Gå til innhold

Vidreføre arvelige sykdommer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har veldig lyst på barn en gang i tiden, men jeg har begynt å tenke på at det kanskje er egoistisk, med tanke på at jeg har kraftig atopisk eksem, astma, allergi og i tillegg har andre ufarlige, men plagsomme sykdommer bakover i familien. Jeg vet hvor slitsomt og kjedelig jeg selv har syntes at alt dette har vært, og lurer på om jeg har lyst til å vidreføre dette.. Noen andre som har noen tanker om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det fine med å få barn og fremtiden er at man ikke vet om man fører de "dårlige genene" videre samt at man kan finne en "kur" for det en gang i fremtiden :)

• Liker 3
Skrevet

Du kan jo vurdere å adoptere. Men blir like glad i adopterte barn som i barn som her ens eget genmateriale.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser at det har dukket opp arvelige sykdommer uten at jeg faktisk visste at de var i familien. Allikevel så hadde jeg allikevel fått barn. Dette er ting som kan påvirke livskvaliteten, men som overhode ikke er dødlig eller at livet blir så veldig begrenset.

Tror man må skille mellom f.eks. allergi og en blødersykdom.

AnonymBruker
Skrevet

Som AB over meg sier: du bør skille mellom mer og mindre alvorlige sykdommer.

En jeg kjenner har valgt å forbli barnløs på grunn av en alvorlig og arvelig sykdom. Det er to grunner til dette:

1. Ønsket om ikke å videreføre sykdommen

2. Sykdommen påvirker vedkommendes hverdag i så stor grad at det kan være vanskelig å forene med å ha barn.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror mange har fordommer mot mennesker som velger å få barn på tross av at de har arvelige sykdommer. Det mange glemmer er at arveligheten til de forskjellige sykdommene er svært forskjellig. Noen er veldig arvelige, noen sykdommer er det ikke.

Jeg synes ikke astma eller allergi er noe å tenke over mtp å få barn eller ikke, det finnes medisiner for dette.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Takk for svar!

Grunnen til at jeg er usikker er jo det at jeg vet at det er plager som ikke anses for å være alvorlige, og som absolutt ikke akn sammenlgnes med blødersykdom, ms osv, men samtidig har jeg slitt endel pga av disse små plagene, fordi jeg har vært hardt rammet.. Og Det er litt det som sitter i meg. Har absolutt vært innom tanken på å adoptere, og kunne tenke meg det, men det er mye man skal tenke på der også. Takk for svar :)

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Takk for svar!

Grunnen til at jeg er usikker er jo det at jeg vet at det er plager som ikke anses for å være alvorlige, og som absolutt ikke akn sammenlgnes med blødersykdom, ms osv, men samtidig har jeg slitt endel pga av disse små plagene, fordi jeg har vært hardt rammet.. Og Det er litt det som sitter i meg. Har absolutt vært innom tanken på å adoptere, og kunne tenke meg det, men det er mye man skal tenke på der også. Takk for svar :)

Har disse plagene vært på ille at du skulle ønske du ikke var født? Skulle du ønske foreldrene dine hadde valgt å ikke få barn pgr av at de var redd for å videreføre disse genene?

AnonymBruker
Skrevet

Har disse plagene vært på ille at du skulle ønske du ikke var født? Skulle du ønske foreldrene dine hadde valgt å ikke få barn pgr av at de var redd for å videreføre disse genene?

Nei, selvfølgelig har det ikke vært så ille, men med sterk allergi, astma og atopisk eksem så sier det seg selv at jeg gjerne skulle vært foruten. Men nei, skulle ikke vært foruten selve lievt nei :)

Skrevet

Skjønner deg veldig godt, for jeg har store plager med det samme. Unner ikke ungen min disse plagene! Men du må tenke på at du lærer deg å leve med det, og lever et allergi- og eksemvennlig liv. Derfor vet du akkurat hvordan du skal forebygge det om ungen din får det også, så blir den ikke like hardt rammet :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har veldig lyst på barn en gang i tiden, men jeg har begynt å tenke på at det kanskje er egoistisk, med tanke på at jeg har kraftig atopisk eksem, astma, allergi og i tillegg har andre ufarlige, men plagsomme sykdommer bakover i familien. Jeg vet hvor slitsomt og kjedelig jeg selv har syntes at alt dette har vært, og lurer på om jeg har lyst til å vidreføre dette.. Noen andre som har noen tanker om dette?

man vet jo sjeldent hva man har. Ofte er besteforeldre så unge selv da barnebarna er på veg, at de vet heller ikke hva de bærer på. Noen sykdommer kommer sent.

Jeg fikk på vist 2 sykdommer i forbindelse med min føste fødsel,begge to KAN være arvelig. 50% sjangse for det. Ikke alvorlig,men plagsom nok. 10 år etterpå fikk min far på vist hjerteproblemer som er arvelig, og nå har også min mor det.

Det er slike ting vi ikke kan vite. Det ble også påvist sykdom hos barnas farfar.....så det er mye å tenke på.......

AnonymBruker
Skrevet

Nei, selvfølgelig har det ikke vært så ille, men med sterk allergi, astma og atopisk eksem så sier det seg selv at jeg gjerne skulle vært foruten. Men nei, skulle ikke vært foruten selve lievt nei :)

Ikke sant =) Tror du ikke ditt fremtidige barn vil mene det samme?

Jeg skjønner veldig godt at du ville vært foruten! Det kan det jo godt hende at barnet ditt vil bli, men hvis ikke så er h*n nok veldig glad for å være i live likevel =)

• Liker 1
Skrevet

Det finnes jo absolutt ingen garanti for noe som helst. Man kan få barn som arver ting bakover i ledd. Og dette er egentlig det mest vanlige også.

Om du velger vekk barn på grunn av arv, så synes jeg heller ikke at du da bør adoptere. Da vet du null og nix om genetikken til barnet du får. Og du kan få deg noen reale overraskelser underveis.

Sykdommende du nevner er plagsomme. Men jeg tviler på at barnet vil hate deg fordi du fødte det. Hater du for eksempel din far og mor, fordi du ble arvelig belastet? :klemmer:

• Liker 1
Skrevet

Ufarlege sjukdommar som TS nevner ville eg ikkje tenkt på som grunn til å la ver å få barn. Eit slikt syn kan jo nesten linkast opp mot det såkalte "sorteringssamfunnet".

Sjølv har eg ein ganske ufarleg, kronisk sjukdom, har aldri tenkt på å la ver å få barn pga det. Dei fleste slike sjukdommar er heller ikkje spesielt arvelege.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Er jo ikke sånn at jeg ikke vil ha ett barn pga det er sykt eller har andre plager, men jeg tenker at når jeg uansett netsen kan regne med at disse plagene kommer, så er det kanskje bedre å hjelpe ett barn som allerede er født til verden.. Men som dere og nevner så har jeg jo kunnskap og erfaring på området, så vil jo bli lettere på den måten. For at dere ikke skal missforstå, det er ikke for min skyld, det er for barnetsskyld, og jeg kunne aldri i verden funnet på å ta abort pga sånne plager (hvis det hadde vært mulig å sjekke når man var gravid). er bare tanker som det er greit å tenke igjennom..

Gjest Reproductivist
Skrevet

Er mer enn sykdommene som betyr noe. F eks sier det lite eller ingenting at du har arvelige sykdommer om sjansen for å bli stygg, steril eller ha et svakt immunforsvar. I tillegg kan sykdommer eller bærer for sykdomsgener gi fordeler man ikke vet om, f eks motstandskraft mot ulike sykdommer. (sickle cell anemia - malaria, diabetes - frostbitt, auto-immun sykdommer som eksem, astma og allergi - motstand mot parasitter, fordelen av et annet kosthold enn andre og mindre sjans man til tatovere seg og få infeksjon.

Skrevet

Høh, tuller du?

Om alle skulle ha tenkt slik, så hadde det vel ikke fantes mange her på jorden.

Har også atopisk eksem, plagsomt, men hallo...vil heller ha det enn å ikke ha vært til. Noen allergier har jeg å, for å ikke snakke om en leddsykdom fra familien. Slik er livet...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde valgt å ikke få barn hvis jeg visste det var genetisk overførbare sykdommer i familien eller hvis jeg hadde en genetisk sykdom som nevneverdig påvirket livskvaliteten min.

Gjest Dittnavnenavn
Skrevet

Ts her. Takk for svar!Grunnen til at jeg er usikker er jo det at jeg vet at det er plager som ikke anses for å være alvorlige, og som absolutt ikke akn sammenlgnes med blødersykdom, ms osv, men samtidig har jeg slitt endel pga av disse små plagene, fordi jeg har vært hardt rammet.. Og Det er litt det som sitter i meg. Har absolutt vært innom tanken på å adoptere, og kunne tenke meg det, men det er mye man skal tenke på der også. Takk for svar :)

Jeg har dessverre MS, men ønsker meg barn i fremtiden for det. Det er en alvorlig sykdom i den grad at den er uhelbredelig og at personer med diagnosen kan få eller har diverse plager, men det stopper ikke meg fra å ønske meg barn for det. Jeg har ingen plager med sykdommen (foruten at jeg vet at den er i kroppen min og at den kan utvikle seg på sikt), jeg er i 100% jobb og du kan ikke se på meg at jeg er syk. Jeg har ingen begrensninger i livet. og arveligheten er der, men den er ikke så stor. Ingen i helsevesenet fraråder meg å få barn.

Jeg skriver dette for å få fjernet fordommer folk har. Jeg blir trist av å lese om at folk kommer til å ha fordommer mot meg den dagen jeg får barn.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Takk for svar!

Adoptere? da vet du iallefall ingenting om foreldrenes gener som barna har som kan gi store plager.

ja,allergi har vært plagsom for meg i mange år,men nå er det mer og mer barn som får dette,selv om foreldrene ikke har det. Det kommer av miljø,kunstige tilsetningsstoffer osv

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...