Gå til innhold

ung og gravid

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ble selv gravid som 18 åring (hadde fullført 3 år på vgs) og står fortsatt for det valget jeg tok da. Jeg følte meg voksen nok og klar for oppgaven. Vi var to om å ønske det og det var aldri noen tvil om at begge ønsket det like mye. Vi hadde begge fulltidsjobb og klarte oss bra og hadde vært sammen i 4 år før jeg ble gravid, men likevel var det første året med barn utrolig krevende når det gjelder det økonomiske. Heldigvis har vi lært.. Og nå som 21-åring venter jeg barn nummer to, med samme mann faktisk (ikke dårlig)!

Likevel råder jeg deg til å i det minste gjøre deg ferdig med skolen. Spesielt hvis du bare har 1 år igjen. Det går jo fort.. Og du står mye sterkere når det kommer til jobbsøking i ettertid...

Videoannonse
Annonse
Gjest Linda sofie
Skrevet (endret)

Utdannelse er utrolig viktig og du har kun 1 år igjen. Jeg synes du burde vente. Du dør ikke av å vente 1 år ;)

Endret av Linda sofie
Gjest Ungmor
Skrevet

Jeg ble gravid når eg var 19, hadde fulført videregående å hadde friår, nå er jeg snart 24 og går første året på høgskule, JEG har ikke angret et sekund på at jeg fikk gutten min så tidlig som jeg gjorde.. Han er min motivasjon til og fullført høgskulen og jeg hadde IKKE vert like motivert hadde jeg begynt på høgskulen rett etter videregående for da var jeg så skolelei.. Så for meg funker dette fint men det er jo forskjellig for alle..

Men har du ikke tenkt deg på videre utdanning atter videregående ville jeg nok prøvd og fulført siste året og fått en jobb før dere prøver..

Skrevet

Du bør gjøre ferdig skolen og ha noen år i arbeidslivet bak deg før du/dere setter i gang med prøving. Da har du opparbeidet deg rettigheter til fødselspenger etc.

Jeg råder deg til å være smart nå og sette deg inn i dine rettigheter så du ikke ender opp som singel alenemor uten utdannelse som kun får jobb i lavtlønnsyrker.

Info ligger på nav.no

Gjest BabyBlue
Skrevet

Hvorfor stresser jenter så mye med å bli preggers? Holy mozez, snakk om fritids. Du mister ikke livmor og eggstokk selv om du bikker 20 år!

Skrevet

Husk at når du har vært i fast jobb i 6 mnd så får du betalt når du har permisjon.

Skrevet (endret)

For guds skyld, VENT!

Er et år eldre enn deg og har en baby på 6, snart 7 måneder. Jeg har vært gjennom kolikk og titalls våkennetter, og har så og si vært alene fra dag 1! I tillegg er babyen en såkalt "High Need" baby som aldri vil bli lagt ned alene. I skrivende stund ligger babyen oppå fanget mitt.. Joda, jeg elsker å være mammen til babyen min. Og jeg ville tatt det samme valget igjen. Jeg elsker jo babyen min over alt på denne jord.

Men du mister deg selv, uansett hva alle andre sier. Livet ditt handler om babyen, dine behov er det ingen som bryr seg. Du vil slite med det samme som eldre damer vil slite med, som kommentarer fra alle hold, skriking, bleieskift, våkennetter, mindre tid ol.

MEN de vil gjerne ha bedre økonomi som vil både ta bort mange bekymringer men også gjøre det mulig å lette småbarnslivet veldig (Økonomien som alenemor uten utdanning og jobb er RÆVA, og den er DÅRLIGERE om du er sammen med BF og han heller ikke har godt betalt jobb...), ha egen bolig (jeg må flytte fra leiligheten min om 2 måneder siden utleier vil bruke boligen selv, men det er HÅPLØST å finne nytt. ikke får man lån som 20 år gammel alenemor heller), få mye hjelp fra mannen sin (ikke bare med baby, men alt det andre som skal gjøres også. Om kjæresten din går 100% inn for dette er jo det kjempefint, men HUSK at gutter i denne alderen er VELDIG umodne. Min egen kjæreste og BF til babyen fant ut at han ville leve livet litt til...). Du kan ikke lenger dra ut/til venner/andre steder når du vil, kjøpe det du ønsker deg/trenger, spise et måltid uten å sluke det i tilfelle ungen våkner og når du er så ung vil nesten garantert de fleste av dine nåværende venner forsvinne, uansett hva de sier. De fortsår ikke at du ikke bare kan (eller vil) sette bort ungen en ukes tid for å bli med til Ibiza..

SÅ, VENT til du er ferdig utdannet. Til du er i fast jobb, og HELST til du har egen bolig.

Dette ble veldig rotete, og ikke misforstå meg.

JA, det ER mange fordeler ved å være ung mor. MEN, det er ENKLERE når du er eldre, det er jeg nesten helt sikker på.

LEV før du får barn. Reis, vær med venner, sløs med penger og vær "useriøs". Det får du aldri igjen.

Endret av cupcake90
Skrevet

Hva skjer med at så mange unge jente har så forbanna hastverk med å bli graivde?! Jeg blir helt overgitt når man ikke en gang kan vente et år. Bli ferdig på skolen først og du dør ikke av å vente litt ;)

Jeg synes det er best å fullføre VGS i hvert fall før man begynner. Vet om flere jenter som planlagt ble gravide under VGS og som ikke fullførte. Forstår ikke hvorfor det er så krise å vente til man er ferdig. Det er bare min mening.

AnonymBruker
Skrevet

Oida, du har absolutt ikke noe hastverk. Prøvd å passe et barn i en helg eller en uke? Det er ikke bare fryd og gammern. Selv om du er 25 når du får ditt første barn er du fortsatt en ung mor :)

:ler:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...