Gå til innhold

Speilrefleks


Gjest HLHD

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har planer om å investere i et speilreflekskamera - men jeg er helt lost i jungelen! Har dere noen tips til noe som er bra og ikke altfor dyrt? :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sony! anbefaler det! jeg har sony a380 og er virkelig fornøyd;D jeg var ikke en spesielt god med kamera før jeg kjøpte det kameraet, men det er veldig enkelt å bruke: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikon eller Canon, de er de største og mest veletablerte produsentene, ville ikke gått for Sony, Sigma eller Olympus osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest made4u

Canon D550 er et bra kamera, med det har du et helt greit speilreflekskamere samtidig som det er utmerket til filming i full HD-kvalitet. Testvinner flere steder, og kåret til EISA-Awards (europas mest prestisjetunge forbrukerelektronikk-pris) for årets beste kamera i sin klasse. Du bør definitivt lese tester av kameraet samt ikke minst se bilder og videoer tatt med kameraet.

Jeg mener det er det beste kjøpet du kan foreta... Sjekk det opp, jeg anbefaler det på det sterkeste. Forøvrig ikke det kameraet jeg har, men er Canon-mann, men dog kunne det like gjerne blitt Nikon på meg... Må bli ett av de to merkene på deg synes jeg, rett og slett fordi det er med de to store merkene du vil ha mest muligheter. Du skal kanskje ha kamera når det du kjøper tar natten også, da kan du ha med deg mye av utstyret du vil investere i. I den forbindelse anbefaler jeg sterkt at du går for en av de to storhetene fremfor andre merker, er så profesjonelle fotografer også i all hovedsak velger og flest eier et av de to merkene (størst tilgang på bruktutstyr også). Dog har de profesjonelle ofte dyrere utstyr, men dog...

Canon D550, sjekk det først som sist. Er det for dyrt/billig så kan du få en annen anbefaling. Les også tester fra andre brukere, f.eks. på www.foto.no eller andre fotonettsteder (gjerne utenlandske også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest made4u

Tester av Canon EOS 550D

http://www.klikk.no/teknologi/lydogbilde/article557186.ece

http://www.dinside.no/843759/canon-eos-550d

http://www.akam.no/artikler/canon_eos_550d/77186

Infovideo om kameraet:

Eksempel på video tatt med kamera

PS, om standard er 360 oppløsning for deg på Youtube, så prøve å se videoen i full HD-kvalitet (dersom maskinen din takler det), du må da endre oppløsningen fra 360 til full kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest made4u

PS, dobbelklikk-eksempelvideoen her, så youtube åpnes. Der kan du endre filmen til full kvalitet, her vises den kraftig komprimert og i vesentlig dårligere kvalitet enn den egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Applecore

Canon eier!

Har EOS 400D, men det kan vel regnes for å være litt gammelt nå; 550D er vel den oppdaterte typen.

Deilig og brukervennlig kamera, er fryktelig glad i det.

Har også et Tamron-objektiv, funker veldig bra :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Er Nikonfrelst her :fnise:

Jeg råder deg til å ta en tur til en fotobutikk...ikke Elkjøp eller Expert og lignende butikker. De pøser ofte ut med masse informasjon som ikke henger på greip i det hele tatt.

Men i en skikkelig fotobutikk med skikkelige fotoentusiaster, ja da får du den hjelpen du trenger.

Selv om jeg er Nikon-frelst så betyr ikke det at de andre merkene er noe verre. Canon er også et godt merke, men litt for mye plastikk etter min smak. Ikke ligger de så godt i min hånd heller. Derfor er det viktig at du ikke bare kikker på kamerahus, men også holder litt på dem, prøver dem og finner ut hvilket kamera som ligger best i din hånd...det er tross alt du som skal ta bildene.

nikon og canon er de mest kjente for allmennheten ja, men de andre merkene er også kjempeflotte. At du burde styre unna disse er bare tullball. MANGE store og kjente fotografer sier også at mange av de andre merkene er kjempeflotte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nikon og canon er de mest kjente for allmennheten ja, men de andre merkene er også kjempeflotte. At du burde styre unna disse er bare tullball. MANGE store og kjente fotografer sier også at mange av de andre merkene er kjempeflotte.

Klart det finnes proffer som bruker andre ting enn nikon eller canon, det er ikke det det handler om.

Det jeg mente med det, er at tilbehør, objektiver, filtre, filformater, tilgjengelig software, måte å operere på, brukerbase og support er gigantisk mye større hos Canon og Nikon enn de små merkene.

Dessuten har f.eks Sony 4/3 format (mener jeg å huske), noe som ikke alltid går overens med printing, om man ikke har lyst til å sitte i photoshop selv, 4/3 formatet "kutter" også mer av bildet enn det mer standariserte 2/3 formatet.

Ta en kikk på objektivutvalget til Canon og Nikon, så kikker du på det som finnes for Olympus og Sony.

Nei du, Nikon eller Canon, basta. :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canon D550 er et bra kamera, med det har du et helt greit speilreflekskamere samtidig som det er utmerket til filming i full HD-kvalitet. Testvinner flere steder, og kåret til EISA-Awards (europas mest prestisjetunge forbrukerelektronikk-pris) for årets beste kamera i sin klasse. Du bør definitivt lese tester av kameraet samt ikke minst se bilder og videoer tatt med kameraet.

Jeg mener det er det beste kjøpet du kan foreta... Sjekk det opp, jeg anbefaler det på det sterkeste. Forøvrig ikke det kameraet jeg har, men er Canon-mann, men dog kunne det like gjerne blitt Nikon på meg... Må bli ett av de to merkene på deg synes jeg, rett og slett fordi det er med de to store merkene du vil ha mest muligheter. Du skal kanskje ha kamera når det du kjøper tar natten også, da kan du ha med deg mye av utstyret du vil investere i. I den forbindelse anbefaler jeg sterkt at du går for en av de to storhetene fremfor andre merker, er så profesjonelle fotografer også i all hovedsak velger og flest eier et av de to merkene (størst tilgang på bruktutstyr også). Dog har de profesjonelle ofte dyrere utstyr, men dog...

