Gå til innhold

Blir man født ond?

Fremhevede innlegg

Skrevet

En sak som har dukket opp i tankene mine nå og da, og som jeg har diskutert løst med andre, er hvorvidt mennesket er ondt eller godt. Og hvorvidt man lærer det ene eller det andre, alt ettersom hvordan man ender opp.

Blir et barn født ondt, for så å lære i oppveksten at man skal være god, behandle andre bra, og dele lekene sine? Eller er det motsatt, at man blir født med en tankegang som tilsier at man skal oppføre seg godt, og at de som ender opp som pur onskap har lært av erfaringer, eller bare har en feilkobling i hodet?

*Med begrepet ondt mener jeg ikke nødvendigvis å ta livet av mennesker, men å være egoistisk (noe som nærmest er et naturlig overlevelsesinstinkt?), sette seg selv før andre, bevist bryte andre ned for å føle seg selv bedre (som mange gjør, og de fleste har gjort en gang i tiden), slike ting.

Min tanke er at ja, vi er dels født "onde". F.eks. om et barn ikke lærer å dele, vil det naturlige være å spise hele sjokoladen selv, ikke dele den med de tre andre barna som også vil ha sjokolade.

Dette er bare litt tanker fra meg, vil gjerne høre hva andre mener.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, de kaller det visst ADHD. Da kan man være ond uten at noen kan si noe på det.

• Liker 1
Skrevet

Interessant spm, men det krever litt jobb med definisjonen av "ond", som jeg syns er så bred at den nærmest er meningsløs, og særlig i fht hva man ellers legger i begrepet ondskap.

Men jeg er totalt uenig i påstanden om at alle mennesker er født onde. Det er bare noe prestefaen skal ha oss til å tro, så vi skal komme krypende til et alter og be om tilgivelse for at vi er mennesker.

De fleste barn er født med anlegg for sosial interaksjon, de har en medfødt rettferdighetssans, og selv svært unge barn er mer tilbøyelige til å hjelpe enn å skade andre.

Skrevet

Jeg tror alle mennesker er født med evnen til å være ond, i den forstand å være egoistisk. Jeg tror også oppdragelsen har mye med saken å gjøre om hvorvidt vedkommende faktisk blir ond eller ikke, altså, slik du sier, om et barn ikke lærer å dele, så vil barnet spise hele sjokoladen selv.

Men, jeg mener ikke nødvendigvis at det å være egoistisk og det å være ond er det samme. Om man er ond i mine øyne, går man inn for å skade andre, ikke nødvendigvis fysisk, men også psykisk gjennom mobbing, erting, trakassering og slike ting. Jeg tror slik ondskap også ofte er "lært", for eksempel ved at foreldre ikke lærte barna at det ikke er greit å være slem mot andre osv.

I bunn og grunn tror jeg det meste av egoisme og ondskap er tildels medfødt, og at mennesker uten opplæring i god folkeskikk har enklere for å være onde og egoistiske, enn mennekser med god opplæring i god folkeskikk.

Når det kommer til slik ondskap som mennesker som utøver grov vold, og som dreper andre mennesker, så tror jeg dette er i større grad en medfødt "defekt", altså at noen mennesker blir født uten empati, og uten en naturlig evne til å skjønne at drap er galt.

AnonymBruker
Skrevet

Å bruke ordet ond i denne sammenhengen,blir kanskje litt feil. Men jeg tror i allefall at mennesker blir født egoistiske. Det er jo bare å ta en titt på barns adferd det. Ingen barn blir født med en automatisk evne til å dele med andre. De hyler og skriker om de ikke får det som de vil, og tar det de mener tilhører dem. De kjemper hardt for sine rettigheter, helt til de blir såpass store at de forstår at de kan oppnå så mye mer om de innordner seg etter andre.

Vår sosiale tilpasning i samfunnet, er etter min mening noe menneskesker har skapt gjennom tusener av år. Godhet og uselviskhet er ikke en biologisk egenskap i seg selv, det er tillært, mener jeg. Vi lærer å tenke på andre før oss selv, fordi vi erfarer at dette til syvende oss sist gir oss personlige gevinster ved at vi blir sett opp til og godtatt av flokken vår. Altså, alt vi gjør for andre mennesker, har et egoistisk motiv i bunnen.

Vi er ikke så ulik dyrene når det kommer til stykket. Det er behovet for å dekke egne behov som styrer deres liv også, akkurat som oss mennesker.

Gjest Eugene Onegin
Skrevet

Jeg tror alle mennesker er født med evnen til å være ond, i den forstand å være egoistisk.

Og være egoistisk er ikke det samme som og være ond.

er man født ond ja vi er alle født onde gode og egoistiske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...