Gå til innhold

Clutch


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når jeg blir stressa under bilkjøring tuller jeg fælt med clutchen (ellers og egentlig :gjeiper: ).

Når jeg starter bilen skal jeg ut med clutchen sakte og gasse litt når den kommer til gripepunktet.. begynner å få teket på det nå.

Men når jeg skal gire, skal jeg gi på litt med gass - slippe gass - inn med clutch - gire - sakte ut med clutch ELLER kjapt ut? Og når her kan jeg begynne å gasse igjen?

Virker som om uansett hvilken måte jeg gjør det på så humper bilen litt eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Spinell

Du slipper ut gasspedalen og tråkker raskt inn kløtsjen umiddelbart etterpå (nesten, men ikke helt i ett).

Girer.

Tråkker inn gass og slipper ut kløtsj på likt (høyre ben ned og venstre ben opp i en og samme bevegelse).

Da jeg øvelseskjørte balet jeg også en del med kløtsjen, men det gikk seg til, og nå går det helt automatisk. Nesten så det er vanskelig å beskrive hvordan man egentlig gjør det :) Av en eller annen ukjent grunn koordinerte jeg kløtsj og gass aller best da jeg skulle rygge! (Trolig fordi jeg konsentrerte meg enormt!)

Endret av Spinell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å unngå humping må motorens fart i det aktuelle giret stemme med bilens fart, rett og slett. Humpingen du merker er at motoren brått må gå raskere/saktere for at dennes rotasjonshastighet skal stemme med bilens hastighet. Hvis motoren allerede holder bilens hastighet når clutchen kommer ut blir det null humping.

For å illustrere med en tenkt bil/girutveksling:

I 30 km/t kan du ligge i 2. gir på 3000 rpm, eller i 3. gir på 2000 rpm, eller i 4. gir på 1200 rpm.

Hvis du da kjører i 30 km/t i 2. gir og vil skifte opp uten at bilen humper trykker du raskt inn clutchen og slipper opp gassen akkurat i det du merker at motoren ruser litt opp fordi belastningen forsvinner. Flytt girspaken. Avpass gasspedalen til du får motoren til å holde 2000 rpm eller 1200 rpm (avhengig av om du valgte 3. eller 4.), gradvis ut med clutchen og gi bittelitt mer gass i det du kjenner at motoren begynner å belastes, slik at den holder 2000/1200 rpm selv med belastning.

Tilsvarende gjelder hvis du kjører 30 km/t i 4. gir og vil skifte ned. Inn med clutchen, bytt gir, gi gass til motoren holder 2000/3000, clutchen gradvis ut og gi litt mer gass.

Å bli kvitt humpingen 100 % tar lang tid og fordrer at man er bevisst på hva som foregår. Jeg kjenner dessverre opptil flere som etter flere tiår bak rattet har stagnert på et nivå hvor girskift ikke lenger er direkte ubehagelig for meg som passasjer, men fortsatt veldig merkbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest made4u

Du vil treffe bedre med girene med mer erfaring, det er noe som kommer etter hvert.

Selv må jeg holde styr på 16 gir forover (split/range-system)og i starten var det en utfordring i visse tilfeller, således var det også i starten med vanlig bil med noe færre gir... Men det gikk seg til både med lastebil og bil, erfaring er det du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...