Canon D550, sjekk det først som sist. Er det for dyrt/billig så kan du få en annen anbefaling. Les også tester fra andre brukere, f.eks. på www.foto.no eller andre fotonettsteder (gjerne utenlandske også).

Jeg ELSKER dette kameraet!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Ta en kikk på objektivutvalget til Canon og Nikon, så kikker du på det som finnes for Olympus og Sony.

Nei du, Nikon eller Canon, basta. :P

Jeg vet hva som finnes til de forskjellige. Olympus og Sony har plenty nok av utstyr, både for amatører og for profesjonelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nybegynner vil nok alle speilreflekskameraer tilfredsstille dine krav. Dra heller i en fotobutikk og prøv ut kameraene. Plassering av knapper, grep og menyer må være noe du liker for å i det hele tatt bruke kameraet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde gått for Canon. Har hatt forskjellige modeller og kan ikke klage på noen av dem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder meg til Canon EOS. Har gått fra de rimeligere variantene, til de litt mer avanserte. Startet vel på 350D (eldre modell av den som i dag heter 500D?), og har nå 5D. Har vært veldig fornøyd med Canon.

Hvilket merke du velger har mindre å si trur jeg. Det som er viktig å huske er at dersom man samler linser følger disse merke. Ofte er linsene mer verdt en kameraet, og da er det greit å kunne bruke de videre på neste kamerahus.

Videre anbefaler jeg veldig sterkt å investere i en god linse samtidig som du kjøper kamera. Ikke gå for kamera-kit, ser alt for mange som løper rundt med speilreflekskamera og kit-linsen/linse til 1-2 000. Da kan man liksågodt bruke kompaktkamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nja, ikke helt enig der. Jeg synes godt man kan begynne med kitobjektivet, og heller oppgradere hvis/når man har behovet for det. Man vet kanskje ikke hva man trenger/bruker mest før man har hatt kameraet en liten stund. Kanskje finner man ut av man heller vil ha et vidvinkelobjektiv? Eller en telezoom? eller et macroobjektiv? Eventuelt bare en mer lyssterk normalzoom.

Kanskje er man fornøyd med kitobjektivet og greier seg uten en normalzoom til 5-6k.

Da synes jeg det er viktigere å bruke tid på å lære seg kameraet og ikke bare bruke det på full auto.

Men generelt så er jeg enig i at optikk går foran kamerahus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Nja, ikke helt enig der. Jeg synes godt man kan begynne med kitobjektivet, og heller oppgradere hvis/når man har behovet for det. Man vet kanskje ikke hva man trenger/bruker mest før man har hatt kameraet en liten stund. Kanskje finner man ut av man heller vil ha et vidvinkelobjektiv? Eller en telezoom? eller et macroobjektiv? Eventuelt bare en mer lyssterk normalzoom.

Kanskje er man fornøyd med kitobjektivet og greier seg uten en normalzoom til 5-6k.

Da synes jeg det er viktigere å bruke tid på å lære seg kameraet og ikke bare bruke det på full auto.

Men generelt så er jeg enig i at optikk går foran kamerahus!

Kunne ikke vært mer enig.

Kit-objektiv er ikke superbra, men det fungerer helt fint til noen som er nybegynnere.

Jeg har solgt mange bilder tatt med et kit-objektiv, det viktigste er å lære seg å bruke kameraet i første omgang og etterhvert se hvor behovet legger seg angående hva slags objektiv man burde kjøpe.

Mange tror at man burde kjøpe et telezoom... det er det jeg hører oftest fra folk som nettopp har startet med fotografering. Når jeg har bedt dem om å vente til de har lært seg å bruke kamera, så kommer det frem etterhvert at de egentlig ikke har behov for et slikt objektiv likevel og går for noe annet.

Uansett om man velger kit-objektiv eller andre objektiver, så vil jeg anbefale å kjøpe et uv-filter til å ha på objektivet.

Dette beskytter linsa mot riper m.m. og det er mye billigere å bytte ut filteret enn å bytte ut hele objektivet.

(mitt ene objektiv koster 18.000kr mens filteret koster 800kr...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med uv-filter er et veldig omstridt tema. Selv mener jeg at en solblender/motlysblender gir bedre beskyttelse. Frontelementet tåler mer enn det man kanskje tror. Hvis man er uheldig og mister objektivet i bakken el. vil en solblender sannsynligvis beskytte bedre enn et filter. Faren med filter er at de lett riper opp frontelementet hvis de knuser. Og til et kitobjektiv til rundt 1000 kr er det ikke noe poeng å kjøpe et uv-filter til 800kr. Billigere uv-filter vil ofte redusere bildekvaliteten.

Spennende tråd fra diskusjon.no om dette, og en til. Jeg vet det er linket til noen youtube-filmer av selve testingen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videre anbefaler jeg veldig sterkt å investere i en god linse samtidig som du kjøper kamera. Ikke gå for kamera-kit, ser alt for mange som løper rundt med speilreflekskamera og kit-linsen/linse til 1-2 000. Da kan man liksågodt bruke kompaktkamera.

Heh, nei, ikke egentlig. De aller fleste kit-objektiver av typen du sikter til har mer enn god nok kvalitet for en nybegynner, og hos en nybegynner er det slettes ikke objektivet som er begrensningen.

Det er ikke utstyret som gjør fotografen. :)

Safira har gode poenger her. Både på objektiv og filter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...