Gå til innhold

Hvilket kontroll spørsmål fikk du før førerprøven din startet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis man ikke klarer å svare på det, hva da? :-/

Er det jeg gruer meg mest til. Sukk.

Tusen takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det regnet og jeg fikk spørsmål om vindusviskere og hvordan man håndterer dugg på vinduet, mener jeg å huske. Men det er lenge siden.

Husk også å sjekke at både du og sensor har på belte før du kjører...

Tror ikke spørsmålene pleier å være veldig vanskelige...

Så dette klarer du sikkert.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde to forsøk på oppkjøring. Første gang fikk jeg spørsmål om hvordan de forskjellige lysene fungerte på bilen. Da satt jeg inne i bilen og satte på forskjellige lys, også gikk sensoren rundt bilen og så om lysene slo seg på (går ut ifra at han egentlig testet om jeg visste hvilke knapper/panel i bilen som samsvarte med hvilke lys som kunne anvendes, da det jo ikke var noen kommunikasjon mellom oss). På andre forsøk fikk jeg spørsmål om jeg kunne teste bremsekraftforsterkeren, og da skulle jeg pumpe på bremsen.

Jeg strøk så det sang på første forsøk, men det var fordi jeg satte oss i en meget trafikkfarlig situasjon, i tillegg til at jeg var veldig nervøs og gjorde mange småfeil. På oppkjøring nummer to gjorde jeg det så bra at selv om jeg akselererte bilen opp i seksti rundt hundre meter før jeg nådde sekstiskiltet (var trettisone) så besto jeg.

Jeg vet faktisk ikke hvor mye det kontrollspørsmålet teller... husker bare at jeg håpet jeg ikke skulle få spørsmål om motoren på bilen, fordi det har jeg lite peiling på. Så syns jeg var kjempeheldig med mine spørsmål!

Ellers, så er det ikke uvanlig med stryk på første forsøk, så du skal ikke deppe for mye om det skulle skje. Når det er sagt, prøv så godt du kan å slappe av, så går det så mye bedre enn om du er stresset. Ikke føl presset på at du må bestå, men prøv heller å ta tingene som de kommer.

Lykke til, det går nok kjempebra! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Fikk flere spørsmål...

1. Noe i denne duren "Fra høyre, i hvilken rekkefølge har du pedalene?

2. Hvordan setter du på fjernlysene?

3. Kan du ta opp panseret, og deretter peile olja?

4. Ta frem vognkortet, finn ut hva som er maksvekt for denne bilen, og om hva for noe drivstoff denne bilen benytter.

Nå skal det sies at disse spørsmålene he he ikke er ordrett. Syns til mitt forsvar det ikke var dårli´at jeg faktisk husker de.

Håper dette er noe til hjelp, og lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg fikk spørsmål om å sette sammen varseltrekanten og hvor langt bak bilen den skulle plasseres. Jeg stod selv om jeg dreit meg fullstendig ut på hvor langt bak bilden trekanten skulle stå, så ikke få angst om du bommer på kontrollspørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det spriker veldig når det kommer til vanskelighetsgraden på kontrollspørsmålene... hvor har dere kjørt opp, hvis dere vil si det? Og når?

Jeg er AB #5, jeg kjørte opp i Stavanger i 2005 og i Alta i 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første måtte jeg ta på beltet og snakke litt om det.

Andre måtte jeg finne refleksvesten, varseltrekanten og sitte den opp.

Enkel spørsmål! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk spørsmål om hvor og hvordan man kunne sjekke trykket i dekkene på bilen. Hva som var standardtrykk, og hva konsekvensene var dersom det var for lite/mye trykk i bildekkene. Det siste kunne jeg svare på - men måleenhetene of tallene for dekktrykket hadde jeg ikke peiling på. Sto likevel, men sensor sa vel noe sånn som "du burde vel kanskje kunne disse detaljene"... Burde man det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke huske å bli stilt noe kontrollspørsmål. Det var vel mest introduksjon, og "ja, da kjører vi oss en tur, da". Det kan jo faktisk hende at gamle fordommer spiller en rolle for hva man blir spurt om (om man i det hele tatt blir spurt), og at ei jente kanskje får vanskeligere spørsmål rett og slett fordi kjørelæreren har mindre tiltro til henne. Men det kommer vel helt an på kjørelæreren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest döderlein

Jeg fikk spørsmål om å sette på nødblinken og sjekke om alle lysa som skal lyse, lyste. Fin setning, du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Når jeg tok klasse B, så fikk jeg beskjed om å åpne panseret og vise hvor man fylte olje, spylevæske osv.

Når jeg tok klasse CE så måtte jeg ta på og av kjetting samt forklare luftsystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er faktisk også veldig nysgjerrig på de spørsmålene man får på oppkjøring. Kjørelæreren min viste meg alle spørsmålene jeg kunne få, på sånne småkort. Var temmelig mange spørsmål, fikk bare noia av at jeg måtte kunne svarene på disse. Syns det blir for dumt at man skal stryke bare for at man ikke klarer de spørsmålene egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Jeg er faktisk også veldig nysgjerrig på de spørsmålene man får på oppkjøring. Kjørelæreren min viste meg alle spørsmålene jeg kunne få, på sånne småkort. Var temmelig mange spørsmål, fikk bare noia av at jeg måtte kunne svarene på disse. Syns det blir for dumt at man skal stryke bare for at man ikke klarer de spørsmålene egentlig.

Vel, det er mange spørsmål som kan stilles, men det er også spørsmål du faktisk burde vite svaret på.

Jeg syns det er helt ok å stryke dersom man ikke kan svare på det, for å være ærlig...for kan du ikke svaret på disse spørsmålene så burde man heller kanskje ikke sitte bak rattet på en bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk også veldig nysgjerrig på de spørsmålene man får på oppkjøring. Kjørelæreren min viste meg alle spørsmålene jeg kunne få, på sånne småkort. Var temmelig mange spørsmål, fikk bare noia av at jeg måtte kunne svarene på disse. Syns det blir for dumt at man skal stryke bare for at man ikke klarer de spørsmålene egentlig.

Man gjør ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg fikk spørsmål om hvordan man kunne vite om tokrets bremse systemet ikke virket elle noe slikt. Jeg svarte feil, men jeg besto uansett. Jeg latet som jeg trodde han mente ABS bremsen og svarte på det i stede. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå, på oppkjøringa, da var jeg nervøs da!!

Sensoren kommer ut å hilser på. Dere setter dere i bilen. Han tar frem et skjema med masse spørsmål, så måtte jeg velge et tall mellom 0 og 40 tror jeg det var. Jeg valgte nr 9 og fikk spørsmål om jeg kunne finne ut av lastevekta jeg hadde lov å ha på en henger.

Jeg tok frem vognkortet.

Jeg begynte å regne meg frem til noe rart og bare rota, så sa han at det jeg gjorde det veldig vanskelig for meg selv. Jeg fant etterhvert ut at det bare var å lese av de talla som stod i vognkortet. Hehe!

Det er noen år siden jeg kjørte opp nå, men husker det som om det var i går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan jeg sjekker dekk for skader og hvilken minimum mønsterdybde man må ha vinter og sommer.

Endret av antibac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...