Gjest Purple Haze Skrevet 26. april 2011 #21 Skrevet 26. april 2011 Her er vi veldig forskjellige altså, hehe. Men si meg - gir du bort strikketøy som bestemødre eller du har strikket også?? Selv om ikke du er nostalisk, kan det jo hende ungene dine vil være det? At de vil synes det er stor stas å finne strikkeklær laget av bestemor som de brukte da de var små, og som de kan bruke til sine barn? Slik er jeg. Jeg har funnet flere strikkegensre jeg brukte da jeg var liten, som mitt barn bruker, og det er mine favorittklær. Noen støper også de første skoene i sølv... Jeg har gjemt strikkeklær som bestemødre har laget. Spesielt det min mor har strikket har sentimental verdi for meg, da hun døde da barna mine var små. Aldri i livet om jeg vil kvitte meg med det! Bunaden gutta brukte er også gjemt, og et vognteppe som moren min laget. Det blir sikkert ikke brukt igjen noen gang, men jeg klarer ikke skille meg av med det. Har også noen kjoler som jeg selv brukte som liten, som moren min har sydd. De har jeg også gjemt.
Gjest Ruccola Skrevet 26. april 2011 #22 Skrevet 26. april 2011 Jeg mistet alle våre babyklær fra jeg og mine søsken var små i en husbrann. Jeg skulle gjerne hatt noen av klærne nå når jeg selv skal ha små, eller ihvertfall hatt muligheten til å gå igjennom dem å lete etter plagg jeg ville brukt på mitt barn. Min svigermor har kastet nesten alt fra sambo og søskenene var små, hun har kun tatt vare på et par plagg som var hjemmestrikket. Jeg selv kommer til å spare på det som er rent og pent, og som jeg tror mine barn ka ha glede av når de selv skal bli foreldre. Har hørt det er lurt å pakke den i en vakum-pose, og suge ut all luften med støvsugeren. Da holder elastikken seg elastisk, og mangelen på lufttilførsel gjør at klærne holder seg fine Så det kommer nok jeg til å gjøre den dagen jeg skal pakke bort ting Ellers så står det en grønn container utenfor kiwi her jeg bor. (UFF tror jeg?) Den kan man legge brukte klær i, så blir de sortert. Det som er som nytt blir solgt i freetex-lignende butikker til inntekt for fattige. Det som er godt brukt, men ikke for mye slitt går til Romania (tror jeg, kan ha vert et annet land... ) Der vil jeg nok legge alt jeg ikke tror vil bli brukt mer av meg eller mine. Spesiellt er varme klær velkomment i disse contanerene Om ting er utvasket eller blasst har ingenting å si for de som bor i kalde land og rett og slett bare vil holde varmen De første skoene vet jeg ikke om jeg vil ta vare på... Det må jeg rett og slett se an Sambo og søskenene har sine første sko, men de står i et skal hos svigermor, og jeg er usikker på om de noensinne vil bli flyttet derifra
Gjest pysepusen Skrevet 26. april 2011 #23 Skrevet 26. april 2011 Jeg tar ikke vare på alle strikkeklærne - da kan vi jo ikke lage noe nytt til nestemann Det skal sies at både jeg, mamma og mormor strikker veldig mye Men hentesettet hans brukte jeg for eksempel da jeg laget minneramme til ham, så det får han jo, men kan ikke brukes til noe ettersom det er limt fast inni en ramme. Ellers så synes jeg ikke det gjør noe at mamma ikke har tatt vare på noe fra da vi var små. Strikkeklær som har ligget lenge - og andre klær også - er litt ekle synes jeg. Derfor sorterer jeg veldig kritisk når jeg pakker bort klær til en eventuell nestemann!
Gjest Blåflink Skrevet 27. april 2011 #24 Skrevet 27. april 2011 Dere som får gitt bort til Ukraina, hvem samler inn? Jeg har vært på leting etter noen som samler inn babytøy til barnehjem i Ukraina, men finner ingen. Kan dere hjelpe meg med navn på stiftelser el.l som driver innsamlingsaksjoner (gjerne Osloområdet) På forhånd tusen takk! Som svar på trådstarters spørsmål: Hjemmestrikket tøy + et utvalg av det vi likte best har jeg foreløpig spart på. Det spørs om jeg kan få flere barn (pga alder), men det finnes flere i familien som kanskje får barn nærmeste fem årene, så vi kan spare litt med tanke på at det kommer flere barnebarn for besteforeldrene. Vi har selv arvet ganske mye tøy, i noen størelser har vi ikke fått brukt alt en gang. Noe er godt brukt også, og i Norge ville sikkert det bare blitt kastet. Derfor vil jeg heller gi det bort til barnehjem, der klærne blir brukt om og om igjen til mange barn, og de selv kan bestemme når det bør kastes. For alt tøy som bare er brukt få ganger, vil de kunne få slite det ut selv... Men altså, jeg greier ikke å finne mottakere med kontakt til barnehjem...
Gjest Smiley Skrevet 14. august 2011 #25 Skrevet 14. august 2011 Dere som får gitt bort til Ukraina, hvem samler inn? Jeg har vært på leting etter noen som samler inn babytøy til barnehjem i Ukraina, men finner ingen. Kan dere hjelpe meg med navn på stiftelser el.l som driver innsamlingsaksjoner (gjerne Osloområdet) På forhånd tusen takk! Dette er en litt gammel tråd men jeg svarer nå likevel. Jeg har i mange år sponset 2 jenter i Ukraina gjennom OpenHeart, en norsk organisasjon med evangelisten Halvard Hasseløy som drivkraft, for 150kr i måneden får en unge mat, klær, skolegang og muligheten for et bedre fremtidig liv. OpenHeart har store innsamlinger rundt om i landet og du betaler en 50-lapp i fraktstøtte for hver sekk du leverer. Og dette nytter, har reist rundt i Ukraina endel pga at min tilkommende fru er Ukrainsk, i de store byene er det mange med ufattelig mye penger men kommer du ut på landsbygda er det heller stusselig. Min kjæreste kommer fra en liten landsby med 200 innbyggere, fra et hjem uten innlagt bad/toalett/vann, mora har 1 ku, 2 griser, høns, gjess, kaniner i bakhagen - noe alle familier i landsbyene somregel har for å spe på ei ussel lønn om de i det heletatt har jobb, svigermor jobber fra 07-22 i sommerhalvåret og litt mer normalt om vinteren, dette får hun 18000kr i ÅRET for...men hun er heldig og har jobb samt voksne barn som klarer seg selv. Tilbake til OpenHeart, nå står vinteren for tur og den er hard i Ukraina...OpenHeart pleier å ha mange innsamlinger om høsten, prøv å ta kontakt via hjemmesiden deres og hør om det er en innsamling i nærheten - www.openheart.no Klikker du den engelske menyen helt oppe så kan du se endel bilder fra arbeidet deres - jeg vet at OpenHeart får hjelpen frem til de plassene de opererer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå