Gå til innhold

Vaske oljekaraffel


Bellamy

Anbefalte innlegg

Jeg har nå forsøkt å vaske min Eva Solo oljekaraffel flere ganger med zalo og vann, men den blir ikke ren! Olivenolja er forsåvidt borte, men det ser ut til å ha blitt et slags belegg innvendig i karaffelen som jeg ikke får bort.

Noen som har noen tips til hvordan jeg kan få den helt skinnende ren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den typen som har bred åpning, og en tut man kan fjerne? Jeg kjører min i oppvaskmaskinen, uten tuten. Da blir den ren.

Jeg har også en rosendahl karaffel, som er helt smal øverst. Den er et mareritt å rengjøre skikkelig, så som regel skyller jeg den bare i zalo og vann og fyller den på nytt, selv om det er et belegg inni. Har rengjort den med sterk salmiakkblanding (og masse zalo og vann etterpå) et-par ganger. Men om det er å anbefale vet jeg ikke. Følger derfor gjerne med her om det kommer noen smarte tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mauna Lee

Eddik eller bakepulver er vel ganske velkjente når det kommer til husmortriks, men om det hjelper denne gangen vet jeg ikke?

Men å ha bakepulver og vann i karaffelen kan vel ikke skade?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann og sitronsyre. Sitronsyre kjøper du på dagligvaren. En pose der hvor bakevarene er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Kjent problem det der.

Jeg har løst det (problemet altså) ved å kjøpe oppvaskmaskin-pulver.

Skyller først karaffelen med varmt vann (fra springen), drysser så en "slump" pulver ned i karaffelen og fyller så på med varmt vann.

La stå en stund og rist. tøm og skyll :)

Vannet må være skikkelig varmt (ca 70 grader), slik at pulveret løser seg opp og virker.

Grunnen til at jeg skyller karaffelen med varm vann fra springen først er fordi jeg er litt redd for at karaffelen skal sprekke om jeg "pøser" på med ennå varmere vann rett ned i en romtemperert karaffel :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips her, skal prøve med oppvaskmaskin-pulver i morgen og rapportere tilbake ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...