Gjest *smak* Skrevet 26. april 2011 #1 Skrevet 26. april 2011 Jeg tørr ikke sove nå... Jeg har så skremmende mareritt. Marerittene føles så virkelig, selv om jeg vet de ikke er det. Akkurat som om marerittene har taket på meg og jeg kan ikke komme meg unna. Noen som vet hva jeg kan gjøre.. Har tatt en beroligende og håper det hjelper. Er det noen som vet om beroligende hjelper på mareritt?? Jeg vil ikke ha det sånn som nå. :frown:
morningbird Skrevet 26. april 2011 #2 Skrevet 26. april 2011 Beroligende hjelper deg til å sove. Det er det du trenger akkurat nå Dessuten prøv så mye som du kan å gjøre deg selv glad, det hjelper på mareritt, tror jeg.
Bodøjenta87 Skrevet 26. april 2011 #3 Skrevet 26. april 2011 Har det vært sånn lenge eller? Vil du si litt om hva du drømmer om, og hvorfor du opplever det så vanskelig at du ikke vil sove?
FrøkenJosefine Skrevet 26. april 2011 #4 Skrevet 26. april 2011 Det hadde jeg en periode også! Prøv å ikke spis noe de siste timene før du legger deg, heller ikke drikke noe annet enn vann! Jevnt til lavt blodsukker er essensielt for god søvn! Hjelper også å ta en times tid med nedroing før du legger deg (ingen tv eller data) Begrens også koffeinet til før klokken seks på kvelden! Det hjelper også å snakke om de fæle marerittene, stress kan også være en faktor.. har hatt insomnia i mange år og dette er det eneste som har hjulpet meg...
LilleCa Skrevet 26. april 2011 #5 Skrevet 26. april 2011 Om du har samme drøm hver natt, så kan det hjelpe å skrive om drømmen din, lage en ny slutt. Det funket for meg da jeg slet med mareritt. Vet ikke hvordan medisin du tar, jeg fikk lav dose truxal som jeg tok 1 time før sengetid, det hjalp litt på angsten. Håper at du slipper å grue deg til kvelden, og får sove godt
Gjest *smak* Skrevet 26. april 2011 #6 Skrevet 26. april 2011 Tusen takk for kloke svar!! Bare det at dere viser at dere bryr dere ved å svare, hjelper meg . Å sove har blitt traumatisk for meg, fordi marerittene er så skremmende og levende. Skal teste ut rådene dere har gitt meg, de gir meg et lite håp om at jeg kan bli kvitt alt det vonde...
Gjest LR Skrevet 26. april 2011 #7 Skrevet 26. april 2011 Tusen takk for kloke svar!! Bare det at dere viser at dere bryr dere ved å svare, hjelper meg . Å sove har blitt traumatisk for meg, fordi marerittene er så skremmende og levende. Skal teste ut rådene dere har gitt meg, de gir meg et lite håp om at jeg kan bli kvitt alt det vonde... Hei, du kan godt dra til legen og fortelle om det. Mareritt er faktisk en psykisk lidelse når det blir så plagsomt at man ikke tør sove. Så du kan få hjelp til det. Og angst/sove-medisin vil kanskje fungere bra. Men hør med lege først ikke bare kjøp noe andre har anbefalt.
Gjest Tjoms Skrevet 26. april 2011 #8 Skrevet 26. april 2011 Mareritt er ofte følelser som bearbeides, og det du drømmer om er aldri bokstavlig. Det er overhodet ikke godt å ha mareritt, men se på det som underbevisstheten din som jobber med noe. Det er ikke farlig Prøv også å styre tankene dine i en positiv retning når du legger deg, og tenk på fine ting
FrøkenJosefine Skrevet 26. april 2011 #9 Skrevet 26. april 2011 Håper du sover godt og inderlig! vet hvor slitsomt det er..isj..
Periwinkle Skrevet 26. april 2011 #10 Skrevet 26. april 2011 hmm.. går du på noe medisiner, utenom beroligende? Jeg gikk på noen medisiner som førte til drømmer hver natt, noen veldig virkelighetstro og en del veldig skremmende. Da jeg sluttet på disse trodde jeg drømmene skulle forsvinne, men nå, enda to måneder etter slutt, sliter jeg med veldig virkelighetstro drømmer. Jeg tar sovetabletter/beroligende som skal hjelpe meg å få sove, men jeg har faktisk blitt så redd for å sove at det ikke hjelper med beroligende en gang. Jeg blir bare ekstra sløv og sliten, og når jeg først sovner så sover jeg fryktelig urolig. Om det ligger noe bak drømmene dine f.eks en vond opplevelse e.l så kan det kanskje være lurt å prate med noen om det? Få hjelp. Min livskvalitet har iallefall blitt fryktelig redusert av lite søvn, så det å få hjelp kan kanskje være en idè?
LilleCa Skrevet 26. april 2011 #11 Skrevet 26. april 2011 Tusen takk for kloke svar!! Bare det at dere viser at dere bryr dere ved å svare, hjelper meg . Å sove har blitt traumatisk for meg, fordi marerittene er så skremmende og levende. Skal teste ut rådene dere har gitt meg, de gir meg et lite håp om at jeg kan bli kvitt alt det vonde... Vet hvordan du har det, det er en evig ond sirkel Det med andre medisiner har kanskje noe å si også, vet ikke hvilken medisin du tar? Marerittene mine var veldig voldsomme på antidep
Gjest Robin Tobias Skrevet 26. april 2011 #12 Skrevet 26. april 2011 Det som overraskende nok skal hjelpe er at du skal tenke på noe som får deg glad men rolig inne i deg. Da vil de dårlige og nervøse tankene forsvinne og du vil få mer rolige netter. Eller hvis du er litt overtroisk (som meg) kan du prøve en drømmefanger. Lykke til.
LilleCa Skrevet 27. april 2011 #13 Skrevet 27. april 2011 Stemmer det, jeg hadde også en drømmefanger..legen sa at det bare var tull, og psykologen sa at det var lurt av meg. Hadde mange bra tips hun psykologen når jeg tenker meg om.. Låse soveromsdøra, det kan få deg til å føle deg tryggere Heng opp koselige bilder av dyr eller mennesker du er glad i Lese tegneserier på senga (snille tegneserier) Og favoritten min, ha en bamse i senga Men det å komme til bunns i problemene er jo det eneste som hjelper, men håper at du kanskje kan bruke noen av tipsene
Gompetroll Skrevet 24. mai 2011 #14 Skrevet 24. mai 2011 Om mareritene vedvarer ville jeg gått til sykolog , det høres gjenre skremmende ut , men det er ofte en tryghet å vite hva som utløser slike ting og gjerne oppnå en løsning. Om du ikke er komfertabel med dette ville jeg betrod meg til en nær venn og diskutert marerittene , tenke seg gjenneom hva som skjer i drømmen , hva kan ha utløst det ? hva er det som skjer ? hvorfor ? er det noe i fortiden som hjemsøker deg ? Lykke till
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå