AnonymBruker Skrevet 26. april 2011 #1 Skrevet 26. april 2011 Mannen min er fra et annet land og en kultur der barneoppdragelsen er noe annerledes enn her. Jeg snakker ikke om en HELT annen verden, men der det f.eks. er helt normalt å gi et klaps på rompa/i bakhodet på barna når de har vært umulige. Vi har snakket om det, og jeg trodde mannen min var imot dette.. men det er han visst ikke. Idag hadde 2åringen vår et lite trass-utbrud, der han slang en kjekspakke på gulvet i sinne av å ikke få lov til å spise den. Mannen min sa ifra 2 ganger at han måtte ta den opp igjen selv og legge den der den skulle være, men 2åringen tråkket enda hardere på den, så den gikk i mange knas. Da han ikke gjorde som han skulle, gikk mannen min bort til ham (tydelig sinna) og ga han et klaps på baken. Det var ikke et hardt klaps eller noe, og det var utenpå bleia, men jeg ble RASENDE! Jeg tok barnet og spurte hva det var han gjorde for noe! Barnet ble skremt (kanskje pga min oppførsel, jeg skulle nok ikke ha overdramatisert det på den måten jeg gjorde det på) og satt gråtende på fanget mitt. Han tok seg til rompa og sa "au, rompa, au". Jeg er ganske sikker på at det ikke gjorde vondt, men han vet jo at det ikke er lov å slå, så dette ble en tilbakegang i all den tid jeg har lagt i at "det er ikke lov å slå!". Så nå er jeg og mannen i krangel da. Han mener dette er helt ok, jeg mener det IKKE er det. Jeg har gitt ham mange gode grunner (alt fra at det kan skade både fysisk og psykologisk, at vi ikke kan gjøre det som barnet ikke har lov til (altså, slå), at barnet kan finne på å gå i barnehagen og si at pappa slår han på rompa (og da får vi vel barnevernet involvert eller noe!), at vold avler vold, at ingenting godt kommer ut av det osv osv), men han ser ikke ut til å forstå det! Han mener barnet vil komme ut av kontroll om det ikke settes på plass. Jeg blir så frustrert! Han kommer nok ikke til å gjøre det igjen pga reaksjonen han fikk (han visste kanskje ikke at jeg var SÅ imot det før nå), men jeg synes det er trist han ikke forstår. Noen synspunkt? Hva skulle jeg gjøre om han gjør det igjen en eller annen dag (noe jeg antar ikke vil skje!!)? Jeg hadde så vondt av barnet mitt idag og ble så utrolig forbanna på mannen min. Skjer det igjen blir det alvorlige problemer for han. Mvh Mor 1
hulaboer Skrevet 26. april 2011 #2 Skrevet 26. april 2011 Det er ikke lov å slå barn. Så enkelt er det. Men et lite klaps på bleien... Vet ikke jeg. Høres ikke fryktelig alvorlig ut? 10
AnonymBruker Skrevet 26. april 2011 #3 Skrevet 26. april 2011 Hva med å rett og slett fortelle ham at det er ulovlig og at han må forholde seg til norsk lov, uavhengig av hva han selv mener? Dere risikerer ikke bare barnevernet på døra, men også politiet. Det har vært flere saker i media den siste tiden der foreldre er dømt for sånt, dermed er det skapt presedens. 5
AnonymBruker Skrevet 26. april 2011 #4 Skrevet 26. april 2011 Ser heller ikke problemet med et klaps, folk virker i overkant hysterisk av slike ting. Så lenge ungen får mye kjærlighet og det ikke er missforståelser så er det liten fare for at ungen tar noe skade av det. Jeg klapser til typen om han gjør noe galt og vice versa. Hunder og for den del, "klapser" til med snuten om en annen i flokken ikke oppfører seg. Uansett. Dette er jo noe dere burde ha tatt standpunkt til for lenge siden. 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2011 #5 Skrevet 26. april 2011 det er norsk lov om å ikke slå barn. dette gjelder klaps etc. samme med dyr, det er heller ikke lov å slå dyr :/ jeg synes du skal stå på ditt ts, om at din mann ikke skal slå eller "klapse" barna. du har jo også brukt mye tid på å få barnet ditt til å forstå at det ikke er lov å slå. om mannen din fortsetter med dette kan det faktisk gå verre senere, og det kan bli ille. lykke til ts. 2
ViljaH Skrevet 26. april 2011 #6 Skrevet 26. april 2011 Han må finne andre måter å disiplinere barnet på enn vold. Vold er kanskje det enkleste når den voksne er stor og barnet er lite, men det er ingen læringseffekt i det. Barnet må gjøre som det får beskjed om for å unngå smerte? Det vil ikke forstå hvorfor de som er mest glad i det, vil påføre det smerte. Vold går utover selvfølelsen til barn, når de må akseptere at det er lov å slå dem. 1
Harlekin Skrevet 26. april 2011 #7 Skrevet 26. april 2011 Siden du har brukt alle andre argumenter, ville jeg bare sagt at han må forholde seg til norsk lov, som sier at det ikke er lov til å slå barn. Det er ikke sikkert at dette klapset gjorde noe skade, men det er hele holdningen hans som må endres. 5
AnonymBruker Skrevet 26. april 2011 #8 Skrevet 26. april 2011 Selv om barnet ikke får fysisk vondt, så er det nedverdigende å bli kontrollert med vold/trusler om vold. Det er ikke sikkert barnet tenker over eller merker noe til det nå, men hvis han fortsetter når barnet blir eldre så ser jeg ikke bort i fra det.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2011 #9 Skrevet 26. april 2011 Jeg tror ungen tok mer skade av den hysteriske oppførselen din. Tåpelige kvinnemenneske... 8
Gjest gjesten 2 Skrevet 26. april 2011 #10 Skrevet 26. april 2011 Jeg tror ungen tok mer skade av den hysteriske oppførselen din. Tåpelige kvinnemenneske... Pass deg hvis ikke får du et klask på rompa di! Ditt tåplige mannemenneske... 2
Gjest made4u Skrevet 26. april 2011 #11 Skrevet 26. april 2011 Du får ta en prat med han igjen, for det er mulig å få kontroll med barn uten å ty til slikt. At han dog gjør det, er kanskje i mangel på bedre alternativer og at han ikke vet hvordan han ellers kan løse problemene som oppstår. Uansett er klaps på baken og slike avstraffelser noe som burde være historie for lengst, dog forekommer det jo fortsatt. Han trenger definitivt bedre alternativer for hvordan å løse det, og det trenger han kanskje hjelp til å se.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2011 #12 Skrevet 26. april 2011 ¨Hvordan skal gutten deres lære at det da ikke er lov til å klapse/slå til andre, når pappan hans gjør det? Ellers syns pappan at det er greit at gutten gjør det med andre? 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2011 #13 Skrevet 26. april 2011 Hva lærer et barn av et klaps på baken? Jævlig å demonstere makt ovenfor et lite barn på den måten og mannen din burde skjerpe seg ti hakk. Spør han om han er en ekte mann eller en feig jævel. Syns du reagerte helt FLOTT ts. All ære til deg. 3
Timseh Skrevet 26. april 2011 #14 Skrevet 26. april 2011 Oi, nå fikk jeg dårlig samvittighet. Jeg har klapset(trommet) søsteren min(hun er 1 år) på rumpa (veldig svakt) utenpå bleia. Huff, har aldri ment noe vondt med det og hun synes det er gøy og ler hver gang
AnonymBruker Skrevet 26. april 2011 #15 Skrevet 26. april 2011 Oi, nå fikk jeg dårlig samvittighet. Jeg har klapset(trommet) søsteren min(hun er 1 år) på rumpa (veldig svakt) utenpå bleia. Huff, har aldri ment noe vondt med det og hun synes det er gøy og ler hver gang Du skjønner vel at det er noe annet?! 5
Timseh Skrevet 26. april 2011 #16 Skrevet 26. april 2011 Du skjønner vel at det er noe annet?! Skjønner det, men fikk alikevel vondt i hjertet mitt.
Vera Vinge Skrevet 26. april 2011 #17 Skrevet 26. april 2011 Det høres her ut som ditt sterkeste kort er å presisere at det bryter med norsk lov? Siden alle andre argumenter faller på steingrunn, virker det som.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2011 #18 Skrevet 26. april 2011 Ser at det er noen her som mener at et klaps er helt greit. TS har mange gode argumenter for hvorfor det ikke er greit, og det finnes flere. Kan noen komme med ett eneste argument for hvorfor klaps på baken er en god form for barneoppdragelse?
Neala Skrevet 26. april 2011 #19 Skrevet 26. april 2011 Jeg tror jeg hadde reagert på samme måten som deg. Man lærer ikke barn at det ikke er lov å slå, og så slår man selv. Spiller ingen rolle hvor hardt det er, det er en prinsippsak for meg. 1
Meridian Skrevet 26. april 2011 #20 Skrevet 26. april 2011 Jeg mener man ikke skal gripe fysisk inn, men at man skal kommunisere. Det er veldig naturlig å la barn strasse uten å gripe inn. Det beste man gjør er å la 2-åringen ligge på gulvet og grine til det skjønner at det ikke får det som det vil. Så får man bare gå bort fra det trassende barnet til det slutter å gråte og heller begynner å leke med noe. Jeg mener det kan være skadelig, iallfall for veldig følsomme sjeler, å bli klasket på eller slått når man strasser. Det er en naturlig del av oppveksten å strasse og å prøve grenser, og da bør foreldrene sette klare grenser og samtidig bevare hodet kaldt og være et godt forbilde. Når barn ser hvordan foreldre oppfører seg, vil barna ta etter foreldrene og bli trygge og selvstendige individer. Det er forferdelig å se på barn som strasser og gråter, for så å se at foreldrene hyler, skriker og drar i barnet - de blir det bare værre av. De gangene jeg ser strassende barn som roer seg fort og får være i fred, har foreldrene holdt seg rolige, men vært bestemte uten å kjefte eller slå. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå