Gå til innhold

Male kommode, hvilken maling?


Gjest Raindrops

Anbefalte innlegg

Gjest Raindrops

Jeg skal male den ene kommoden min svart (slik at den står til resten av stua). Men hvilken maling bruker man til det? Og hvor kjøper jeg den? Jeg trenger jo ikke så veldig mye maling heller, så det er litt dumt å kjøpe et relativt stort spann. Noen som har noen tips? :)

Kan legge til at det er helt ubehandlet treverk.

Endret av Raindrops
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må uansett ha Heftgrunn som første strøk.

Jeg ville ha valgt oljemaling eller Bengalakk (sprayes på).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å grunne før du maler med oljemaling.

Oljemaling holder bedre enn vannbasert.

Du får kjøpt små bokser (1/2 liter tror jeg) hos malingsbutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok jukset, og gått rett på toppstrøket i sort. Det er om du bruker oljemaling da;) 3 strøk totalt.

Skal du ha sort toppstrøk så er det kjedelig å grunne med hvit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mikako

Jeg kjenner best til Nordsjø sine produkter, etter å ha jobbet som ferievikar hos en fargehandler i åresvis..

For å nevne konkrete produkter ville jeg ha grunnet med HeftgrunnV og malt med Blankett. Vannløselig maling, som de overnevnte, er mer miljøvennlig og bedre for helsen. Penslene kan vaskes i vann. Av oljebaserte malinger ville jeg brukt Heftgrunn og Ready. Dette er rimeligere produkter, men lukter mer, og penslene må renses i White Spirit. Det er forskjellige meninger om hva som er best..

Jeg ville ha grunnet(malt første strøk med en maling som er beregnet for dette), for det sørger for at malingen sitter bedre ved neste strøk. Jeg har selv hatt problemer med dekkeevnen når jeg har tatt "snarveien" og hoppet over grunninga. Men det varierer selvsagt etter underlaget. Jeg mener også på at det er mulig å få litt brekkfarge i grunnningen også..

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mikako har heilt rett, du kan få farge i grunninga også, slik at det ikkje vert eit "kvitt" strøk først... Du får god veiledning i malarbutikken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...