Gå til innhold

Kjøre Bergen- Stavanger


Dobbeltseng

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvor mye det kommer på med tanke på fergene, og bompenger?

Også lurer jeg på hvor jeg kan finne rutetidene for begge fergene. Og navnet på hvor fergene går mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ms. Raggsokk

Fergene går mellom Halhjem og Sandviksvåg (utenfor Bergen) (den tar vel ca 40 min) og Arsvågen - Mortavika (tar ca 20 min, rett før Stavanger).

Jeg husker ikke priser, men jeg har kun kjørt der med stor bil og hestehenger, og det var smådyrt... Sjekk fjord1.no for ruteinfo og prisinfo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor mye det kommer på med tanke på fergene, og bompenger?

Også lurer jeg på hvor jeg kan finne rutetidene for begge fergene. Og navnet på hvor fergene går mellom.

Fergene går (på dagtid) Hel og halv fra Mortavika og Arsvågen. Hel og halv fra Halhjem, og kvart på, kvart over på Sandvikvåg.

Kjører du fra Bergen bør du beregne minst 45min fra Bergen sentrum til Halhjem. Du klarer det på kortere tid, men det er kjipt miste fergen akkurat pga trafikk, eller mange biler.

Fergen tar vel ca 40-43 min til du er helt ute av fergen. Følger du fartsgrensene tar det ca 1time 45min til Arsvågen (115km). Det gjør at du kommer midt mellom to avganger, så det er ikke noe vits å kjøre gris. Dessuten er det ofte fartskontroller på Stord, og det hender de står i 60-sonene rett etter Bømlafjordtunnelen. De står også relativt ofte på Austre Bokn, rett før Arsvågen.

Når du er kommet over til Mortavika med ferge er det ca 35min til Stavanger sentrum. Det er ingen vits å kjøre forbi køen, du kommer bare 1 eller 2 min raskere frem uansett.

Fergen koster for personbil (<6m) 197kr mellom Halhjem og Sandvikvåg, og 166kr mellom Arsvågen og Mortavika.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fergene går (på dagtid) Hel og halv fra Mortavika og Arsvågen. Hel og halv fra Halhjem, og kvart på, kvart over på Sandvikvåg.

Kjører du fra Bergen bør du beregne minst 45min fra Bergen sentrum til Halhjem. Du klarer det på kortere tid, men det er kjipt miste fergen akkurat pga trafikk, eller mange biler.

Fergen tar vel ca 40-43 min til du er helt ute av fergen. Følger du fartsgrensene tar det ca 1time 45min til Arsvågen (115km). Det gjør at du kommer midt mellom to avganger, så det er ikke noe vits å kjøre gris. Dessuten er det ofte fartskontroller på Stord, og det hender de står i 60-sonene rett etter Bømlafjordtunnelen. De står også relativt ofte på Austre Bokn, rett før Arsvågen.

Når du er kommet over til Mortavika med ferge er det ca 35min til Stavanger sentrum. Det er ingen vits å kjøre forbi køen, du kommer bare 1 eller 2 min raskere frem uansett.

Fergen koster for personbil (<6m) 197kr mellom Halhjem og Sandvikvåg, og 166kr mellom Arsvågen og Mortavika.

I følge gulesider tar det 1t og 45minutter mellom sandvikvåg og Arsvågen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I følge gulesider tar det 1t og 45minutter mellom sandvikvåg og Arsvågen :P

Da kan jeg bekrefte at gulesider har regnet korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...
tora3511 skrev (3 minutter siden):

Lurer på om vi skal kjøre en tur til Bergen i løpet av sommeren.

Hvordan er ruta fra Stavanger til Bergen ?

2 ferjer?

Mye bommer?

Hva koster en slik tur sett (ferjer og bommer)?

 

Alternativet er å kjøre til Sandefjord og ta fly derfra men det koster jo fort litt med billett, parkering osv.

Pluss at det alltid er deilig å få trimmet bilen litt, kjøreturen er vel ikke så verst heller? Sett fra turist-perspektiv?

https://www.viamichelin.com gir deg svaret.

Anonymkode: 191a0...181

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen mellom stavanger og Bergen er veldig fin, helt unødvendig å kjøre til Sandefjord😉

to ferjer, såvidt jeg husker er det 3 bommer: før Sveio, Bømlo og inn til Bergen. 

Anonymkode: c6214...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tora3511 skrev (8 minutter siden):

Lurer på om vi skal kjøre en tur til Bergen i løpet av sommeren.

Hvordan er ruta fra Stavanger til Bergen ?

2 ferjer?

Mye bommer?

Hva koster en slik tur sett (ferjer og bommer)?

 

Alternativet er å kjøre til Sandefjord og ta fly derfra men det koster jo fort litt med billett, parkering osv.

Pluss at det alltid er deilig å få trimmet bilen litt, kjøreturen er vel ikke så verst heller? Sett fra turist-perspektiv?

https://kart.1881.no/?direction={60.3983003074243|5.3290524257899|Bergen%2C Bergen (By)}{58.9653009181693|5.71796669359812|Stavanger%2C Stavanger (By)} Her har du all info om turen, ferger og bommer. 

Anonymkode: 8b4de...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tora3511 skrev (11 minutter siden):

Lurer på om vi skal kjøre en tur til Bergen i løpet av sommeren.

Hvordan er ruta fra Stavanger til Bergen ?

2 ferjer?

Mye bommer?

Hva koster en slik tur sett (ferjer og bommer)?

 

Alternativet er å kjøre til Sandefjord og ta fly derfra men det koster jo fort litt med billett, parkering osv.

Pluss at det alltid er deilig å få trimmet bilen litt, kjøreturen er vel ikke så verst heller? Sett fra turist-perspektiv?

Google vil gi deg svar på bompenger og ferger...

Anonymkode: df983...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tora3511 skrev (4 timer siden):

Lurer på om vi skal kjøre en tur til Bergen i løpet av sommeren.

Hvordan er ruta fra Stavanger til Bergen ?

2 ferjer?

Mye bommer?

Hva koster en slik tur sett (ferjer og bommer)?

 

Alternativet er å kjøre til Sandefjord og ta fly derfra men det koster jo fort litt med billett, parkering osv.

Pluss at det alltid er deilig å få trimmet bilen litt, kjøreturen er vel ikke så verst heller? Sett fra turist-perspektiv?

Hvis dere som turister skal kjøre mellom Stavanger og Bergen vil jeg annbefale en helt annen vei enn E39.

Jeg ville kjørt Ryfasttunellen til Tau og fortsatt så 13 til Hjelmeland. Så ferge over til Nesvik og 13 videre retning Sand men litt ette Erfjord ta til venstre inn på 517 og følg den over på Indre ryfylkevegen og videre mot Ropeid og Sauda. Mener det står Sauda på skiltene her. Fra Sauda opp og over Saudefjellet og til Røldal. Så over Røldalsfjellet. Ta gjerne gamleveien over istedenfor tunnelen. Og ned til Odda.

Fra Odda følg skilt mot Jondal kjør gjennom Folgefonntunnelen og ta til høyere når dere kommer ut av den og fortsett mot Jondal. Ta ferje derifra over til Tørvikbygd. Kjør til Norheimsund og videre til Bergen derifra. En veldig mye mer spennende og vakrere tur enn E39, men en god del lenger og 3 ferjer i stedenfor 2.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjetil E skrev (9 minutter siden):

Hvis dere som turister skal kjøre mellom Stavanger og Bergen vil jeg annbefale en helt annen vei enn E39.

Jeg ville kjørt Ryfasttunellen til Tau og fortsatt så 13 til Hjelmeland. Så ferge over til Nesvik og 13 videre retning Sand men litt ette Erfjord ta til venstre inn på 517 og følg den over på Indre ryfylkevegen og videre mot Ropeid og Sauda. Mener det står Sauda på skiltene her. Fra Sauda opp og over Saudefjellet og til Røldal. Så over Røldalsfjellet. Ta gjerne gamleveien over istedenfor tunnelen. Og ned til Odda.

Fra Odda følg skilt mot Jondal kjør gjennom Folgefonntunnelen og ta til høyere når dere kommer ut av den og fortsett mot Jondal. Ta ferje derifra over til Tørvikbygd. Kjør til Norheimsund og videre til Bergen derifra. En veldig mye mer spennende og vakrere tur enn E39, men en god del lenger og 3 ferjer i stedenfor 2.

Eventuelt hvis man ikke gidder det, ta en tur innom Skånevik som er en skjønn plass på sommeren, og ta ferje der gjennom Rosendal og så til Bergen. Da blir det 7 timer istedenfor 5.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlsenHansen skrev (2 minutter siden):

Eventuelt hvis man ikke gidder det, ta en tur innom Skånevik som er en skjønn plass på sommeren, og ta ferje der gjennom Rosendal og så til Bergen. Da blir det 7 timer istedenfor 5.

Fin tur det og, men da mister du Saudafjellet og Rølldalsfjellet som er to ganske heftige fjelloverganger. Som er vel verdt og få med seg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjordline har også ferge som går direkte mellom Stavanger og Bergen. Det blir billigere enn kjøreturen med ferger.

Anonymkode: 369f9...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Fjordline har også ferge som går direkte mellom Stavanger og Bergen. Det blir billigere enn kjøreturen med ferger.

Anonymkode: 369f9...2c7

Fjordline tar ikke passasjerer innenlands grunnet smittevern for tida. Tror ikke ferja går til Bergen heller i disse dager. Men ellers til vanlig er det jo en grei måte å forflytte seg på😊

Anonymkode: e2d7b...160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil E skrev (På 16.1.2021 den 23.01):

Hvis dere som turister skal kjøre mellom Stavanger og Bergen vil jeg annbefale en helt annen vei enn E39.

Jeg ville kjørt Ryfasttunellen til Tau og fortsatt så 13 til Hjelmeland. Så ferge over til Nesvik og 13 videre retning Sand men litt ette Erfjord ta til venstre inn på 517 og følg den over på Indre ryfylkevegen og videre mot Ropeid og Sauda. Mener det står Sauda på skiltene her. Fra Sauda opp og over Saudefjellet og til Røldal. Så over Røldalsfjellet. Ta gjerne gamleveien over istedenfor tunnelen. Og ned til Odda.

Fra Odda følg skilt mot Jondal kjør gjennom Folgefonntunnelen og ta til høyere når dere kommer ut av den og fortsett mot Jondal. Ta ferje derifra over til Tørvikbygd. Kjør til Norheimsund og videre til Bergen derifra. En veldig mye mer spennende og vakrere tur enn E39, men en god del lenger og 3 ferjer i stedenfor 2.

Eller man kan kjøre en annen vei. E39 fra Stavanger til Aksdal, E-134 til Kløvet og fortsette på RV 13 ned til Odda. Derfra fortsetter turen langs østsida av Sørfjorden og man får med seg kremen av Hardanger. Fortsette over Hardangerbrua og til Voss, og derfra videre til Bergen. En flott tur, men kun én ferge, Mortavika - Arsvågen. 

Anonymkode: 8b4de...d16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...