kissmequick Skrevet 30. april 2011 #21 Skrevet 30. april 2011 Med alle "mine" hester så har den uvanen forsvunnet med at jeg konsekvent aldri gir godbit til en hest som maser. (eller dulter / napper) Viser de den tendensen går godbiten og min oppmerksomhet bort fullstendig. Har funket på meg ihvertfall.
Gjest Doh Skrevet 2. mai 2011 #22 Skrevet 2. mai 2011 Hei. Da jeg hadde unghest brukte jeg alltid taugrime og langt leietau(gjerne 3m slik at det også kan brukes som longetau, kjøp et tykt, tungt tau på båtbutikk el). For å få han til å slutte og rygge når han skulle stå stille rygget jeg han flere meter hver gang han begynte å rygge. Dette gjør det kjedelig. Samme prinsippet kan man bruke med en bulldoser-hest. Buser hun fram foran deg får du henne til å måtte gå rundt og rundt deg(her trenger du det lange tauet da du bruker enden du har til å jage henne rundt). Da blir det kjedelig fordi hun må jobbe når hun gjør dette. Viktig å ikke overdrive og jage henne rundt til hun blir svett, men noen runder i trav er greit. Kommer hun nærmere deg enn du vil når du leier henne kan du stoppe og få henne til å rygge(og stoppe helt) før du går videre. Vær konsekvent på hvor nær deg hun får komme. Jeg hadde en blanding av bl.a fjording og han kunne være skikkelig sta noen ganger, men han trengte bare små korrigeringer med tauet når vi fikk trent litt. Var en engel å gå tur med, bandt han bare hvis jeg måtte gå fra han, og ingen trodde meg da jeg sa at han var tre år da vi flyttet til ny stall. Håper du skjønte noe av hva jeg mente, ellers er det bare å si fra så skal jeg prøve å forklare litt mer
Spøkelse Skrevet 2. mai 2011 #23 Skrevet 2. mai 2011 Har ikke hest, men drev med hest før og moren min har fremdeles hest. Hun klikkertrener visse deler hun ha hesten til å gjøre, andre ting trener hun "vanlig". Hun har også lært hestene at de får ikke godbiten om de prøver å ta den selv, de må bli tilbudt den. Det blir jo som med hund, de må ikke få når de maser og hopper. Etter hva jeg leser så ser det ut som du har en del bakkearbeid og grunnarbeid å gjøre? At hesten reagerer på ditt kroppsspråk og posisjon er vel noe av det viktigste å ha på plass
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2011 #24 Skrevet 4. mai 2011 Jeg er også førstegangs unghest eier til en bulldoserhest Hun har/hadde også tendensen til å valse meg ned når hun fikk det for travelt, eller var uenig. Det var kanskje ikke helt etter boka, men ble kjempe lei av å bli gått ned, så gav henne samme medisinen tilbake, gikk hun ned meg, så gikk jeg ned henne. Joda, det funka faktisk:fnise: Hun er mye bedre nå, men lar henne gå i ring når hun begynner å bølle, rundt og rundt, til hun er lei. Veldig effektivt. Hvis hun bøller når hun står i ro, så må hun rygge, til hun er lei. Jeg har verken brukt bitt eller taugrime. Bare vanlig grime. nå etter et år, er bulldoser tendensen nesten borte, hun står til og med i boksen med døra åpen :gjeiper: Men det har krevd sitt. Alltid vært konsekvent!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå