AnonymBruker Skrevet 26. april 2011 #1 Skrevet 26. april 2011 Har fått brev fra kreftregisteret om at det er mer enn 3 år siden jeg har tatt en test for livmorhalskreft. Jeg har aldri tatt en slik test og jeg misliker at myndighetene skal minne meg på sånt. uansett, pleier dere å ta slike tester og hvor ofte? er det egentlig nødvendig? Er forresten 30 og det er ikke mye kreft i familien
frøken_øst Skrevet 26. april 2011 #2 Skrevet 26. april 2011 hm synes egentlig det påminnelsen er en bra tjeneste fra det offentlig jeg da, er jo ment som en hjelp iallefall:) Det anbefales en prøve hver 3.år etter fylte 25. HPV viruset er jo veldig vanlig, hos noen utvikler dette seg til celleforandringer og kreft. Jeg tar selv denne prøven hver 3.år som anbefalt, jeg tror jeg ville syntes det var en tung byrde å bære hvis jeg lot være å teste meg i mange år, for så å oppdage at jeg hadde celleforandringer, men at det pga tiden hadde utviklet seg til å bli mer alvorlig. Men du kan og reservere deg mot å få denne påminnelsen
Gjest Purple Haze Skrevet 26. april 2011 #4 Skrevet 26. april 2011 Hvorfor misliker du å bli påminnet om det? Det er en enkel og billig måte å forsikre seg om at man er frisk, spør du meg. Selv har jeg hatt lette celleforandringer i snart 2 år nå, og må sjekke hvert halvår. Det gjør jeg med glede, for å passe på at det ikke får utvikle seg. Om en skifter partner kan man bli smittet av et virus som kan gi celleforandring. Ergo kan hvem som helst få det, selv om det ikke er mye kreft i familien.
Mayah Skrevet 26. april 2011 #5 Skrevet 26. april 2011 (endret) Har fått brev fra kreftregisteret om at det er mer enn 3 år siden jeg har tatt en test for livmorhalskreft. Jeg har aldri tatt en slik test og jeg misliker at myndighetene skal minne meg på sånt. Hvorfor misliker du å få en påminnelse om dette? Hvis du er 30 år og du aldri har tatt en slik test, er det vel på tide? uansett, pleier dere å ta slike tester og hvor ofte? er det egentlig nødvendig? Jeg er tidlig i tjueårene og har ennå ikke tatt en slik test, men planlegger å gjøre det før sommeren. Kreftforeningen anbefaler at kvinner mellom 25 og 70 år tar en slik test hvert 3.år. Om det er nødvendig? Med en slik test kan man oppdage celleforandringer som kan være forstadium til kreft. Hvis man får behandling på dette stadiet, kan du derfor unngå å utvikle kreft. Jeg synes iallefall det er en veldig god grunn til å ta en slik test. Er forresten 30 og det er ikke mye kreft i familien At det ikke er mye kreft i familien din er ingen garanti for at du ikke skal utvikle livmorhalskreft. Ettersom forskning mener at livmorhalskreft kan knyttes til infeksjon av humant papillomavirus, så vil ikke arvelige anlegg ha så mye å si for denne kreftformen. Endret 26. april 2011 av trinity89
Gjest Sil3nt Skrevet 26. april 2011 #6 Skrevet 26. april 2011 Jeg tok en slit test i januar. Syns det er veldig greit å få gjort sånt. Tar bare 2 minutt så er det over.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2011 #7 Skrevet 26. april 2011 Trådstarter her. grunnen til at jeg ikke likte å få brevet var vel at jeg fikk en slags "storebror ser deg" følelse. "Vi kan ikke se at du har testet deg, vi overvåker alt du gjør..." Videre har jeg kun hatt en partner gjennom livet, og min partner har heller aldri hatt noen annen partner enn meg. Vil ikke sannsynligheten for smitte av dette viruset være liten? Hva er risikoen her ved å oppdage celleforandringer for sent? jeg har vurdert sterilisering, så jeg er ikke redd for å bli steril...
Mayah Skrevet 26. april 2011 #8 Skrevet 26. april 2011 Hva er risikoen her ved å oppdage celleforandringer for sent? jeg har vurdert sterilisering, så jeg er ikke redd for å bli steril... Risikoen er at du utvikler kreft, som kanskje kunne vært unngått.
Athene Skrevet 26. april 2011 #9 Skrevet 26. april 2011 Trådstarter her. grunnen til at jeg ikke likte å få brevet var vel at jeg fikk en slags "storebror ser deg" følelse. "Vi kan ikke se at du har testet deg, vi overvåker alt du gjør..." Videre har jeg kun hatt en partner gjennom livet, og min partner har heller aldri hatt noen annen partner enn meg. Vil ikke sannsynligheten for smitte av dette viruset være liten? Hva er risikoen her ved å oppdage celleforandringer for sent? jeg har vurdert sterilisering, så jeg er ikke redd for å bli steril... Få seksualpartnere reduserer risikoen, men alle kan få livmorhalskreft. Risikoen ved å oppdage celleforandringer for sent er, som ved alle kreftformer, at man kan dø. Stilles diagnosen sent må man gjennom en langvarig behandling med cellegift og stråling. Oppdages det tidlig kan man komme unna med å bare fjerne livmor og eggledere og øvre del av skjeden. Ser ikke det store problemet med å ta denne testen regelmessig. Uansett greit å ta en GU sjekk innimellom, legen ser/snakker jo også om andre ting. De overvåker ikke om du har tatt testen eller ikke, de sender bare ut brev hvert tredje år trur jeg. Jeg synes det er et flott tiltak, og jeg setter pris på at noen av skattekronene mine blir brukt til å redusere risikoen for at jeg skal utvikle livmorhalskreft.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2011 #10 Skrevet 27. april 2011 Trådstarter her. grunnen til at jeg ikke likte å få brevet var vel at jeg fikk en slags "storebror ser deg" følelse. "Vi kan ikke se at du har testet deg, vi overvåker alt du gjør..." Videre har jeg kun hatt en partner gjennom livet, og min partner har heller aldri hatt noen annen partner enn meg. Vil ikke sannsynligheten for smitte av dette viruset være liten? Hva er risikoen her ved å oppdage celleforandringer for sent? jeg har vurdert sterilisering, så jeg er ikke redd for å bli steril... Alle celleprøver som blir tatt registreres i kreftregisteret. Jeg synes det er greit å få en påminnelse om dette. Årene går jo så fort, å vips så har man glemt når man sist tok en celleprøve. Jeg anser det som viktig å ta celleprøve med gjevne mellomrom selv om jeg har hatt den samme sexpartneren i 15 år. Vil jo gjerne unngå kreft, eller ev. oppdage det på et tidlig stadium da prognosen er best. Jeg er heller ikke redd for å bli steril. Er igrunnen såpass "voksen" at jeg er ferdig med barnefødsler, men jeg er redd for kreft.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå