AnonymBruker Skrevet 29. april 2011 #1 Skrevet 29. april 2011 Har en syntetisk sal jeg tenkte å legge ut for salg siden den er litt liten til hoppa mi, men hvordan måler jeg for å få riktige mål? og noen som har noen gode råd i hva ejg burde se etter når jeg kjøper ny sal?(brukt)
FantasDick Skrevet 29. april 2011 #2 Skrevet 29. april 2011 Jeg aner ikke hvordan man måler en sal, men det burde vel være merket med bomstørrelse ett eller annet sted? På kvitteringen kanskje? Ved kjøp av ny sal vil jeg anbefale å kontakte en saltilpasser for å få hjelp og veiledning om man ikke er svært erfaren på området selv. Riktig sal er så viktig!
Gjest Belle Gunnes Skrevet 29. april 2011 #3 Skrevet 29. april 2011 Det er håpløst å måle en sal, fordi de forskjellige salprodusentene måler bomvidden på forskjellige steder (ergo så har noen merker bomvidde fra 1 og oppover, mens andre opperere med tommer som 32. 34 osv. Og billigmerker er bare merket med f.eks W for Wide osv) Og så er det setet. Det måles i tommer fra forsvissel til baksvissel. Setestørrelsen er den som skal passe til rumpa til rytteren og har også innvirkning på lengen på kontaktflaten til hestens rygg. Hestens rygglengde må taes i betraktning så ikke salen blir for lang til hesten. Salstørrelsen pleier å stå preget inn under salkappen. Når du skal kjøpe ny sal, så er det bare en ting å gjøre. Prøve! Salen må legges på hestens rygg og få vekt i, før du kan se hvordan den ligger på. Det er så mange faktorer som spiller inn her. Lenge, bomvidde, svar, kontaktflate, bredde på kanal iforhold til ryggraden.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 29. april 2011 #4 Skrevet 29. april 2011 Lenge, bomvidde, svai, kontaktflate, bredde på kanal iforhold til ryggraden. *slik skulle det stått*
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2011 #5 Skrevet 6. mai 2011 Hvorda skal jeg gå frem for å få solgt den da? :S
Gjest Belle Gunnes Skrevet 6. mai 2011 #6 Skrevet 6. mai 2011 Du får bare beskrive den så godt som mulig og legge ved bilder, som tydlig viser svai og bomvidde. Gode bilder er alfa-omega uansett for å få solgt noe.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2011 #7 Skrevet 8. mai 2011 Du får bare beskrive den så godt som mulig og legge ved bilder, som tydlig viser svai og bomvidde. Gode bilder er alfa-omega uansett for å få solgt noe. sant det, takker for svar
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå