Gå til innhold

Mutrene på vinterdekkene sitter pinn fast.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg driver å legger om til sommerdekk akkurat nå men noen av mutrene sitter helt fast.

Noen som har lure triks for å få dem til å løsne?

Jeg har hoppet på hjulvinnen og jeg har sprayet på rustfjerner. Ingenting hjelper. :frown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp deg ein elektrisk drill. Kjem óg godt med ved seinare anledningar.

Drill?

Jeg ville heller brukt en muttertrekker, den er ikke elektrisk da, men den bruker luft.

Endret av sequin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rustfjerner vil nok ikke hjelpe noe særlig.

Kjøp deg en boks med rustløser med kjøling (inneholder et stoff som fryser rusten til -40 grader slik at den løsner)

La det stå på en havltimes tid før du løsner med hjulkryss eller en hjulmutternøkkel.

Kan også anbefale deg en uttrekkbar hjulmutternøkkel

(fås kjøpt hos Biltema, Clas Ohlson osv)

Du får mer moment grunnet at denne er lengre enn et hjulkryss.

Det finnes også muttertrekkere som går på strøm. Vet Biltema selger noen forskjellige.

Koster fra 500,- og oppover mener jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør en mann om hjelp, så er det fikset på 5 minutter.

Forøvrig hjelper det å trampe på hjulkrysset om det er det eneste man har, evt kjøpe en kraftpipe som er lang, slik at man får større trekkmoment på mutteren.

Jo lengre skaft, jo mere kraft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spør en mann om hjelp, så er det fikset på 5 minutter.

Min store, sterke sønn kom utpå dagen og han fikk løsnet de jeg ikke klarte. :) Men det tok adskillig lengre tid enn 5 min. da. ;)

Tusen takk for gode råd alle sammen. Noe av det som er nevnt vil jeg anskaffe meg, så jeg har til eventuell senere anledning.

Igjen, tusen takk snille KGere. :hjerter::kyss2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke smør vaselin, men heller kopperpasta eller noe annet varmebestandig fett. Det du kan risikere ved å smøre vanlig fett på er at det brenner seg fast, og da får du minst like store problemer neste år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd, Leifr. :)

Og takk til deg, aluminium. :) Hvor får jeg kjøpt kopperpasta? Bensinstasjon? Biltema?

Høres ut til å være en veldig lur ting å gjøre så jeg slipper samme maset senere. Er ikke alltid det er en sterk mann i nærheten og uansett best å være selvhjulpen. :jepp:

Jeg har ikke hatt et sånt problem før ( og jeg har hatt bil i mange år, som jeg selv alltid har lagt om dekkene på). :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant det ut selv ved hjelp av Google. :idesmil: Biltema ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...