Gå til innhold

Hjelp - flytende majones!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Laget nettopp en porsjon majones, med oppskriften jeg vanligvis bruker. 1 eggeplomme = 1 dl olje, samt litt tilsatt sitronsaft + sennep bl.a. Resultatet bruker å bli litt "kremet", men denne gangen er det nesten helt flytende! :klo: Vil det stivne noe i kjøleskap over natt, eller kan/bør jeg fikse det på noe vis nå?? Evt hvordan?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det betyr nok at majonesen har skilt seg.

Det du kan forsøke, er å ta en ny eggeplomme i en ren bolle, og spe med den ødelagte majonesen mens du visper, slik man vanligvis sper med oljen. Da skal majonesen gå sammen igjen (jeg har prøvd, det funker). :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Husk at ingrediensene må ha samme temperatur - romtemperatur når majonesen lages, og at oljen skal tilføres i en tynn stråle litt etter litt, da vil den ikke skille seg. Tipset til ab funker fint, og de fleste har nok skilt en majones et par ganger :)

Endret av chikako
Skrevet (endret)

Alt var romtemperert, og den ser ikke ut som den har skilt seg heller altså. Det er en fin jevn masse, det er bare at den er veeeldig tynn :ler:

Testet ut tipset nå, og det gikk greit i starten. Men jo mer av den "gamle" blandinger vi helte i, jo mer flytende ble det underveis. Typisk!

Jaja, da får jeg heller krype til korset og håpe Meny har noen greie majonesvarianter i morgen ;)

Endret av MellonCollie
Skrevet

Det du sku ha gjort er nok å ha piska det litt lenger.noen ganger tar det jo litt lenger tid.hvor lenge mixa du det sammen ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...