Gå til innhold

Tennende

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! jeg var på akutt time hos tannlegen, hadde tannverk, han bare tettet midlertidig det værste hullet så jeg ikke skulle ha vondt. jeg skulle si fra om jeg fikk vondt senere for da var det rotfylling som må til. men har aldri rotfyllt før el hatt så stort hull. hvor lenge er det vanlig og ha vondt etter og ha fått midlertidig tettet ett SVÆRT HULL????

Er rotfylling m bedøvelse dyrt/vondt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Øøøøh... Synes du det er tennende å rotfylle?

• Liker 5
Gjest Raindrops
Skrevet

Pleasure and pain :fnise:

Jeg har rotfyllt én gang, og det var ikke uten smerter, selv med bedøvelse. Det kjennes, for de må jo helt ned i røttene. Nerven ekjenner det godt uansett. Jeg vet ikke hva det vil koste, for jeg var heldig nok til å få gjort det mens jeg fortsatt var ung nok til å få rabatt.

Skrevet (endret)

Pleasure and pain :fnise:

Jeg har rotfyllt én gang, og det var ikke uten smerter, selv med bedøvelse. Det kjennes, for de må jo helt ned i røttene. Nerven ekjenner det godt uansett. Jeg vet ikke hva det vil koste, for jeg var heldig nok til å få gjort det mens jeg fortsatt var ung nok til å få rabatt.

ok, jeg vet jeg har flere hull, skal til tannlegen igjenn om to mnd og ta resten, merker ikke helt hvem tann som gjør vondt, men tannlegen sa om jeg fortsatt hadde vont etter besøket, så må jeg komme ned og rotfylle den tanna han midlertidig fiksett. men aner ikke om det er DEN tanna som gjør vondt, er uansett MYE bedere. hvormange dager etter man har vert hos tannlegen er det vanlig att det gjør vondt om mann har tettet hullet?

og du som lurte på om jeg TENNTE PÅ FYLLING!? hva i all verden mente du??

neigud!! ser skrivefeilen min her! sorry :)

Endret av kokkosmamma
Skrevet

De fjerner jo nervene i den ødelagte tanna, gjør de ikke? Jeg fikk ivertfall godt med bedøvelse og kjente dermed ingenting. Tannlegen passa godt på at jeg ikke kjente noe. Etterpå hadde jeg litt smerter, men det gikk over med Paracet eller Ibux (husker ikke hvilken jeg brukte).

Men dyrt er det, ingen tvil om det. Kommer vel an på tannlegekontoret, om du velger privat eller offentlig tannhelsetjeneste. Skjønner absolutt ikke hvorfor det ikke har kommet et bedre tannhelsesystem hvor det kostet litt mindre å få fikset tennene sine..

Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg var litt øm samme dagen som jeg rotfylte, men det gikk fort over.

Skrevet

neigud!! ser skrivefeilen min her! sorry :)

Ville ikke bekymret meg for den, om noe så får du vel flere som stikker innom tråden. Jeg ble ihvertfall fryktelig nysgjerrig og måtte inn for å se hva dette var for noe rart. :fnise:

For det første så bør du ikke få panikk om du kjenner at du har litt vondt i den tanna fremover. Mange opplever ising i tenner som har fått en fylling, det er helt normalt og vil gi seg etterhvert. Tror tannlegen min sa at det kan ta et par mnd, men jeg har faktisk opplevd å ha vondt i ett år etterpå. Men det var lett isisng. Om du merker stikkende, litt "pulserende" smerter så er det sannsynligvis et hull.

Jeg har én rotfylling. Ikke noe å bekymre seg for - det er ikke vondt. Selv om det gjør vondt i lommeboka. Jeg vet ikke hvor representativ min behandling var, men jeg måtte altså gå dit tre ganger totalt, og det kostet meg nesten 10.000, men det var fordi jeg fikk en krone i tillegg.

Første gangen laget hun et hull i toppen av tanna og fjernet nervene. Ikke vondt, men det laget endel pirke-lyder. Noen får den permanente fyllingen i samme behandling, det gjorde ikke jeg fordi det var ett eller annet... komplisert. Så jeg fikk en midlertidig fylling.

En uke senere var jeg tilbake, og fikk en permanent fylling. Oppå den igjen la hun en midlertidig fylling (den permanente var bare i selve roten).

Så måtte jeg vente en to-tre uker for å være sikker på at tanna ikke laga mer trøbbel. Og så fikk jeg en krone. Grunnen til at jeg fikk det og ikke en fylling på toppen, er visst at jeksler lettere kan knekke når de er rotfylt og har hatt store hull.

Ikke noe av det var spesielt vondt. Og jeg har to dritmorsomme mobilbilder av meg selv som resultat. Ett av meg når de har slått opp noe som ser ut som et telt i fjeset mitt (slik). Og ett av røngtenbildet av den rotfylte tanna. :lol:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har rotfylt en tann som de ikke klarte å få bra med vanlig fylling.

Det gjorde ikke vondt, fikk masse bedøvelse. Kan ikke huske at det gjorde vondt etterpå heller.

Jeg betalte litt over 2000 kr, men det er over 10 år siden så det er nok blitt en del dyrere.

Skrevet

En rotfylling koster vel rundt 5000 pr tann. Man går der 3 ganger før man er ferdig. En krone koster også rundt 5000.

AnonymBruker
Skrevet

En rotfylling koster vel rundt 5000 pr tann. Man går der 3 ganger før man er ferdig. En krone koster også rundt 5000.

Det varierer veldig. Jeg betaler ca 2000 for rotfyllingen, og rundt 4000 for en hel krone.

Skrevet

Det varierer veldig. Jeg betaler ca 2000 for rotfyllingen, og rundt 4000 for en hel krone.

Ja, det gjør det da ja. Har rotfylt flere tenner til samme tannlege. Kanskje på tide for meg å finne meg en ny :)

Skrevet

Kan gjøre vondt hvis de ikke bedøver godt nok (har vært utsatt for en tannlege som først nektet å høre på mitt "krav" om bedøvelse :kjefte: ) , men med bedøvelse så er det nokså greit. Litt ubehagelig med den skrapelyden som kommer når de fjerner nerven, men ikke kjempevondt.

Har to rotfylte tenner (etter en ulykke som barn), hvorav den ene måtte åpnes, renses og fylles om igjen etter 30 år fordi det gikk betennelse i rotspissen. Aner ikke hvordan det kan ha seg.

Tror jeg måtte ut med ca. 3000 for den "omfyllingen". Første gang var jeg så ung at det gikk fra folketannrøktas konto.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...