Gå til innhold

Jævla Bærum Sykehus


Luckyme

Anbefalte innlegg

Nå er jeg så fortvila, lei meg og sinna at jeg flyr i flint.

Min mor fikk beskjed rett før påske at hun hadde fått ondartet kreft i begge lungene.

Det kom som et sjokk og veldig trist beskjed. Min mor røyker ikke, og det var ikke i våres tanker at hun hadde fått lungekreft.

Det som gjør meg forbanna, er at kreften kunne vært oppdaget for ett år siden. Hun var til MR etter en alvorlig blindtarminfeksjon. De hadde funnet skygge på begge lungene, men tok en rask konklusjon uten å konfrontere lungeavdeling, med at det antagelig var bare noe som gikk over av seg selv. Min mor klaget på at hun var kortpustet og ble fort sliten, men det ble avfeid. Nå ett år senere, når hun fikk store smerter i rygg, vondt i brystet og hostet seg hes sendte fastlegen henne til nye undersøkelser.

Overlegen som har sett på bildene fra MR for ett år tilbake, beklager på det sterkeste at de som hadde saken, ikke hadde gjort bra nok arbeid, og menneskelig svikt hadde oppstått. De bildene burde vært sendt til lungeavd mens mamma lå på sykehuset for et år siden. Overlegen mener mamma har krav på pasienterstatning, siden sykehuset ikke har gjort jobben sin.

Faktum nå er at lungekreften har fått godgjort seg i ett år, og svulstene har doblet seg i størrelse. Mamma venter på ytterligere svar på kreften, og prognosen til å overleve.

Pågrunn av menneskelig svikt og dårlig arbeid, risikerer min mor i større grad å miste livet av kreft enn om behandlingen kunne startet for ett år siden.

Det er ikke kun ett liv som kan gå tapt, men det berører meg, mine søsken, barnebarn etc etc.. ved at en ansatt ikke har videresendt bildene til lungeavd.

Hvor mye bryderi hadde det vært å sendt bildene med internpost til lungeavd, enn å spille med folks liv og helse.. Det var overlegen som nevnte pasienterstatning og beklaget feilen som er gjort..... Den unnskyldningen har jeg vanskelig med å akseptere hvis min mor dør pågrunn av en ansatt har antatt eller trodd at det gikk over av seg selv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det gjør meg vondt å lese innlegget ditt, og jeg håper at din mor klarer seg gjennom dette.

Husker ikke smiley-koden for det, men jeg sender deg en oppmuntringsklem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SelvesteTerese

Noe så grusomt! :tristbla:

Gikk gjennom akkurat det samme med mormor, en blir forbanna ja, når slike løkhoder ikke kan gjøre jobben sin. Sender en god :klemmer: til deg og mammaen din, ikke mist motet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var leit.

Håper din mor klarer seg gjennom denne sykdommen.

I helsevesenet så møter man desverre til stadighet personer som tror og mener de har mer kompetanse og myndighet enn det de egentlig har.

Helsesekretærer på legekontor prøver seg stadig på å fortelle hvordan man skal forholde seg til bl.a medisinske spørsmål, på legevakten sitter en sekretær som skal avgjøre om man får lov til å komme inn til legen, og der jeg jobber tar enkelte ufaglærte faglige avgjørelser som de ikke har myndighet til.

Sånne mennesker burde ikke få lov til å fortsette i jobben sin, å jeg håper din mor har krefter nok til å melde inn forholdet om pasienskade. Det kan nok være en tøff prosess i tillegg til hennes diagnose.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet hadde nok vært tapt uansett, men hun kunne levd betydelig lenger om de hadde behandlet det i tide. Hadde en nabo der det ble oppdaget veldig tidlig, men når det er på lungene er det lite å gjøre med dagens behandligsmetoder. Hun fikk leve i 7 år da, siden de begynte å behandle det tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw, om din mor aldri har røykt er en mulig årsak at det kan være høy radonkonsentrasjon der hun bor. Det kan være andre ting, som forurnsning osv, men jeg ville sjekket radon nivået der...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Livet hadde nok vært tapt uansett, men hun kunne levd betydelig lenger om de hadde behandlet det i tide. Hadde en nabo der det ble oppdaget veldig tidlig, men når det er på lungene er det lite å gjøre med dagens behandligsmetoder. Hun fikk leve i 7 år da, siden de begynte å behandle det tidlig.

Du trenger ikke ta motet helt fra ts da.

Det er ikke ensbetydende med døden å få lungekreft. Det kan faktisk behandles, det spørs bare hvor langt kreften har kommet og hvor agressiv den er.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg så fortvila, lei meg og sinna at jeg flyr i flint.

Min mor fikk beskjed rett før påske at hun hadde fått ondartet kreft i begge lungene.

Det kom som et sjokk og veldig trist beskjed. Min mor røyker ikke, og det var ikke i våres tanker at hun hadde fått lungekreft.

Det som gjør meg forbanna, er at kreften kunne vært oppdaget for ett år siden. Hun var til MR etter en alvorlig blindtarminfeksjon. De hadde funnet skygge på begge lungene, men tok en rask konklusjon uten å konfrontere lungeavdeling, med at det antagelig var bare noe som gikk over av seg selv. Min mor klaget på at hun var kortpustet og ble fort sliten, men det ble avfeid. Nå ett år senere, når hun fikk store smerter i rygg, vondt i brystet og hostet seg hes sendte fastlegen henne til nye undersøkelser.

Overlegen som har sett på bildene fra MR for ett år tilbake, beklager på det sterkeste at de som hadde saken, ikke hadde gjort bra nok arbeid, og menneskelig svikt hadde oppstått. De bildene burde vært sendt til lungeavd mens mamma lå på sykehuset for et år siden.

Overlegen mener mamma har krav på pasienterstatning, siden sykehuset ikke har gjort jobben sin.

Legene ved Bærum sykehus har her vært sløve og gjor ten skikkelig dårlig jobb - som kan kalles slundrian/slentrian...det bør gi konsekvenser og du bør absolutt sende inn krav om pasienterstatning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig klar over oddsene til å overleve lungekreft er marginale. At min mor hadde fått dødsdom uansett er å spekulere om det blir kaldt til sommeren eller ikke. kreften er der, men det er hevet over tvil at den har fått godgjort seg, og dermed er blir det litt for snevert å si at man uansett dør av den krefttypen. Noen overvinner kreft også :goodbye: Jeg venter å høre hva legene sier prognosen er videre.

Issuet er at det er noen som ikke har gjort jobben sin, og konsekvensen på det er at svulstene har doblet seg på et år, og sjansen for å overleve er dermed svekket. Hadde man startet kreftbehandlingen tidligere, er også sjansen til å overleve større, i hvertfall holde den i sjakk for en lengre periode.

Jeg venter på klarsignal fra min mor for å gå videre med pasientskadeerstatning. Hun var ikke klar for den kampen enda, ting måtte roe seg ned litt. Men hun er bitter, og sier hun har alt for mye å leve for enn å gi opp. Men jeg synes det er viktig å ta kampen for å forhindre at andre kan komme i samme situasjon, hvor inkompetente ansatte blir byttet med dyktige folk. Eller at de som jobber får en smekk over fingrene for å ikke rådføre, eller innse at noen ganger bør folk som har spesialkompetanse ta en avgjørelse om hva som går over av seg selv eller ikke. I dette tilfelle lungekreft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg har også vært igjennom en pasientskadesak vedr et familiemedlem som gikk med kreft uten å få beskjed da den ble oppdaget, og døde som følge av manglende behandling i tide.

Hvis det er noen råd jeg kan bidra med, send meg gjerne en PM.

Håper virkelig at kreften ikke har kommet for langt for din mor! Ønsker dere alt godt i denne vonde tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg har også vært igjennom en pasientskadesak vedr et familiemedlem som gikk med kreft uten å få beskjed da den ble oppdaget, og døde som følge av manglende behandling i tide.

Hvis det er noen råd jeg kan bidra med, send meg gjerne en PM.

Håper virkelig at kreften ikke har kommet for langt for din mor! Ønsker dere alt godt i denne vonde tiden.

Takk for omtanken:)

snakket med min mor i stad, og hun vil vente med saken, men jeg lover å ha deg i bakhodet når tiden er inne :skravle: Takk for muligheten, tror jeg kan trenge noen råd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender masse varme klemmer til TS og mange gode, varme tanker til din mor og resten av familien! :klemmer:

Endret av Helen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv opplevd lignende.

En i nær familie fikk kreft og var så heldig å bli frisk.

Dessverre gikk han bort etter feilmedisinering..

Jeg slet lenge med sykehus og tanken med å oppholde meg der. Kommer ikke til å sette mine ben på sykehuset i Bodø frivillig!

Samtidig tenker jeg at vi alle er mennesker. Vi gjør menneskelige feil. Dessverre kan de få ganske fatale konsekvenser når man jobber på et sykehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har selv blitt "oversett" av mange leger da jeg var alvorlig syk, det endte tilslutt med at den ene nyren min måtte fjernes, hadde det blitt oppdaget på ett tidligere tidspunkt kunne de ha rekonstuert nyren..

Hvordan går det med moren din, TS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Aliyyah

Så mange som blir rammet av kreft- skulle tro at sykehusene i 2011 klarte å finne kreftsvulster fortere slik at man unngikk saker som det ts har gått gjennom.

Moren min går nå selv på cellegift, men det tok lang tid før sykehuset faktisk fant ut at hun hadde livmorhalskreft. Tre år faktisk. Da hadde moren min gått fra det ene sykehuset til det andre.

For min mors del startet det da hun var utsatt for en idiot på veien som skulle kjøre forbi en bil og traff bilen til moren min istedet. Moren min ble passe kvestet, og fikk god hjelp på sykehuset. Alt gikk bra til hun fikk en betennelsessykdom. Dette klarte legene IKKE å finne ut av. Hun tok prøver av alt som gikk an å ta prøver av. Nada.

Fordi moren min visste at noe var galt og at hun hele tiden var fryktelig trøtt og sliten så gikk hun ofte til legen/sykehusene i omegn. Dette førte til at sykehusene i omegn ikke ville ha noe mer med henne å gjøre, for i følge en legejournal vi fikk tilsent, var min mor en "særdeles engstelig kvinne". Det er jo fint at leger har så dyp forståelse for folk.

Min mor holdt seg da til sin fastlege og fikk etter ENDA flere prøver SAMT en undersøkelse fra et PRIVAT sykehus (legen sendte henne dit), beskjed om at hun hadde denne betennelsessykdommen PLUSS livmorhalskreft. Utrolig at man må gå til private for å finne ut dette. Ihvertfall så gjennomgikk hun operasjonen og går nå på cellegiftkur, for å være på den sikre siden.

Jeg synes det er ufattelig tragisk at leger overser (eller ikke vil eller hva det er nå de driver med) kreft. Det er utrolig DÅRLIG gjort overfor slektningene OG den personen det gjelder.

En rekke leger burde ikke vært det de er synes jeg.

Håper det går bra med moren din, Luckyme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå fikk jeg skikkelig vondt inni meg og lese dette.fy faan for et sykehus.

dette må dere gå videre med asså.ikke la de svina slippe unna pga det :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle tilbakemeldingene jeg har fått)

Min mor skal starte opp med cellegift og strålebehandlinger nå.

Prognosen ser dårlig ut, og kreften har utviklet mer enn først antatt. De vil i første omgang gi henne 12 behandlinger for å stoppe utviklingen. Men hun vil uansett ha en livsvarig lungesykdom om hun overlever kreften.

Jeg har ikke tatt opp temaet på nytt med erstatning, da hun følte jeg tok litt for mye initativ i forhold til hva hun klarte å samle tankene sine om. Det er en mental tøff kamp for min mor, hvor hun samler all sin positive energi til å holde motet oppe.

Når hun føler seg klar til kamp, skal jeg stå ved hennes side for å hjelpe til med erstatningskrav og advokat. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tankene mine går til deg og familien din.

Når dere er klar for det.. Ta rotta på sykehuset med erstatningskrav, men mest av alt håper jeg de utvikler en samvittighet og sier oppriktig unnskyld for at de slurvet med jobben sin den dagen dette kunne vært oppdaget.

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...