AnonymBruker Skrevet 29. april 2011 #1 Skrevet 29. april 2011 Jeg er ei jente i begynnelsen av 20-årene. Har aldri vært en stordrikker, fester en skjelden gang i blant og er aldri overstadig beruset, har full kontroll (mer eller mindre). Men de siste månedene har jeg begynt å drikke alene, hjemme. Tar en dram eller tre for å roe meg. Blir ikke sjanglende full, liksom. Noen ganger gjør jeg det 4-5 kvelder i løpet av uka, andre ganger en gang. Skal jeg noe morgenen etter så dropper jeg det. Det er ikke sånn at jeg MÅ ha det, men jeg kjenner jeg gleder meg til de kveldene jeg kan gjøre det (på en tirsdagskveld liksågodt som på en fredagskveld). Jeg føler ikke at det er noe problem, men det å drikke alene er jo så uglesett!
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2011 #2 Skrevet 29. april 2011 4-5 ganger i uka er ganske ofte, særlig om det er mer enn et glass vin, en svak dram. Samtidig er grensen for anbefalt alkoholmengde i uken i Norge satt til 14 enheter. Dette er snakk om to glass til dagen, dersom man ikke drikker ekstra i helgen. Går man ut to ganger i helgen har man lett nådd denne grensen. Andre land har ikke en så høy anbefaling, og noen land er ned ei 7 enheter i uka for kvinner. Jeg tenker at dersom du har behov for å kose deg med en dram eller fre 4-5 dager i uka, så kan dette være et tegn på at du kjeder deg en del. Har du det greit i ditt eget selskap? Kan du kose deg alene? Kan du kose deg glugg i hel med en film eller ei god bok (uten noe å drikke)? Kjeder du deg fort når du er alene, og skulle kanskje ønske at du kunne gå ut å treffe mer folk? Jeg tenker i alle fall at du ikke kan trives helt i ditt eget selskap dersom du føler behov for å drikke så ofte alene. Selv ser jeg ikke at det er et umiddelbart problem at man drikker alene. Jeg kan godt ta meg ei øl eller et glass vin når jeg er alene, to også. Men dette skjer ganske skjelden, og er på samme måte som snop og skokolade noe jeg bare unner meg en gang i blandt. En annen ting som virker inn på når det er et problem eller ikke er når det skaper problemer og hindringer i livet. Dersom man ofte opplever å si ting når man er beruset som man ikke ville sagt/fortalt ellers, eller bruker mer penger enn planlagt feks så kan dette indikere at man har et startende problem og at man drikker så mye at man ikke har kontroll. Selv drakk jeg ofte i studietiden, og gikk nok over det anbefalte antallet noen uker, men jeg var aldri så beruset at jeg gjorde noe jeg ikke ville gjort når jeg var edru (for uten om å synge singstar, haha), og derfor viste diverse teser at jeg ikke hadde et alkoohlproblem, mens andre medstudenter som drakk mindre enn meg fikk utslag fordi de ofte mistet kontroll, fikk blackout etc. Dersom det er slik at man må drikke seg til mot er det også et tegn på et problem.
