AnonymBruker Skrevet 26. april 2011 #1 Skrevet 26. april 2011 En ting jeg ikke er helt enig med meg selv om: Er depresjon egentlig en psykisk sykdom? Greit nok at det er en diagnose, en psykisk diagnose, men kan depresjon egentlig kalles en psykisk sykdom? Depresjon kan vel mange ganger være tilstede sammen med andre diagnoser, men depresjon alene, uten tilleggsdiagnoser? Har man en psykisk sykdom dersom man har diagnosen klinisk depresjon? En ting er vel hva systemet opererer med, noe annet er hva folk mener? Hva mener dere?
FrøkenJosefine Skrevet 26. april 2011 #3 Skrevet 26. april 2011 Ja, det er en psykisk sykdom... er du klinisk deprimert er du syk..værre enn influensa..uff! 2
Periwinkle Skrevet 26. april 2011 #4 Skrevet 26. april 2011 hmm... alle kan vel oppleve å ha depresjon fra tid til annen, uten at jeg ville definert det som en psykisk sykdom, men om en depresjon er tilbakevendende eller så alvorlig at det hemmer livskvalitet så vil jeg nok si at det er en psykisk sykdom ja. Iallefall om vedkommende trenger profesjonell behandling for å komme ut av depresjonen.
Gjest made4u Skrevet 26. april 2011 #5 Skrevet 26. april 2011 Ikke i alle tilfeller, f.eks. etter et samlivsbrudd, om noen har dødd, dersom man har mistet jobben etc. Da skal det komme en naturlig reaksjon av dette, helt naturlig det. Andre igjen kan være deprimerte i lang tid uten noen grunn man kan peke direkte på, dette er mer komplisert og noe jeg ser mer som et psykisk sykdomsbilde hvor personen kan trenge hjelp på en annen måte enn dem som er deprimerte grunnet en hendelse i livet dem selvfølgelig må bearbeide.
Happychilli Skrevet 26. april 2011 #6 Skrevet 26. april 2011 Ja det er vel en sykdom + at dersom man er i psykisk ubalanse- så går det utover den fysiske formen i tillegg. Nå er ikke jeg klinisk deprimert- men jeg sliter med mitt likevel, og det merkes på fysisk helse! Iform av tretthet,hodepine,kvalme osv.. Kan ikke engang forestille meg hvordan det er og være klinisk deprimert,selvom jeg ofte befinner meg langt nede.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2011 #7 Skrevet 26. april 2011 Ikke i alle tilfeller, f.eks. etter et samlivsbrudd, om noen har dødd, dersom man har mistet jobben etc. Da skal det komme en naturlig reaksjon av dette, helt naturlig det. Men dette er ikke nødvendigvis en depresjon. Det er normalt å være trist, uendelig trist, etter f.eks. dødsfall. Ikke alle (de færreste, sannsynligvis) utvikler en depresjon pga. tristhet. Her er det vel snakk om klinisk depresjon, altså noe vedvarende som kan medisineres. Antidepressiva har jo ingen funksjon på "vanlig" tristhet og nedstemthet, da en "ekte" depresjon fører til biologiske endringer i hjernen, som altså påvirkes gjennom antidepressiva. 1
Fresi Skrevet 26. april 2011 #8 Skrevet 26. april 2011 (endret) Ikke i alle tilfeller, f.eks. etter et samlivsbrudd, om noen har dødd, dersom man har mistet jobben etc. Da skal det komme en naturlig reaksjon av dette, helt naturlig det. Nettopp. Det er helt naturlig. Det er dermed misvisende og galt å diagnostisere dette som depresjon i utgangspunktet. Endret 26. april 2011 av Fresi
AnonymBruker Skrevet 26. april 2011 #9 Skrevet 26. april 2011 Men dette er ikke nødvendigvis en depresjon. Det er normalt å være trist, uendelig trist, etter f.eks. dødsfall. Ikke alle (de færreste, sannsynligvis) utvikler en depresjon pga. tristhet. Her er det vel snakk om klinisk depresjon, altså noe vedvarende som kan medisineres. Antidepressiva har jo ingen funksjon på "vanlig" tristhet og nedstemthet, da en "ekte" depresjon fører til biologiske endringer i hjernen, som altså påvirkes gjennom antidepressiva. Det var en veldig forenklet framstilling. Alle sinnstillstander ledsages av endringer i hjernen. Og økt glede, velvære, effektiv psykoterapi, trening, lykke, fører også til "biologiske endringer i hjernen". Hjernen er ikke en adskilt liten del av oss.
Fresi Skrevet 26. april 2011 #10 Skrevet 26. april 2011 En ting jeg ikke er helt enig med meg selv om: Er depresjon egentlig en psykisk sykdom? Greit nok at det er en diagnose, en psykisk diagnose, men kan depresjon egentlig kalles en psykisk sykdom? Depresjon kan vel mange ganger være tilstede sammen med andre diagnoser, men depresjon alene, uten tilleggsdiagnoser? Har man en psykisk sykdom dersom man har diagnosen klinisk depresjon? En ting er vel hva systemet opererer med, noe annet er hva folk mener? Hva mener dere? Det kommer vel an på hvordan man definerer sykdom. Godt poeng forresten!
AnonymBruker Skrevet 26. april 2011 #11 Skrevet 26. april 2011 Det var en veldig forenklet framstilling. Alle sinnstillstander ledsages av endringer i hjernen. Og økt glede, velvære, effektiv psykoterapi, trening, lykke, fører også til "biologiske endringer i hjernen". Hjernen er ikke en adskilt liten del av oss. Ja, klart det var forenklet. Poenget akkurat her var at seratoninnivået i hjernen er lavt hos en person med klinisk depresjon. Det er ikke tilfellet dersom man "bare" går gjennom en sorgprosess. At lykkerus og redsel og flauhet osv. skaper forbigående endringer i biologi og fysiologi, blir noe litt annet, synes jeg. Her er det snakk om en påviselig endring som vedvarer i tid - manglende seratonin.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2011 #12 Skrevet 26. april 2011 Jeg har vært deprimert i et drøyt år, og tar medisiner. I mitt hode har jeg ingen sykdom.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå