AnonymBruker Skrevet 3. mai 2011 #41 Skrevet 3. mai 2011 hesten skal IKKE omskoleres,da hadde saken vært en annen den skal fortsatt være traver.det at jeg dro i ene tøylen var i rent nødverge,forsøkte alt annet først men hesten buste bare frem.så da måtte jeg gjøre det som en siste utvei så ikke den skulle ta av nedover bakken.etter det ble det ikke mer løping nei men prøver et litt kraftigere bitt uansett,for den kan ta ut om den blir skremt av noe også(i SKRITT) så det er uansett nødvendig å vite at jeg virkelig har makt nok til å stoppe.puh ikke lett å forklare dette ved å skrive på nett,føler jeg må forklare tingene tusen ganger :gjeiper: men takk for alle svar uansett Da forstår jeg. Men jeg ser fremdeles ikke på sterkere bitt som løsningen på sikt. Det vil mest sannsynlig bare fremskyve problemet, tror jeg. Sikkerheten kommer selvfølgelig først. Meeen som du sikkert forstår er jeg ikke for et sterkere bitt som løsning, vil heller se på det som en enkel løsning i en kort tidsperiode. Lykke til!
MissKissis Skrevet 8. mai 2011 #42 Skrevet 8. mai 2011 Takk for svar sålangt! er redd øvelser o.l. ikke vil hjelpe noe særlig,da hesten er ganske ok så lenge den blir ridd i et lavt/medium tempo.det som en skriver over her med å kjenne etter når hesten tar av,for så å stoppe o.l. funker IKKE,hesten er for sterk for det! er jo det som er problemet,jeg kjenner at den vil avgårde,prøver å stoppe men den "tar bare bittet" og stikker. neserem må jeg HVERTFALL ha,for den gaper for å lure seg unna når man skal stoppe.(typisk travere)nå har jeg ikke prøvd en lav rideneserem da,travneseremmene ligger mye høyere.men tviler på at det gjør noe særlig forskjell,for hovedproblemet er ikke at hesten gaper,men rett og slett låser seg og tar bittet,og så er det avgårde rett frem. den er fulgt opp med tannrasp o.l. så tviler på at det er noe slikt,han som eier den har laang erfaring med hest og har flere løpshester.det er bare fakter og (sterk) sta hest dette dreier seg om! Vet ikke hvor mye erfaring folk her inne har med travhester,men trening av de foregår ofte i veldig raskt tempo i både trav og galopp over lengre strekninger.det er totalt forskjellig å trene travhest kontra en vanlig ridehest!(ja,jeg har hatt ridehest også) traverne blir veldig "heite" under slik trening,og kan mildt sagt være en håndfull å håndtere. nå har jeg måttet "slippe" hesten opp bakkene,rett og slett fordi jeg ikke har kjangs i havet på å holde den igjen i et bestemt høyt tempo.med en gang vi øker fra ri lett trav til høyere hastighet,får jeg problemer.Og det er ikke noe gøy når det er slik at jeg føler hesten kan stikke når som helst..han gjør det som regel når vi er på max speed,og jeg skal roe ned tempoet igjen.da møter jeg "veggen" og han fyker videre. føler også at det blir en uvane fra han sin side,fordi han lærer seg at jeg ikke klarer å holde imot.tror ikke hjelpetøyler o.l. er tingen,når vi rir i den farten er det stå i bøylene og svært korte tøyler som gjelder!(les;jockeysits omtrent) tror neppe hjelpetøyler er kraftig nok,hesten enser meg ikke selv om jeg virkelig drar av all min makt.han er nok vandt til harde sterke mannehender som holder tømmene baki vognen,og da er nok mine som fjær i forhold. Dressurtrening o.l. er uaktuelt,da dette er en traver som skal i løp og må trenes skikkelig med langdistanseløping/i bakker o.l.har heller ingen treningsmuligheter siden vi ikke har noe ridebane..dette er en travstall vet at man normalt sett altid ønsker å strekke seg mot det mildeste bittet,men slik ting er nå må jeg ha noe som jeg kan STOPPE hesten med under løpstrening.det er ikke min hest,den skal ikke omskoleres til ridehest(det har jeg gjort før med mine og det er en helt annen problemstilling),den skal kun miljøtrenes og løpstrenes. Det er nok bare et tidsspørsmål før det vil skje en ulykke om ting fortsetter slik som nå,blir den redd noe og tar ut feks.så har eg null kjangs å klare å stoppe han så anbefal meg gjerne bitt,gjerne andre enn pessoa(som jeg vet er dårlig bitt,men funker som regel på de strie traverne.)er jeg nødt så er jeg nødt,heller sterkt bitt enn at det skal