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2011 #3 Skrevet 29. april 2011 http://www.alfavest.no/index.php?option=com_content&task=view&id=52&Itemid=65
MilliVanilli Skrevet 29. april 2011 #4 Skrevet 29. april 2011 Jeg ville ha kuttet ut alkoholen før konsumet ditt blir enda større og du etter hvert føler at du MÅ ha mer for å fungere. 1
Gjest Harriet Skrevet 29. april 2011 #5 Skrevet 29. april 2011 4-5 ganger i uka er ganske ofte, særlig om det er mer enn et glass vin, en svak dram. Samtidig er grensen for anbefalt alkoholmengde i uken i Norge satt til 14 enheter. Dette er snakk om to glass til dagen, dersom man ikke drikker ekstra i helgen. Går man ut to ganger i helgen har man lett nådd denne grensen. Andre land har ikke en så høy anbefaling, og noen land er ned ei 7 enheter i uka for kvinner. Jeg tenker at dersom du har behov for å kose deg med en dram eller fre 4-5 dager i uka, så kan dette være et tegn på at du kjeder deg en del. Har du det greit i ditt eget selskap? Kan du kose deg alene? Kan du kose deg glugg i hel med en film eller ei god bok (uten noe å drikke)? Kjeder du deg fort når du er alene, og skulle kanskje ønske at du kunne gå ut å treffe mer folk? Jeg tenker i alle fall at du ikke kan trives helt i ditt eget selskap dersom du føler behov for å drikke så ofte alene. Selv ser jeg ikke at det er et umiddelbart problem at man drikker alene. Jeg kan godt ta meg ei øl eller et glass vin når jeg er alene, to også. Men dette skjer ganske skjelden, og er på samme måte som snop og skokolade noe jeg bare unner meg en gang i blandt. En annen ting som virker inn på når det er et problem eller ikke er når det skaper problemer og hindringer i livet. Dersom man ofte opplever å si ting når man er beruset som man ikke ville sagt/fortalt ellers, eller bruker mer penger enn planlagt feks så kan dette indikere at man har et startende problem og at man drikker så mye at man ikke har kontroll. Selv drakk jeg ofte i studietiden, og gikk nok over det anbefalte antallet noen uker, men jeg var aldri så beruset at jeg gjorde noe jeg ikke ville gjort når jeg var edru (for uten om å synge singstar, haha), og derfor viste diverse teser at jeg ikke hadde et alkoohlproblem, mens andre medstudenter som drakk mindre enn meg fikk utslag fordi de ofte mistet kontroll, fikk blackout etc. Dersom det er slik at man må drikke seg til mot er det også et tegn på et problem. Kvinner anbefales å drikke maks 1 lite glass vin pr dag.
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2011 #6 Skrevet 29. april 2011 Kvinner anbefales å drikke maks 1 lite glass vin pr dag. Verdens helseorganisasjon sier 14 enheter alkohol i uken for kvinner, noe som tilsvarer 2 enheter til dagen. Du sier max 7 i uken. Jeg velger å stole på Verdens Helseorganisasjon. 1
Gjest Harriet Skrevet 29. april 2011 #7 Skrevet 29. april 2011 Verdens helseorganisasjon sier 14 enheter alkohol i uken for kvinner, noe som tilsvarer 2 enheter til dagen. Du sier max 7 i uken. Jeg velger å stole på Verdens Helseorganisasjon. Du velger hva du vil, selvsagt. Jeg viste til hva norske myndigheter anbefaler. For meg er det ikke noe problem, jeg drikker ikke 1 enhet i uken engang.
Tabris Skrevet 29. april 2011 #8 Skrevet 29. april 2011 (endret) Jeg vil si at det blir et problem den dagen man selv får problemer hvis man lar være å drikke alkohol. Dvs, at man får abstinenser, blir rastløs, ikke klarer å konsentrere seg, leter etter unnskyldninger for å ta et ekstra glass likevel... slike ting. Endret 29. april 2011 av Tabris 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2011 #9 Skrevet 29. april 2011 Kjeder meg ikke.. Er kanskje mer.. rastløs. Vil at dagen skal ta slutt. Har psykiske problemer. Er det noe verre å ta seg en dram enn å ta en sobril, liksom?
Tabris Skrevet 29. april 2011 #10 Skrevet 29. april 2011 Hvis du ofte bruker alkohol som selv-medisinering, så synes jeg det er ille, ja. Da bør du heller ta tak i problemene på en mer konstruktiv måte og få hjelp.
