Gå til innhold

Mistet ei tann..

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Satt å spiste kveldsmat istad, da jeg kjente noe rart... Og der datt ene tanna mi ut!!! Så nå må jeg bestille meg tannlege time, for å få ei ny tann.. Har ekstremt tannlegeskrekk!!

Hva er det tannlegen gjør? Får jeg ei ny tann som de skrur inn der den forrige var? Hvordan gjør de det? Blør man mye? Tar det lang tid? Er det vondt? Varer den lenge, eller vil den komme til å ramle ut igjen?

Hjertelig takk for alle svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Satt å spiste kveldsmat istad, da jeg kjente noe rart... Og der datt ene tanna mi ut!!! Så nå må jeg bestille meg tannlege time, for å få ei ny tann.. Har ekstremt tannlegeskrekk!!

Hva er det tannlegen gjør? Får jeg ei ny tann som de skrur inn der den forrige var? Hvordan gjør de det? Blør man mye? Tar det lang tid? Er det vondt? Varer den lenge, eller vil den komme til å ramle ut igjen?

Hjertelig takk for alle svar!

Det slår meg at kanskje grunnen til at du mistet denne tanna er at du har gått alt for sjelden til tannlege, eller?

Det fins kursopplegg for å kurere tannlegeskrekk. Håndtering av folk med tannlegeskrekk inngår i tannlegestudiet. Ring til tannlegen og forklar hva som har hendt, og si at du har veldig tannlegeskrekk. Da kan tannlegen forklare over telefonen hva som skal gjøres.

Så vidt jeg vet er det litt forskjellige løsninger som kan brukes når du har mistet en tann. Datt den ut med rot og alt, eller står det noe igjen? Hvis roten og litt av tanna står igjen kan det slipes til, så tar tannlegen en avstøpning. Deretter lager en tannteknikker er krone, som tannlegen fester med en slags sement. Hvis det ikke er noe rot igjen så vil jeg tro at en såkalt bro er standard løsning. Så vidt jeg vet festes den i tennene på siden av den tanna som løsnet.

Det mest omfattende inngrepet er å sette titanskruer i kjevebeinet der tanna sto. Titan har den egenskapen at ulikt andre fremmedlegemer så gror beinvev helt tett rundt titanlegemer. Etter at titanskruen er satt inn må beinet gro, da står det bare en liten tupp på toppen som hindrer tannkjøttet i å gro over skruen. Så fjerner man tuppen og setter på en kunstig tann.

Uansett, for ditt eget beste bør du komme deg til tannlegen snarest mulig. Tannlegen vet sannsynligvis også hvor du kan gå i terapi for å bli kvitt tannlegeskrekken. Hvis du lar være å gå til tannlege vil du fort bli tannløs og må bruke gebiss, det høres ikke noe særlig ut, eller hva?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rota står igjen.. :) Men er det ikke sjanse for at tanna knekker av der den er "limt" på da, etter ei stund?

Hadde ikke vært til tannlegen på mange år.. Men tok mot til meg for et års tid siden og tok meg en tur.. Var endel å ordne opp i.. Så nå var jeg eeeeendelig ferdig for et par måneder siden, også skjer dette!

Tusen hjertelig takk for svar :klemmer:

Skrevet

Rota står igjen.. :) Men er det ikke sjanse for at tanna knekker av der den er "limt" på da, etter ei stund?

Det er vel ikke umulig at den kan løsne, men jeg har en krone selv som har stått på en god stund, og jeg har bekjente som har hatt kroner i mange år. Om den knekker etter ti år så har du hatt ti år der du har sluppet mer omfattende inngrep, det er jo verdt å tenke på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...