Gå til innhold

Kaffebrygger

Fremhevede innlegg

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Kaffe må man ha. Sånn er det med den saken. Men hva slags kaffebrygger er best?

På jobb og hjemme drikker jeg presskannekaffe. Hjemme har jeg en liten presskanne, som lager kun en kopp av gangen. Men gosj jeg er så lei av styret :fnise: Får liksom ikke kaffen fort nok klar på morgenen. Drikker kanskje 8-10 kopper kaffe hjemme iløpet av en uke. Og nå er jeg litt på utkikk etter noe sprekere, selv om jeg liker presskannekaffe godt.

Hva er mest lønnsomt? Eller rettere sagt minst kostbart? Og som gir god kaffe i en fei?

Hva har du selv hjemme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har presskanne, og er veldig glad i den kaffen. Men så har jeg også Aeropress, kjøpt på eBay (halv pris i forhold til i Norge, som vanlig). Man må følge beskrivelsen nøyaktig for å få god kaffe på den, synes jeg. Men da blir kaffen virkelig god:

http://www.youtube.com/watch?v=_pHqYVWqg6k

Skrevet (endret)

Jeg drikker stort sett traktekaffe og har en Moccamaster. Den har du i 20 år, pluss at den alltid vinner tester. En meget god investering, altså! :kaffekopp:

Endret av nattsvermer
Skrevet

Jeg bruker kun presskaffekanne. Bortsett fra når jeg har mange gjester. Men styr? Går jo kjempefort å lage kaffe med presskanne? Koker vann i vannkoker og har i kaffe? :klo:

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg bruker kun presskaffekanne. Bortsett fra når jeg har mange gjester. Men styr? Går jo kjempefort å lage kaffe med presskanne? Koker vann i vannkoker og har i kaffe? :klo:

Jamen man må jo vaske denne presskanna mellom hver gang og grave ut kaffegruten :fnise:

Skrevet

Joda, men kaffegruten skyller du bare ut med vann og heller det i do, så er det gjort på 1 min ;)

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Joda, men kaffegruten skyller du bare ut med vann og heller det i do, så er det gjort på 1 min ;)

Jeg graver ut det værste og kildesorterer dette som matavfall. Jeg er redd for at kaffegrut skal tette rør. Men det gjør kanskje ikke det? Det løser seg jo opp?

Skrevet

Jeg graver ut det værste og kildesorterer dette som matavfall. Jeg er redd for at kaffegrut skal tette rør. Men det gjør kanskje ikke det? Det løser seg jo opp?

Jeg jobber med vann og avløp, og jeg tror jeg vil anbefale deg å fortsette som du gjør, altså kaste gruten med matavfallet. Til info gjelder dette også fett som stivner :)

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Ja fett går helst ikke i avløpet her heller. Men noe blir det jo.

Aeropresskaffe blir veldig god! Har testa den.

Jeg tror jeg rett og slett kanskje skal investere i en større presskanne og en kaffekanne jeg... så har jeg kaffe over litt tid og må ikke lage en og en kopp... eller sjekke ut en moccamaster.

Gosj nå fikk jeg lyst på en kopp kaffe men det er alt for sent på kvelden for det nå :gjeiper:

Skrevet (endret)

Vi har Bialettikanner og kjempefornøyd med dem.

Har "standarden", Bilaetti Brikka som gir kaffe tilnærmet espresso (med crema på toppen) og så en stor kanne som vi bruker når vi har gjester. Vurdere å ha en stor presskanne også til gjestebruk...

Hvis du har indukstopp eller gass går jo Bialetti-kannene superfort :)

Har også hatt moccamaseter og vært fornøyd med den, men vi drikker ikke SÅ mye kaffe og da synes jeg ofte det er bedre med en litt kraftigere kaffen fra Bialettikanne (lager ofte cappoccino).

Kaffemaskiner med kapsler gir vel kaffe i en fei og ikke noe søl.. Men de koster litt i innkjøpt og selv er jeg glad i kjøpe bønnner og male dem selv.

Endret av Frk. Belle
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Bialetti og melkeskummer har jeg. Så jeg kan lage espresso og cappuchino (og chai latte). Lavazzo arabica-bønner til espresso er nom.

Ellers går det i Friele Dark Roast presskannekaffe til hverdags.

Skrevet

Jeg jobber med vann og avløp, og jeg tror jeg vil anbefale deg å fortsette som du gjør, altså kaste gruten med matavfallet. Til info gjelder dette også fett som stivner :)

Det er sikkert ikke det mest gunstie å skylle det ned i do nei. Men enklere ;) Man kan jo samle det opp i en soddbøtte også f.eks. Eller rett i søppla.

Skrevet

Skulle gjerne hatt en mocamaster, men inttil videre holder det med en presskanne. Syns ikke det er så mye styr jeg da, men du kan jo skaffe deg en som lager litt flere kommer? :)

Skrevet

Kjøpte meg moccamaster for noen år siden, etter å ha vært gjennom alskens forskjellige kaffedingser. Nå er jeg endelig fornøyd. :)

Skrevet

Har en Moccamaster som jeg elsker! Og så er jeg blitt frelst av Aeropress, så den kommer snart inn i kjøkkenskapet. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...