Gjest LR Skrevet 29. april 2011 #11 Skrevet 29. april 2011 Jeg er ei jente i begynnelsen av 20-årene. Har aldri vært en stordrikker, fester en skjelden gang i blant og er aldri overstadig beruset, har full kontroll (mer eller mindre). Men de siste månedene har jeg begynt å drikke alene, hjemme. Tar en dram eller tre for å roe meg. Blir ikke sjanglende full, liksom. Noen ganger gjør jeg det 4-5 kvelder i løpet av uka, andre ganger en gang. Skal jeg noe morgenen etter så dropper jeg det. Det er ikke sånn at jeg MÅ ha det, men jeg kjenner jeg gleder meg til de kveldene jeg kan gjøre det (på en tirsdagskveld liksågodt som på en fredagskveld). Jeg føler ikke at det er noe problem, men det å drikke alene er jo så uglesett! Jeg har det på akkurat samme måten som deg. Jeg tenker at det er en slags tvangshandling på linje med trøstespising. Hvert fall for min del, at det gjør at man kan drømme seg litt bort, og kose seg litt fordi det er en del stress og bekymringer i hverdagen og i livet. Kanskje pga ensomhet, og at litt alkohol gjør ting litt lystigere. Kanskje det er sånn for deg og? Jeg nevnte dette for psykologen min, men hun så overhode ikke på det som alkoholisme. Det blir ikke det før det ødelegger livet f.eks. sosialt, arbeidsmessig, helsemessig eller økonomisk. Eneste måte å få slutt på trøstedrikking/tvangsdrikking, er å trappe ned. Prøv f.eks. å finne på noe annet når du kjenner lysten komme. F.eks. jogg en tur ute, finne på noe i hjemme, et eller annet du synes er hyggelig. Les en bok eller noe.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2011 #12 Skrevet 30. april 2011 Prøv å bytt ut med lettøl eller lettvin og se om det går bra eller om du blir stresset. Smaken av øl/vin er ofte nok til å ha en beroligende effekt hvis du har lært deg uvanen det er å drikke for å roe ned. Du kan bryte uvanen og lære deg å drikke urtete for å slappe av hvis du ikke allerede har et begynnende alkholproblem. Hvis du har lært hjernen at du må ha alkhol for å roe ned, kan du avlære det ved å innføre nye vaner. Det er viktig å kjenne på tomhet og tristhet og ikke bare dope det ned med piller eller alkhohol. Hvis du ikke er vant til å bo alene, må du venne deg til å sette pris på det og i begynnelsen kan følelsen av ensomhet og tomhet komme, og også i perioder. Alle har det sånn i perioder av livet.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2011 #13 Skrevet 4. mai 2011 TS her.. Kjenner "behovet" oftere, og gleder meg til det klokken blir sånn 5-6 og jeg kan ta meg noe. De siste dagene har jeg drukket cider. Men når det er snakk om en cider, det er jo ikke akkurat mye alkohol da. Det er ikke vel strengt tatt ikke bra å kjenne "behovet" hver dag, men føler ikke at det er et problem jeg trenger ta tak i. Går til psykolog, men hadde følt meg teit om jeg tok dette opp med henne!
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2011 #14 Skrevet 4. mai 2011 TS her.. Kjenner "behovet" oftere, og gleder meg til det klokken blir sånn 5-6 og jeg kan ta meg noe. De siste dagene har jeg drukket cider. Men når det er snakk om en cider, det er jo ikke akkurat mye alkohol da. Det er ikke vel strengt tatt ikke bra å kjenne "behovet" hver dag, men føler ikke at det er et problem jeg trenger ta tak i. Går til psykolog, men hadde følt meg teit om jeg tok dette opp med henne! Alkoholiker....
FrøkenJosefine Skrevet 4. mai 2011 #15 Skrevet 4. mai 2011 Synes du skal ta det opp med psykologen din jeg.. De er VELDIG vant til selvmedisinering, noe dette høres ut som det er.. God, varm klem fra meg!
Tabris Skrevet 4. mai 2011 #16 Skrevet 4. mai 2011 Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å ta tak i det nå, det vil bare bli vanskeligere jo lengre du venter. 1
Gjest imli Skrevet 4. mai 2011 #17 Skrevet 4. mai 2011 Dette høyrast ut som sjølvmedisinering ja, og eg vil kalle det eit problem.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå