Gå til innhold

Blir døde folk sminket?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer litt på en ting.

Det var noen venner av meg som sa at døde folk blir sminket, etter at de er død. Sånn at de skal se finere ut og ha litt mer farge i ansiktet, når de ligger i kisten.

Jobber selv som vikar på et sykehjem men har aldri opplevd dette.

Blir man sminket?

Hvis noen har omkommet i en ulykke f.eks. så blir nok sår og skader stripset sammen. Sånn at det ikke skal være store åpne sår.

Hvordan er egentlig dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis de har åpen kiste.

Skrevet

Jobber selv som vikar på et sykehjem men har aldri opplevd dette.

De blir jo ikke sminket der og da, med en gang de er døde :P

Men ja, det er jo faktisk noen som har det som yrke å "shine opp" folk til begravelser.

Gjest Heloise
Skrevet

Jada de blir det, som Chiyo sa hvis det er åpen kiste.

Min mor og min tante husker fremdeles med gru da de så sin bestemor i kista. Hun hadde fått helt sinnsyk klovnesminke! :sjenert:

AnonymBruker
Skrevet

TS her:

Når noen dør naturlig eller at de sovner inn om du vil, så skal de ligge i sengen sin i 2 timer. Uten at man gjør noe annet enn å sette på hakebind om nødvendig og folde hendene.

Først etter 2 timer blir avdøde stelt og lagt i kiste.

Og ofte er det minnestund med åpen kiste. Men ingen blir sminket.

Chiyo tenker du på åpen kiste i begravelse eller på minnestund før selve begravelsen?

Skrevet

Det er vel som regel begravelsebyrået som tar seg av det, er det ikke? Og de blir som reget sminket veldig naturlig, bortsett fra det uheldige eksempelet til Heloise.

Mine besteforeldre ble i hvertfall sminket, men det var ikke sånn at man la merke til det.

Skrevet

Jeg vet at det er vanlig at den avdøde blir sminket dersom det er åpen kiste i begravelsen. Henger vel sammen med at når man dør, mister man mye farge i ansiktet og ser generelt sett grå og gusten ut. Dersom det er åpen kiste, og familie/venner skal se avdøde, er det jo gjerne ikke så kjekt å se den avdøde "på sitt verste".

(beklager at innlegget kanskje var litt dårlig formulert!)

AnonymBruker
Skrevet

TS her:

Når noen dør naturlig eller at de sovner inn om du vil, så skal de ligge i sengen sin i 2 timer. Uten at man gjør noe annet enn å sette på hakebind om nødvendig og folde hendene.

Først etter 2 timer blir avdøde stelt og lagt i kiste.

Og ofte er det minnestund med åpen kiste. Men ingen blir sminket.

Chiyo tenker du på åpen kiste i begravelse eller på minnestund før selve begravelsen?

Det stemmer til en viss grad det du sier.

Avdøde ligger i sengen sin, hakebind settes på. Viktig å sette inn tenner om de har vært ute mens pas var terminal. Ringer tas av med en gang hvis det er ønskelig fra pårørende.

Avdøde blir stelt etter 2 timer, men jeg tror det er skjeldent at kiste står klar etter så kort tid. Der jeg jobber kjøres avdøde til kjelleren og legges på "kjølerommet".

Når det gjelder sminke så har jeg opplevd bare en gang at pårørende ønsket at avdøde skulle få litt farge i ansiktet. Vi tok på litt rouge, men passet på at det ikke ble for mye. Avdøde var i utgangspunktet en nydelig person, så vi var ikke overrasket over at h*n var veldig fin når h*n var ferdig stelt.

Skrevet

Åpen kiste behøver ikke bety til begravelse, men syningen mange familier velger å ha. Byrået sminker og steller der jeg har jobbet. Vi bare bandt opp haken, vasket og gjorde avdøde "presentabel" i sengen.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

En nær slektning døde av kreft, og var veldig gul-grå og gusten i ansiktet, og ble lett sminket før vi fikk se henne før begravelsen (var kun nærmeste familie som fikk det). For oss ble det veldig rart å se henne så frisk i ansiktet, hun som hadde slitt med kreft i flere år...

Gjest Applecore
Skrevet

Noen kan bli misfarget i ansiktet, f.eks hvis de ligger på siden når de dør (skjedde med grandtanten min, halve ansiktet hennes var blått).

Mulig de tar på sminke for å dempe det i noen tilfeller.

Skrevet

Det stemmer til en viss grad det du sier.

Avdøde ligger i sengen sin, hakebind settes på. Viktig å sette inn tenner om de har vært ute mens pas var terminal. Ringer tas av med en gang hvis det er ønskelig fra pårørende.

Avdøde blir stelt etter 2 timer, men jeg tror det er skjeldent at kiste står klar etter så kort tid. Der jeg jobber kjøres avdøde til kjelleren og legges på "kjølerommet".

Når det gjelder sminke så har jeg opplevd bare en gang at pårørende ønsket at avdøde skulle få litt farge i ansiktet. Vi tok på litt rouge, men passet på at det ikke ble for mye. Avdøde var i utgangspunktet en nydelig person, så vi var ikke overrasket over at h*n var veldig fin når h*n var ferdig stelt.

Hvorfor må avdøde ligge i 2 timer uten å bli stelt med?

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss ligger de ikke alltid i to timer før de blir stelt, det kommer ann på hvem som er på vakt og situasjonen til den avdøde.

Sminking har jeg ikke hørt om. Det må ihvertfall avtales med de pårørende.

Skrevet

Hvorfor må avdøde ligge i 2 timer uten å bli stelt med?

Tror vel ikke de MÅ, men det har jo til en viss grad sikkert med rigor mortis å gjøre. Dødsstivheten inntrer (for meg) overraskende fort. Og det kan være veldig uheldig om pasienten stivner i en "uverdig" posisjon før alle pårørende har fått tatt sin avskjed, og byrået får lagt avdøde i kisten.

Eksempel: En pasient på et sted jeg vet om, ble igjen for å hvile i lenestolen mens resten av avdelingen gikk på et arrangement på en annen avdeling. Pasienten sovnet inn der hun satt, og da det første personalet kom ned, måtte de selvsagt få flyttet avdøde fort ut fra stuen før de andre pasientene kom. Å bære en elegangt, gammel dame, uten båre, stivnet i sittende stilling, for så å legge henne i samme stilling på sengen, er ikke akkurat veldig "verdig"... :sukk:

De stelles forøvrig litt med en gang hvis personalet har mulighet for dette raskt etter at døden inntreffer. Vask av hender, rense under negler, binde opp haken (for at kjeven ikke skal falle ned så de gaper), gre hår, skifte evt skitten bleie hvis man har mulighet, og ta på en ren skjorte, før man rer sengen pent opp til brystet på avdøde, kanskje tenner et lys på nattbordet og legger blomster i hendene til avdøde om ønskelig.

AnonymBruker
Skrevet

De blir vel kun sminket dersom pårørende ønsker det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...