skje noe med meg / hesten) må dessverre tenke slik akkurat i denne situasjonen,da det ikke er min hest og den skal løpstrenes/hurtigtrenes ofte. -TS- Vil bare kommentere litt ang dette med trening av travere. Har selv ei kaldblodshoppe på 5 som jeg trener til trav og holdt på med trav i mange år,bl.a montè. Vil bare poengtere at allsidig trening er like viktig for en traver som for en ridehest,er ikke bare å kjøre/ri hurtig over lengre strekning når man skal ut og trene. Her trener jeg både i vogn/under sal,trener bakker(da skal hesten gå),rir i ulendt terreng i skogen( i skritt) for å trene balanse o.l,longerer,dressur er også bra for travere da mange øvelser myker opp(Moe Odin ble ridd masse i dressur faktisk),vi jogger mye,er veldig nøye på at hesten får variert trening og at humøret holdes oppe Sier ikke at hurtigtrening ikke er viktig,for vi trener fart også,men på langt nær hver tur. Er på bana innimellom og da får hun gå hurtig. Må også si at jeg har en hest med kjempeform
Miss Puddel Skrevet 10. mai 2011 #43 Skrevet 10. mai 2011 (endret) Jeg har selv to travere, og en av dem er veldig glad i å løåe, og selvom han kan gå nydelig rolig i samling i alle gangarter, har han en tendens til å ta litt av og ville løpe mer og mer om han får sjansen. Og som mange løpstrente travere har han da en tendens til å ta støtte av bittet og legge seg på det for å løpe. for meg var det løsningen å ri med hackamore. De ga ham tydelige signaler, men på en annen måte enn bittet han var lært opp til å støtte seg til på banen. Det ga en helt annen stybarhet, uten at jeg måtte sitte og slåss med ham. I tre måneder jobbet jeg mye med temposkifter på turen, holdt fra skritt, ned til skritt fra trav, eller direkte til holdt etc, for å øke følsomheten og oppmerksomheten hans på meg, og det gjorde også at han konsentrerte seg mer om mine signaler, ettersom han visste at jeg stadig kunne komme med nye beskjeder. Etter tre måneder med hack kunne jeg sette på ham en vanlig rett trinse og ri med det, uten å måtte slåss. Når jeg nå rir med bitt og jeg kjenner at han glemmer seg og legger mye tyngde på slipper jeg tøylene nesten helt, ganske brått, så han ikke får støttet ballansen sin på bittet, men blir nødt til å bære seg selv. Deretter er jeg nøye med å ta forsiktige anholdninger, kombinert med bruk av setet til halvparader. Jeg vet at utdannede dressur-ryttere sier man skal ha konstant og tydelig tøylekontakt, men min erfaring er at med løps-trenede travere kan dette være vanskelig, og at det er bedre å ri med løsere tøyler, da blir i allefall de jeg rir mer avslappet i nakkemuskulatur etc, og dessuten lettere å jobbe med. Og jeg må legge til det samme som enkelte andre her sier, at det at hesten skal travtrenes til løp utelukker ikke alternativ trening som dressur etc. Se på det som smidighets/styrketrening. Se på traverne til Geir Norbotn, han trener dem så grundig i barokkridnong at han holder oppvisninger i det på Dyrsku'n etc, men jammen vinner de løp likevel! Endret 10. mai 2011 av Miss Puddel
Gjest Raggy Skrevet 12. mai 2011 #44 Skrevet 12. mai 2011 Kom til å tenke tilbake på min ungdomstid. En sommer hadde jeg ei varmblodshoppe på for. Hun gikk løp. Husker jeg var med når hesten ble kjørt på bane, kusken lå langt bakover for å klare å holde på hesten da den var veldig stri.. Og ved håndtering var hesten giret og prustet og danset. Jeg brukte hesten kun til ridning og det eneste utstyret jeg brukte var grime og tøyler. Hesten var rolig og følsom for gass og brems. Hadde mange flotte turer på den hesten. Hun gikk på sommerbeite da jeg hadde henne. Så jeg tenker at det må skje noe mentalt med hesten når den får på seg utsyr som minner den om å gå løp. Jeg ville nok ikke dristet meg ut på en heit traver kun med grime og tøyler pr i dag, men nå har jeg jo blitt voksen og "fornuftig. Bare en tanke jeg fikk rundt håndtering av hest siden vi ofte søker løsning ved å prøve utstyr, kanskje løsningen ligger like mye i det mentale, eller jeg vil påstå at det meste ligger i det mentale. MEN så må vi jo tenke sikkerhet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå