Gå til innhold

Barlindhekk


Spiralis

Anbefalte innlegg

Skal bytte hekk og har lyst på barlind. Usikker på hvor jeg skal handle. Bor på østlandet. Mest interessert i kvalitet, men liker et godt kjøp.

På nettet finner jeg BoGrønt Rom Hagemiljø i Tønsberg. Noen i Østlandsområdet som vet om bra steder for å kjøpe barlind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Jeg har sett barlind både hos Plantasjen og hos Oasen hageland. Tror de fleste hagesentre selger barlind. Pris er jeg derimot mer usikker på.

Bare et lite obs til slutt: du er klar over at barlind er giftig? (Jeg har nettopp spadd opp og kastet flere barlinder fra egen hage).

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har sett barlind både hos Plantasjen og hos Oasen hageland. Tror de fleste hagesentre selger barlind. Pris er jeg derimot mer usikker på.

Bare et lite obs til slutt: du er klar over at barlind er giftig? (Jeg har nettopp spadd opp og kastet flere barlinder fra egen hage).

Lykke til!

Jo da. Jeg vet at det er giftig. De sortene som selges til hekk skal vist være mye mindre giftig enn vildtvoksende barlind, samt at mange varianter ikke setter bær (som barn kan bli fristet av). Man må naturligvis likevel vite hva man driver på med når man håndterer plantemateriale fra barlind..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har sett barlind både hos Plantasjen og hos Oasen hageland. Tror de fleste hagesentre selger barlind. Pris er jeg derimot mer usikker på.

Bare et lite obs til slutt: du er klar over at barlind er giftig? (Jeg har nettopp spadd opp og kastet flere barlinder fra egen hage).

Lykke til!

Det er mye man planter i hagen som er giftige, men barlind blir ofte dratt frem. Her er liste. Skal man unngå alle disse blir det litt stusselig. Thuja er også giftig.

Som hekk ville jeg valgt Taxus 'Hilli' da den har en tett fin vekst og setter ikke bær.

Priser vil nok variere mye etter størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det skal finnes et nettsted med gode og sykdomsfrie samt sterke sorter. Jeg prøvde å google, men fant det ikke. Her er det en oversikt over sorter som er sunne og som bør velges. De har en egen betegnelse. Mulig andre kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...