høres du bare ut som en rød tenåring som er mot alt.

Jeg er verken rød, tenåring eller imot noe annet enn det denne tråden handler om. Men det overrasker jo ikke at AnonymBruker må spe på med den ;)

Det er ikke gleden i seg selv jeg synes er ille. Det er flott at folk har det bra, men jeg lurer på hvor mange som egentlig tenker over hva de hyller, og jeg stiller spørsmål ved hvorvidt denne institusjonen egentlig hører hjemme i 2011 og et samfunn hvor vi ellers er kommet langt forbi mentaliteten som gjennomsyrer kongehuset - spesielt det britiske. Jeg synes det er en interessant diskusjon som er veldig aktuell i disse dager.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Cosette, uten at jeg har lyst til å ta en debatt om samfunnets styringsformer (og jeg ikke AB som har svart deg), så er jeg monarkist. Selv i 2011.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cosette

Vel, Cosette, uten at jeg har lyst til å ta en debatt om samfunnets styringsformer (og jeg ikke AB som har svart deg), så er jeg monarkist. Selv i 2011.

Og du er velkommen til å forklare hvorfor ;) Formålet med tråden var som nevnt i førsteinnledningen diskusjon rundt dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ikke gleden i seg selv jeg synes er ille. Det er flott at folk har det bra, men jeg lurer på hvor mange som egentlig tenker over hva de hyller, og jeg stiller spørsmål ved hvorvidt denne institusjonen egentlig hører hjemme i 2011 og et samfunn hvor vi ellers er kommet langt forbi mentaliteten som gjennomsyrer kongehuset - spesielt det britiske. Jeg synes det er en interessant diskusjon som er veldig aktuell i disse dager.

Men diskusjonen for eller mot monarki blir noe annet enn å diskutere folks glede over bryllupet. Det er helt sikkert fullt mulig å være mot monarkiet, og likevel glede seg stort over bryllupet og viraken rundt. Det at man hyller brudeparet trenger ikke bety at man hyller monarkiet. Hvilken mentalitet mener du forresten gjennomsyrer det britiske kongehuset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å se bort fra alle politiske sider rundt dette og se på det som en hyllest til kjærligheten :yvonne: Det trenger vi mennesker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du er velkommen til å forklare hvorfor ;) Formålet med tråden var som nevnt i førsteinnledningen diskusjon rundt dette.

Vel, det er kanskje ikke den ideelle styreformen, men jeg synes i det aller minste at det er den bedre av to onder. Jeg synes republikk er en skummel styreform, alt for lett for maktsyke menn (prima eksempel: Bush) å få seg valgt. Det blir også for mye makt på ett hode, kongehuset har tross alt ikke mye makt i seg selv, i alle fall ikke slik vi gjør det i Norge, hvilket gjør at folket faktisk får sagt sitt og kan stole på at flertallet blir hørt. Jeg synes også det er flott å ha en familie som representerer landet på en så flott måte som kongehuset gjør.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *smak*

Jeg har hatt en stor dag foran tv - skjermen.. Pyntet meg med kjole og hadde god mat og drikke.. Jeg tenkte igrunnen ikke så mye over hva moarkiet står for... nei, for meg var gleden, kjærligheten, de vakre kjolene, kreative hatter (Jeg må få meg en hatt he he), yrende folkeliv og vakkert pyntet kirke det viktigste i dag... Vi får nok av deprimerende nyheter hver dag, så hvorfor ikke glede oss over kjærligheten?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...