AnonymBruker Skrevet 27. april 2011 #1 Skrevet 27. april 2011 Jeg trener for tiden en kaldblodshest,traver.den er ung,bare 4 år.men som "de fleste" travere er den hard i munnen,( går nogenlunde greit i skritt/rolig trav.) men øker man tempoet så møter man en VEGG..han stopper ikke om vi har hatt høyt tempo,men ruuser avgårde videre og driter i hvor mye jeg enn drar for å stoppe. holdt på å miste kontrollen helt idag,måtte slippe ene tøylen helt og dra med begge hender i andre med full makt for å vri hodet til siden så jeg omsider maktet å få han i skritt. dette er ekkelt,jeg liker ikke å miste kontrollen slik.i tillegg er den jo ung,og relativt skvetten.er trafikkfarlig å ri den uten at jeg har 100% kontroll om den skulle finne på å stikke avgårde,da er det bare èn vei og det er RETT FREM i 100 km/t. rir for tiden med hodelag og "travneserem,"populært kalt gapegrime. vanlig 3-delt travbitt med faste ringer,uten slike små stenger nederst. Har noen tips??trenger seriøst noe sterkere for å klare å overholde kontrollen på han har tenkt på pessoa,synes dette har funket bra på div travere før.men det er jo et litt fy-fy bitt da,skal jeg tro det jeg leser på nettet. vil legge til at jeg er en voksen dame som er vant til hester og har ridd MYE travere og forskjellige hester,har selv eid 3 stk. Er ingen fjortis som ikke klarer å ha kontroll på et svært beist har rett og slett ikke kraft nok til å klare å holde imot denne hesten når han bestemmer seg for å ta av. takker sååå mye for hjelp/tips fra dere!!
Gjest Applestore Skrevet 27. april 2011 #2 Skrevet 27. april 2011 Pelham kan jo være noe å prøve, da med to tøyler. Da har du trinseringen og kan bruke stangen KUN som bremst, om hesten er stri. Man skal ikke måtte sitte og hale og dra i en hest Men, travhester har ofte lært seg til å "henge" på bittet (eller ta bittet heter det kanskje?) (men, den må nok ris litt mer fra bunnen av, lære å ikke henge på bittet når den blir ridd, blant annet Er ikke noe fan av å anbefale bitt, så du bør nesten prøve litt ut selv (ikke pessoa da))
Metazoa Skrevet 27. april 2011 #3 Skrevet 27. april 2011 Setter du et pessoabitt på og drar alt du makter vil du ødelegge munnen til hesten totalt, det er som du sier noe styggedom. Sterkere bitt løser sjelden noe som helst. Ut over det har jeg ingen spesielle råd, jeg har ikke vært borti travere noe særlig. Hva med å prøve en vanlig kryssnesereim, hvis han gaper for å unndra seg bittet? På ridehester er det jo å trene på halvparader og å lære dem å stoppe for setet som kan hjelpe. 2
Nebel86 Skrevet 27. april 2011 #4 Skrevet 27. april 2011 Hadde det samme problemet med en kaldblods før. Tror det er ganske nytteløst å dra i tøylene om den bestemmer seg for å sette fart. Det som funket her var å ri med ganske løse tøyler (men samtidig ha kontakt) og om hesten stresset seg opp så trakk jeg forsiktig i tøylene flere ganger og løsnet opp igjen samtidig som jeg satt helt rolig i salen. Hesten vil begynne å kjempe om man tviholder på tøylene og vil bli enda sterkere i munnen, og det virker ikke videre behagelig heller. Han var vant til at eieren kortet opp tøylene når de skulle løpe, så han reagerte ikke når jeg skulle stoppe han og jeg måtte også dra i den ene tøylen for å få han til å stoppe. Ikke noe moro å ikke ha kontroll! Ville ikke ha byttet bitt, det forskyver bare problemet og vil jo ikke løse noe som helst i lengden, greit å ta det ved rota!
Gjest Belle Gunnes Skrevet 27. april 2011 #5 Skrevet 27. april 2011 Pessoabitt bør slenges på dynga. Da er det bedre å bruke en pelham med to tøyler evnt en jaktjandahar. Men aller beste er å innstallere bremsene på nytt. Selv om en aktiv traver skal legge seg litt på bittet er det ikke dermed sagt den skal fly heller. Så fort du føler den tar ut, så ta den inn igjen, slipp ut og så fort den tar ut, så ta inn igjen osv. Aldri mist kontrollen. 2
Gjest Applestore Skrevet 27. april 2011 #6 Skrevet 27. april 2011 Setter du et pessoabitt på og drar alt du makter vil du ødelegge munnen til hesten totalt, det er som du sier noe styggedom. Sterkere bitt løser sjelden noe som helst. Ut over det har jeg ingen spesielle råd, jeg har ikke vært borti travere noe særlig. Hva med å prøve en vanlig kryssnesereim, hvis han gaper for å unndra seg bittet? På ridehester er det jo å trene på halvparader og å lære dem å stoppe for setet som kan hjelpe. Det er som regel en grunn for at de gaper, og den bør ikke skjules men repareres. Det kan være alt fra at hesten har ubehag i munnen til at rytter har for sterk hånd. Jeg ville derfor ikke satt på en nesereim som ikke lar hesten si i fra. Man kan trene en travhest på akkurat samme måte som en ridehest 1
Cookiemonster Skrevet 27. april 2011 #7 Skrevet 27. april 2011 Jeg ville forsøkt å sette på hjelpetøyler en stund. Og ikke minst sjekke om bittet du nå har er riktig størrelse, evnt sjekke tennene til hesten. -hjelpetøylene hjelper deg å samle hesten, slik at den ikke får tatt tak i bittet og dradd seg fremover. De slakkes selvfølgelig når hesten går fint, og du bruker de og justerer etter behov. Du får du litt hjelp til å få hesten til å høre etter på halvparadene. -Hvorfor pessoa-bittet er så bannlyst vet jeg ikke.. har selv hatt god erfaring med det. Men han skal selvfølgelig bruke det og andre bitt riktig da.. det er IKKE lurt å sette på ett sterkt bitt og fortsatt ha samme trykk og krefter i hånden. Lykke til !! Husk: tolmodighet og repitisjon av trening og øvelser hjelper
Gjest Belle Gunnes Skrevet 27. april 2011 #8 Skrevet 27. april 2011 Hjelpetøyler er ikke bra! Du knekker bare nakken innover. Du samler ingen hest med å ta inn på hjelpetøylen. Du vil bare skape sterkere dra-muskler, da hesten vil jobbe mot disse. Hjelpetøyler skal kun brukes for å hjelpe hester til å holde formen om de kan gå i en samling fra før, men trenger litt støttehjelp nå og da. Derfor skal de bare brukes av erfarne. Det finnes ingen bra ting med pessoabitt heller. Vinglete faenskap av et bitt. Men ja helt klart en fordel å vite at bittet du bruker er riktig størrelse og passer til hestens munn. Og at tenner ol er grundig sjekket.
Nebel86 Skrevet 27. april 2011 #9 Skrevet 27. april 2011 Jeg ser på det å sette på en hest pessoabitt når den er stri er det samme som å putte på bikkja pigghalsbånd fordi den ikke går pent i bånd. Man løser ikke problemet ved å ty til slike metoder. Hesten er ung og det eneste man risikerer er at hesten vil, bli om mulig, enda sterkere i kjeften, skal man ri med pessoabitt resten av hestens liv?
Cookiemonster Skrevet 27. april 2011 #10 Skrevet 27. april 2011 Du knekker jo ikke nakken innover visst du ikke har veeeldig stramme hjelpetøyler da !!!! Kan man å bruke hjelpetøyler riktig, så kan det være til fin hjelp mener jeg. Du trenger ikke å ha de strammere enn at du holder hesten i "vanlig" form, som den ville ha gått i uten de på. Og bruker de ved behov, eller når hester gjør forsøk på å ta tak og løpe ut !! For DET kan være veldig skummelt... !! Bruk hjelpemidler med fornuft, og til det de er ment til: hjelpemidler. 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2011 #11 Skrevet 27. april 2011 Takk for svar sålangt! er redd øvelser o.l. ikke vil hjelpe noe særlig,da hesten er ganske ok så lenge den blir ridd i et lavt/medium tempo.det som en skriver over her med å kjenne etter når hesten tar av,for så å stoppe o.l. funker IKKE,hesten er for sterk for det! er jo det som er problemet,jeg kjenner at den vil avgårde,prøver å stoppe men den "tar bare bittet" og stikker. neserem må jeg HVERTFALL ha,for den gaper for å lure seg unna når man skal stoppe.(typisk travere)nå har jeg ikke prøvd en lav rideneserem da,travneseremmene ligger mye høyere.men tviler på at det gjør noe særlig forskjell,for hovedproblemet er ikke at hesten gaper,men rett og slett låser seg og tar bittet,og så er det avgårde rett frem. den er fulgt opp med tannrasp o.l. så tviler på at det er noe slikt,han som eier den har laang erfaring med hest og har flere løpshester.det er bare fakter og (sterk) sta hest dette dreier seg om! Vet ikke hvor mye erfaring folk her inne har med travhester,men trening av de foregår ofte i veldig raskt tempo i både trav og galopp over lengre strekninger.det er totalt forskjellig å trene travhest kontra en vanlig ridehest!(ja,jeg har hatt ridehest også) traverne blir veldig "heite" under slik trening,og kan mildt sagt være en håndfull å håndtere. nå har jeg måttet "slippe" hesten opp bakkene,rett og slett fordi jeg ikke har kjangs i havet på å holde den igjen i et bestemt høyt tempo.med en gang vi øker fra ri lett trav til høyere hastighet,får jeg problemer.Og det er ikke noe gøy når det er slik at jeg føler hesten kan stikke når som helst..han gjør det som regel når vi er på max speed,og jeg skal roe ned tempoet igjen.da møter jeg "veggen" og han fyker videre. føler også at det blir en uvane fra han sin side,fordi han lærer seg at jeg ikke klarer å holde imot.tror ikke hjelpetøyler o.l. er tingen,når vi rir i den farten er det stå i bøylene og svært korte tøyler som gjelder!(les;jockeysits omtrent) tror neppe hjelpetøyler er kraftig nok,hesten enser meg ikke selv om jeg virkelig drar av all min makt.han er nok vandt til harde sterke mannehender som holder tømmene baki vognen,og da er nok mine som fjær i forhold. Dressurtrening o.l. er uaktuelt,da dette er en traver som skal i løp og må trenes skikkelig med langdistanseløping/i bakker o.l.har heller ingen treningsmuligheter siden vi ikke har noe ridebane..dette er en travstall vet at man normalt sett altid ønsker å strekke seg mot det mildeste bittet,men slik ting er nå må jeg ha noe som jeg kan STOPPE hesten med under løpstrening.det er ikke min hest,den skal ikke omskoleres til ridehest(det har jeg gjort før med mine og det er en helt annen problemstilling),den skal kun miljøtrenes og løpstrenes. Det er nok bare et tidsspørsmål før det vil skje en ulykke om ting fortsetter slik som nå,blir den redd noe og tar ut feks.så har eg null kjangs å klare å stoppe han så anbefal meg gjerne bitt,gjerne andre enn pessoa(som jeg vet er dårlig bitt,men funker som regel på de strie traverne.)er jeg nødt så er jeg nødt,heller sterkt bitt enn at det skal skje noe med meg / hesten) må dessverre tenke slik akkurat i denne situasjonen,da det ikke er min hest og den skal løpstrenes/hurtigtrenes ofte. -TS-
Gjest Belle Gunnes Skrevet 27. april 2011 #12 Skrevet 27. april 2011 Som sagt før: Pelham med to tøyler, eller jaktkandahar. Da får du noe stangbitteffekt. Du kan velge mellom todelt, tredelt eller rett med port. Jo lavere port, jo mer trykk på tunga. Jo høyere port, jo mer trykk på ladene. Jeg har selv trent travere og vet hvor strie de kan bli. De legger gjerne hele vekta på bittet og leker lokomotiv - toff toff toff. Hehe ene hesten jeg trente, masa og masa noe inn i granskauen. Så kom vi til en lang vei med god stigning, så istedet for å holde igjen, så jaga jeg han oppover og oppover. Da gikk piffen ut av han. Men han var i elendig form, så det var lett å få piffen ut av han Har ellers hatt effekt på ekstravere med One rein stop. Veldig kjekt å trene inn denne nødbremsen.
Havtorn Skrevet 27. april 2011 #13 Skrevet 27. april 2011 Pessoabitt har kun ett bruksområde - på veggen som skrekkeksempel. Jeg hadde forsøkt ulike typer muffe- og trinsebitt. Plutselig finner du et bitt hesten trives med og som den plages med å henge seg på. Også hadde jeg jobbet mye med overganger (ørene er til for å brukes) samt også dristet meg ut på rolige skritteturer i terreng hvis mulig da det godt kan hende at han mangler styrke. Hvis du nå finner ut at et sterkere bitt er tingen, hadde jeg brukt pelham og ridd med to tøyler.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2011 #14 Skrevet 28. april 2011 Jeg tror ikke du burde ri denne hesten når det er en så åpenbar mangel på kontroll. Det er rett og slett livsfarlig, både for deg, hesten og evt folk/dyr dere måtte møte på disse sinnsyke turene deres. At en hest er "heit" og livlig er ikke ensbetydende med at man ikke kan ha kontroll over den. En hest er fremdeles er flokkdyr, og dermed i stand til å underkaste seg en leder, samme hva slags temperament den måtte ha. Du løser ikke problemet ved å putte på en hel masse utstyr. Skarpe bitt, hjelpetøyler og nesereimer kan kanskje skjule symptomene litt ved at de påfører hesten såpass smerte at den blir nødt til å vie dine kommandoer litt oppmerksomhet, men kjernen til problemet sitter mellom øra - på både deg og hesten. Gjensidig respekt og tillit er nok noe dere bør jobbe med. Sjekk ut trenere som Klaus Ferdinand Hempfling og Monty Roberts. Lær av folk som klarer å kontrollere hester uten å måtte påføre dem smerte og bruke reimer og bitt for å fysisk begrense hesten. Alt sitter i hodet. 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2011 #15 Skrevet 28. april 2011 det er vel noe i det,denne hesten er ekstremt dominant og måtte kastreres for han var helt gal.Ikke så mye mot mennesker,men han hisset seg sånn opp på den andre hingsten i stallen at han kunne skade seg selv i tumultene.han er fortsatt besatt av denne andre hingsten,og de må holdes GODT adskilt.(den andre hingsten er rolig og grei,det er ikke det at den "ypper" til bråk.) men den jeg rir er helt oppsatt på å ta den andre hingsten,selv nå etter at den er kastrert.håper den roer seg på det snart..mot andre hester er den rolig og grei,har ridd sammen med en vallak og det gikk strålende. Men føler fortsatt at jeg bør ha noe litt sterkere bitt på,mens jeg også øver på kontroll i rolige former.er blitt så nervøs for hva han skal finne på (viser det ikke når jeg rir selvsagt,hester senser jo slikt med en gang.men det blir til at jeg ikke tør å løpe med han o.l. i frykt for at han da skal renne avgårde. kan nevne at den ikke har blitt ridd av andre før,det er kun jeg som har det.den ble lagt sal på for rundt en måneds tid siden,og har vel først nå funnet ut at det er gøy å "teste" meg på ulikt vis. vil stoppe dette før det blir en alvorlig uvane,det er allerede på god vei dit,for jeg føler at han har blitt værre for hver gang.
Gjest Raggy Skrevet 28. april 2011 #16 Skrevet 28. april 2011 Synes ikke du skal ri denne hesten i et tempo du ikke behersker. Hold tempoet nede så er problemet ditt løst! Kan ikke de som kjører hesten sørge for denne typen trening? Ting tar tid med hest så ikke forhast deg. Det kan jo godt skje at både du og hesten blir skadet, noe som kan skje siden du ikke har kontroll. Skal du ri og trene hesten i hurtig tempo så for all del hold deg på en bane!!!
Shadee Skrevet 28. april 2011 #17 Skrevet 28. april 2011 (endret) Helt enig med Raggy her, hold hesten i rolig tempo. Jeg ville kun skrittet på turene fremover, han har bare godt av å lære seg å koble av, og at rideturer ikke nødvendigvis betyr full rulle. Mange, mange travhester fungerer best på løse tøyler ved ridning. Når man kjører løp/ rir monte, har man alltid ett fast tak i tøylen, så for mange løpstrente hester betyr det at du strammer tøylene at "heey, nå skal vi løpe ja".. Prøv å ha is i magen og bruk kroppen din til å bremse med, og ikke bare ta ett hardt tak i tøylene. Det vil ofte bare gjøre problemet værre. Du kunne også tatt noen steg tilbake i treningen og trent mye bakkearbeid. Men det kommer jo ann på hvor mye tid og arbeid du vil legge i en hest som ikke er din egen. Det er nok av snille hester rundt om som trenger ridning RED: jeg så nå at du skriver at du trener denne hesten, mener du at du er med på løpstreningen, eller at du rir den på tur? Endret 28. april 2011 av Shadee
AnonymBruker Skrevet 28. april 2011 #18 Skrevet 28. april 2011 Nå foreløpig har det vært mest tur,siden hesten nettopp er "innridd" om man kan kalle det det på travervis når jeg mener løpstrening så er det trening i løypa her som er laget for travere,da i høyt tempo.der inne er man for å løpe og trene "kondis" på hesten han trenger det innimellom selvsagt,men er ikke altid jeg rir.eier kjører han der også. Jeg har ikke kjørt han enda,føler meg ikke trygg på det siden han er så sterk og uerfaren/kveppete på ting.(jeg kan kjøre altså,har som nevn over trent mange travere)foretrekker å ri han fremfor å kjøre enda,hvertfall. på turene har det vært mye skritt,tur i skogen og andre skumle nye steder,har løpt litt der det har passet seg,for det meste rolig trav.er ikke så mange grusveier heromkring så det blir myye skritt. han kan plutselig få "et anfall" på tur også,å prøve å dra avgårde,evt.kaste seg rundt om han er redd fo noe og prøve å løpe avgårde. han tester meg nok,kjenner etter om jeg har nok brems.virker slik,for han er ikke spesielt stresset av seg,bare typisk "fantete" unghest som prøver seg på pøbelstreker. er riktig det med tøyletaket,av forståelige grunner så må jeg samle tøylene før vi skal løpe.det er et "startsignal" for han,og da vet han at vi skal opp i fart.slik som på alle travere..men er som eg har nevnt før,som regel når vi er kommet opp i en viss hastighet at han nekter å stoppe.løper gjerne opp en bakke for så å løpe videre NEDover på andre siden..han har ikke klart det enda,men er bare spørsmål om tid.Klarte såvidt å stoppe han sist vi var ute ved å dra av all makt i èn tøyle for å vrenge hodet til siden,det var siste løsning.ellers hadde han rast videre nedover
Gjest Raggy Skrevet 28. april 2011 #19 Skrevet 28. april 2011 Bare lurer på hvorfor du gidder å drive med det der? Høres ikke ut som du trives med det! Er du medeier eller bare hjelper du til med hesten?
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 28. april 2011 #20 Skrevet 28. april 2011 Hvorfor rir dere på pelham med to tøyler? Hvorfor ikke bruke to tøyler, så kan man holde kontrollen med den øverste tøylen til vanlig, og heller "ta tak i" den andre ved behov? Min erfaring er at delta gir upresise signaler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå