Gå til innhold

"Bulldoser"-hest

Anbefalte innlegg

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Ja, siden det ble litt hesterelatert aktivitet her... :fnise:

Noen som har gode råd til hvordan jeg kan håndtere en unghest med bulldoser-tendenser?

Hun er myk og god i munnen, og jeg vil IKKE sette noe sterkt bitt i kjeften på henne (hun blir trent med tredelt muffe nå).

Hun ble først begynt leietrent jevnlig da hun var 1 år. Før den tid slepte hun rundt på de som leide henne, og den tendensen har hun gjenopptatt nå - til min ekstreme ergelse.

Hun har vært lite håndtert fra hun var 1 år og frem til i dag (hun fyller snart 2 år) pga. min sykdom, men hun kan leies, er supersnill med hovslager/veterinær, på henger etc.

- MEN - dersom hun bestemmer seg for noe, så driter hun regelrett i den som leier og kjører totalt over en. Hun går ikke inn for å skade meg, men sleper rundt på meg.

Jeg leier henne til og fra beite i grime og leietau, og det er greit, for det er jo rutine. Men med EN gang rutinen brytes, f.eks. at vi går en annen rute, da tilter hun helt.

På leietur leier jeg KUN i hodelag og kjetting/tøyler og med pisk. Dette er ikke fordi hun er farlig, men bedre føre var. Men når hun først begynner å "gjøre som hun vil", så har jeg ikke mye styring.

Hva kan jeg gjøre for å få henne til å respektere meg som leder også i stressede situasjoner (dvs. ute på tur, nåe vi ikke gjør noe rutinebasert) og ikke minst respektere mitt personlige rom?

Videoannonse
Annonse
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Det skal nevnes at hun er fjordhest, og at mor og mormor begge er kjent for å være "meget bestemte". Mulig den "egenskapen" går i arv, men jeg har troen på at hun blir hva jeg gjør henne til - og at jeg dermed kan gi henne mer respekt for meg.

Skrevet

Anbefaler deg å søke opp Anna Twinney på youtube.

Har selv vært på kurs med henne, og hun tar opp akkurat det du skriver om her. Hun er klar på dette med personlig rom og at hesten skal respektere en som leder.

Jeg sier ikke at fasiten ligger der, men fikk et godt inntrykk av hvordan hun jobber og tenker på kurset jeg var med på.

Hvordan er hun å leie sammen med andre da?

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Anbefaler deg å søke opp Anna Twinney på youtube.

Har selv vært på kurs med henne, og hun tar opp akkurat det du skriver om her. Hun er klar på dette med personlig rom og at hesten skal respektere en som leder.

Jeg sier ikke at fasiten ligger der, men fikk et godt inntrykk av hvordan hun jobber og tenker på kurset jeg var med på.

Hvordan er hun å leie sammen med andre da?

Takk for svar :) Har allerede fått tips om mange personer jeg kan søke opp, samt endel øvelser jeg kan gjøre, så det er et fint utgangspunkt.

Hun er litt stresset sammen med andre fordi hun gjerne vil gå først - hun er en veldig ledertype.

Vi skal på utstilling i juni - og jeg tror egentlig det kommer til å gå bedre enn hva det gjør hjemme. Grunnen er at hun blir distrahert av alle hestene, og dermed blir for "opptatt" til å ta ledelsen over meg. Det eneste er at jeg må få henne til å stå stille da, det kan bli en utfordring i seg selv.

Gjest Applestore
Skrevet

Pass på at hun ikke går foran deg. Med en gang hun gjør dette, stopp og f.eks rygg (ikke langt, skal som regel bare til det at de tenker bakover). Gjenta dette. Har fungert supert på de jeg har trent, og de lærer da å gå bak deg (eller der hvor du vil ha hesten).

Eller misforstod jeg problemstillingen helt nå?

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Pass på at hun ikke går foran deg. Med en gang hun gjør dette, stopp og f.eks rygg (ikke langt, skal som regel bare til det at de tenker bakover). Gjenta dette. Har fungert supert på de jeg har trent, og de lærer da å gå bak deg (eller der hvor du vil ha hesten).

Eller misforstod jeg problemstillingen helt nå?

Takk for svar. En del av problemet er at hun går foran meg ja, hun kan også finne på å gå meg ned, slepe meg med dit hun vil og generelt være litt ekkel og ikke respektere at jeg ikke vil ha 400 kilo hest opp i ansiktet. Hun er verken voldsom eller voldelig på noe vis, bare uten antenner for mitt personlige rom. Tipset ditt er notert, og skal prøves :)

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd klikkertrening? Vi klikkertrente vår nye hest da vi hadde problemer med å komme i posisjon overfor henne. Spesielt når hun skulle leies og ble distrahert pga den minste ting (litt virrete personlighet) mistet vi all kontroll på henne. Nøkkelen lå i masse bakkearbeid.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Det er viktig å lære hesten å bli leid. Eller ikke nødvendigvis å bli leid men hvordan hesten skal følge deg. Tauet mellom deg og hesten, er bare en sikkerhetsanretning. Det er deg i ditt kroppsspråk, som skal lede hesten og vise hvor den skal gå - ikke tauet.

Jeg begynner med taugrime og står pal og viser hesten hvor den skal gå. Om det er rundt meg, forbi meg osv. Så lærer jeg hesten å flytte bakpart og frempart kun ved å vise den dette med mitt kroppsspråk osv osv. Mange øvelser, som er umulig å komme inn på her. Øvelsene er en ting, men å forklare deg hvordan kroppsspråket ditt skal brukes, er umulig skriftlig.

Ved å bruke kroppsspråk, så skal du uten problemer også kunne "tømmekjøre" en hest i f.eks 8-tall uten å ha noe tau, sele eller lignende. Hesten skal være helt naken og du skal ikke ha pisk eller noe.

Dette krever trening, trening og atter trening fra din side, for at dette skal fungere. Men det føles bare så mye bedre når du og hest komuniserer på en sunn og åpen måte.

Skrevet

Still krav til henne. Jobb med å gjøre henne vár ovenfor kroppsspråk ved å alltid begynne kroppsspråket i det små, men i det tydelige - type be henne rolig og bestemt om å hute seg tilbake hvis hun bøller foran deg. Gjør hun ikke det? Nei, da SKAL hun. :fnise:

Godt å høre at du vil beholde den myke munnen. :) Det er en gave mtp ridedelen, ingenting mer behagelig enn å ri en mykmunnet og ellers også følsom hest. Men ja, kommer langt med å være bestemt. Og ikke minst å jobbe mye med lydhørhet - er hun et drog å flytte, ja så flytt henne! Masse! Sideførende fra bakken, longering, bakkearbeid.. Få henne til å adlyde hvert minste vink og ros MASSE når hun skjønner. Unghest er så fantastisk gøy, alle aha-opplevelsene og øyeblikkene det sier "klikk".. :rodmer:

Skrevet

Jeg vil også foreslå klikkertrening, på hunder er jeg ikke fan, men har jobbet med unghester der det har vært ekstremt effektivt. Nå har det vært mer høver, stell, etc, men har aldri noensinne opplevd en så drastisk transformasjon med andre metoder.

Ellers ville jeg også rygget henne hvis hun dro deg med, kort og effektiv stopp og rygg, men det er mer hva jeg ville gjort instinktivt.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Takk for alle svar, setter veldig stor pris på at dere deler deres erfaring med en førstegangs-unghesteier. :)

Hun er veldig lett å flytte på, kan nesten rygge henne med å pirke henne i bringa med en finger, og som sagt er hun fløyelsmyk i munnen. Ser noen her nevnte at de trente i taugrime, det var et godt tips.

Jeg har klikker, har tidligere drevet mye med det på hund - så hvorfor ikke? Det er verdt et forsøk!

MsFoster: Ja, det er herlig å ha unghest! Eid henne siden hun var 1 år, så har ikke hatt henne så lenge, men det er så fantastisk hver gang vi krysser en ny milepæl.. Enten det er at hun har vokst noen cm til høyden, at hun løfter beina uten å få beskjed når jeg tar høvene, at hun går som en klokke når vi tømmekjører eller at hun rett og slett bare sovner med hodet i fanget mitt. Babyen min :hjerte:

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

MsFoster: Ja, det er herlig å ha unghest! Eid henne siden hun var 1 år, så har ikke hatt henne så lenge, men det er så fantastisk hver gang vi krysser en ny milepæl.. Enten det er at hun har vokst noen cm til høyden, at hun løfter beina uten å få beskjed når jeg tar høvene, at hun går som en klokke når vi tømmekjører eller at hun rett og slett bare sovner med hodet i fanget mitt. Babyen min :hjerte:

Nå fikk jeg lyst på unghest igjen. Det er så gøy! Alt gjøres for første gang og progresjonen er formidabel. Men for min del har liksom alle de siste åras unghester blitt voksne :gjeiper: Jeg vil jobbe med bebiser igjen, selv om det er digg å ha noe som går stabilt og trenes opp i klassene også.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Ja, det er kjekt med unghest. Jeg har hatt flere voksne hester før, så følte meg klar for en bebis denne gangen. Og emd gode fagfolk rundt meg, så har vi beveget oss fra nesten utemt unghest til unghest som rusler rundt med vogna på :) Ikke fått satt meg i vogna enda da, har ingen hast.

Men et spm. ang klikkertrening:

Hvis jeg lykkes med klikker, er det slik athun blir "avhengig"? Dvs. at hun kun kan trenes med klikker fremover? Jeg må understreke at jeg ikke har erfaring med dette på hest, men med forrige hunden min var jeg på kurs i bruk av slik trening, og hun lærte endel lydighetsøvelser på denne måten. Men hun ble påkjørt før vi fikk praktisert noe, så jeg vet egentlig ikke hvordan det fungerer..

Skrevet

Øvelser i rundpaddoc kan være en ide. Har sett ei jeg kjenner gjøre det med en unghest, etter at hun fikk hesten "ned gikk den som et lam etter henne når hun leide den.

Jeg kan ikke så mye om det men har forstått at det handler om psyke og det å få hesten til å følge deg som leder.

Kanskje er kurs kunne være noe for dere?

Ellers så husker jeg fra den gang jeg skulle leietrene unghest at så fort jeg merket at hesten skulle begynne å tulle førte jeg hesten ut fra meg og i ring, da var det jo fortsatt jeg som bestemte hva som skulle skje.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Øvelser i rundpaddoc kan være en ide. Har sett ei jeg kjenner gjøre det med en unghest, etter at hun fikk hesten "ned gikk den som et lam etter henne når hun leide den.

Jeg kan ikke så mye om det men har forstått at det handler om psyke og det å få hesten til å følge deg som leder.

Kanskje er kurs kunne være noe for dere?

Ellers så husker jeg fra den gang jeg skulle leietrene unghest at så fort jeg merket at hesten skulle begynne å tulle førte jeg hesten ut fra meg og i ring, da var det jo fortsatt jeg som bestemte hva som skulle skje.

Takk for svar. Jeg har ikke tilgang til rundpaddock eller ridebane, og bor såpass langt uti "gokk" at det er få kurs her =/ Men jeg har tilgang på et inngjerdet område, så tenkte jeg skulle trene der med taugrime og langt leietau.

Skrevet

Blir ikke avhengig av klikker nei, men du blir jo litt dressert selv.

Når jeg brukte klikker var det på en ukjent unghest som var skummelt treffsikker med beina, for å lære å ta høver og bli stelt i bås. Da hadde jo jeg en god måte å direkte avvise med en gang hun begynte å skape seg (gikk ut / snudde ryggen til), og klikke med gulrotbit hvis hun sto stille og jeg tok på henne.

Med henne tok det bare noen dager fra å forsøke å sparke ihjel alle som nærmet seg beina hennes, til hun tok opp fot bare jeg pekte. På to uker longerte jeg henne uten line (hver gang klikket kom var det full gallopp mot meg for å få gulrot, noen ganger vanskelig å stoppe >.>) Hun lærte masse longeringskommandoer, og ble mye flinkere på høyre og venstre enn jeg noen gang har vært.

Etter innlæringsperioden med klikker, så lærte jeg inn bra som erstatningsord, du kan også lære inn å utsette belønningen en viss tid, men vær forsiktig med å ta for lang tid for fort.

Jeg er ikke ett klikkemenneske. På unghest og i slike situasjoner synes jeg det var overraskende effektivt. Har du brukt det på hund så kan du jo se om din responderer like bra. Er nok litt forskjellig, jeg klarte aldri å få bikkja mi veldig intressert i klikker.

Vi gikk også turer, og hun var jo ikke en bulldoser fra starten av, men hadde heller ikke lært å gå pent, dette tok hun lett, men så var det etter hun hadde blitt heftig begeistret for klikkelyden da.

Natural horsemanship har også veldig effektive metoder for å lære inn å følge lederen, sikkert masse tips på youtube.

Skrevet

Blir ikke avhengig av klikker nei, men du blir jo litt dressert selv.

Når jeg brukte klikker var det på en ukjent unghest som var skummelt treffsikker med beina, for å lære å ta høver og bli stelt i bås. Da hadde jo jeg en god måte å direkte avvise med en gang hun begynte å skape seg (gikk ut / snudde ryggen til), og klikke med gulrotbit hvis hun sto stille og jeg tok på henne.

Med henne tok det bare noen dager fra å forsøke å sparke ihjel alle som nærmet seg beina hennes, til hun tok opp fot bare jeg pekte. På to uker longerte jeg henne uten line (hver gang klikket kom var det full gallopp mot meg for å få gulrot, noen ganger vanskelig å stoppe >.>) Hun lærte masse longeringskommandoer, og ble mye flinkere på høyre og venstre enn jeg noen gang har vært.

Etter innlæringsperioden med klikker, så lærte jeg inn bra som erstatningsord, du kan også lære inn å utsette belønningen en viss tid, men vær forsiktig med å ta for lang tid for fort.

Jeg er ikke ett klikkemenneske. På unghest og i slike situasjoner synes jeg det var overraskende effektivt. Har du brukt det på hund så kan du jo se om din responderer like bra. Er nok litt forskjellig, jeg klarte aldri å få bikkja mi veldig intressert i klikker.

Vi gikk også turer, og hun var jo ikke en bulldoser fra starten av, men hadde heller ikke lært å gå pent, dette tok hun lett, men så var det etter hun hadde blitt heftig begeistret for klikkelyden da.

Natural horsemanship har også veldig effektive metoder for å lære inn å følge lederen, sikkert masse tips på youtube.

Dette høres veldig bra ut men jeg ville tenkt meg godt om før jeg begynte å gi godbit til hest. Det kan føre til uheldige situasjoner som napping, tigging mm. Den snilleste hesten kan bli frekk viss den tror den kan få mat fra hendene våre...

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Hm, en tanke det med godbiter.. Hesten min blir ikke fôret fra hånda, får kun godbiter og mat fra bakken elelr i krybba. Er veldig obs på det med masing og napping nemlig.

Skrevet

Hvorfor skulle hesten bli farligere med tanke på napping/biting, enn hunder blir??

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Jeg kom som sagt ikke så langt i min klikkertrening med hunden min.

Men jeg har alltid hatt som prinsipp å aldri mate en hest fra hånda, rett og slett fordi første hesten min nappet, maste og stod på i sin iver etter godbiter, og den uvanen forsvant når vi aldri fôret henne fra hånda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...