Gjest Alligator Skrevet 25. april 2011 #1 Skrevet 25. april 2011 (endret) Jeg har nå endelig tatt steget inn i de voksnes rekker og tenkte å erstatte posepotemosen med hjemmelaget. Jeg har funnet noen oppskrifter på nett som ser enkle ut, bl.a. fra matprat.no: http://www.matprat.no/sunn/sunne-oppskrifter/sunne-oppskrifter-god-samvittighet/hjemmelaget-potetmos/ Her står det at melken må være varm, mens andre steder nevnes det ikke. Er det viktig å varme melken først, eller lar det seg gjøre med kald? Og forresten: er egget nødvendig? Ser det heller ikke nevnes i alle oppskrifter. Kanskje spørsmålet snarere blir: hvordan lager DU potetmos? Endret 25. april 2011 av Alligator
Dresden Skrevet 25. april 2011 #2 Skrevet 25. april 2011 Jeg bruker kald melk, og ikke egg, det blir like godt. Jeg lager ofte rotstappe som består av gulrøtter, kålrot og poteter (eventuelt bare gulrøtter og poteter), lages på akkurat samme måte som potetstappe. Jeg bruker smør, kald melk, litt muskat, parmesan og salt og pepper, veldig godt Du kommer ikke til å angre ved å gå over til hjemmelaget, posestappen blir aldri det samme igjen
ninuska_ Skrevet 25. april 2011 #3 Skrevet 25. april 2011 (endret) Jeg vil tro det ikke er noen forskjell i bruken av varm eller kald melk for smaken. Antar at de anbefaler varm melk for å ikke avkjøle potetmosen. Ellers har jeg bare i varm melk, smør, pepper og salt! Hjemmelaget potetmos er så mye bedre enn pose - og det er kjempelett Endret 25. april 2011 av ninuska_
Antlers Skrevet 25. april 2011 #4 Skrevet 25. april 2011 Bruker kokte, moste poteter, kald (eller romtemperert) melk, smør, løk, salt og gressløk. Synes potetstappen blir kjempegod. Har aldri brukt egg heller, så det kan neppe være nødvendig, selv om det sikkert smaker godt
Gjest Raindrops Skrevet 25. april 2011 #5 Skrevet 25. april 2011 Kan man fryse ned hjemmelaged potetstappe? Eller hvor lenge holder den seg sånn ca?
Antlers Skrevet 25. april 2011 #6 Skrevet 25. april 2011 Kan man fryse ned hjemmelaged potetstappe? Eller hvor lenge holder den seg sånn ca? Mener du at du klarer å ikke spise opp alt på en gang? *imponert* Har ikke prøvd selv, men mener å ha hørt at det ikke fungerer så bra, siden konsistensen forandrer seg en del.
Gjest Mahareth Skrevet 25. april 2011 #7 Skrevet 25. april 2011 (endret) Jeg har i melk, smør, salt og pepper. Bytter litt på å ha i hvitløk (da koker jeg 1-2 fedd med potetene og moser dem sammen med potetene) og muskatnøtt. Har aldri brukt egg. ...og har aldri varmet melken heller Endret 25. april 2011 av Mahareth
Gjest Raindrops Skrevet 25. april 2011 #8 Skrevet 25. april 2011 Mener du at du klarer å ikke spise opp alt på en gang? *imponert* Har ikke prøvd selv, men mener å ha hørt at det ikke fungerer så bra, siden konsistensen forandrer seg en del. Jeg kom til å tenke på at siden det ikke er i pose, så bestemmer jeg jo selv hvor mye jeg lager, og da er det jo greit
Zzyzx Skrevet 25. april 2011 #10 Skrevet 25. april 2011 (endret) Bruker kald matfløte, smør, salt og hvit pepper. Av og til spinat eller gressløk. Endret 25. april 2011 av Zzyzx
Gjest Consensio Skrevet 25. april 2011 #11 Skrevet 25. april 2011 Bruker bare smør jeg og potetmosen min får jeg alltid masse skryt av. Koker poteter, moser dem, har oppi en klatt med smør og moser litt til. Krydrer så litt med salt og pepper, og gressløk er jo et must. Egg, melk og annet dropper jeg glatt.
Gjest Alligator Skrevet 25. april 2011 #12 Skrevet 25. april 2011 Tusen takk for alle svar og variantforslag! Da kommer jeg nok ikke til å varme melken, jeg synes det høres litt tungvint ut. Jeg tar gjerne i mot flere forslag - og det blir i alle fall hjemmelaget potetmos i morgen:) (nå trenger jeg bare noe å ha det til... får se om jeg finner noen gode pølser, kanskje). Jeg har forresten ikke fått skaffet en potetpresse ennå. Jeg vet at stavmikser ikke er ideelt, men det går kanskje greit å mose med en gaffel inntil videre?
Zzyzx Skrevet 25. april 2011 #13 Skrevet 25. april 2011 Gaffel eller sleiv, alt etter som. Sånn presse som gjør mosen til puré liker jeg ikke, både fordi jeg liker klumper i mosen og fordi de har en tendens til å plutselig ikek virke mer. Så jeg har en helt enkel stapper som jeg tror jeg kjøpte på Rema eller noe.
Gjest Alligator Skrevet 25. april 2011 #14 Skrevet 25. april 2011 Gaffel eller sleiv, alt etter som. Sånn presse som gjør mosen til puré liker jeg ikke, både fordi jeg liker klumper i mosen og fordi de har en tendens til å plutselig ikek virke mer. Så jeg har en helt enkel stapper som jeg tror jeg kjøpte på Rema eller noe. Ja, jeg tror egentlig det var en stappe jeg mente. Kan se om jeg finner en i morgen. Greit å ha til kålrotstappe også. Takker!
Gjest Jamme Skrevet 25. april 2011 #15 Skrevet 25. april 2011 Jeg bruker også bare smør (men der spares det ikke, altså ), salt og pepper. Syns faktisk det blir mye bedre enn om man skal ha alskens egg og melk oppi - for ikke å si enklere. Jeg skreller potetene, deler i terninger, koker, og moser dem ved å røre med en ballongvisp. Det funker kjempebra! Det blir jo ikke heeelt jevnt, men jeg synes ikke det gjør noe (det kan godt hende at det bare er jeg som ikke gidder å røre godt nok).
Hoppetaujenta Skrevet 25. april 2011 #16 Skrevet 25. april 2011 Det er jo halve vitsen med å lage hjemmelaget mos, at en kan kjenne at en tygger potetbiter i den. Har aldri brukt egg i den jeg heller, men det blir sikkert ikke veldig vondt av det. Det går forresten godt an å ha potetmos med løk som pålegg på brødskiva også.
Gjest Consensio Skrevet 25. april 2011 #17 Skrevet 25. april 2011 Jeg har forresten ikke fått skaffet en potetpresse ennå. Jeg vet at stavmikser ikke er ideelt, men det går kanskje greit å mose med en gaffel inntil videre? Har litt problemer med å bruke armene skikkelig pga sykdom, så jeg klarer ikke stappe med gaffel eller lignende. Har ikke slik stapperedskap heller. Jeg pleier å mose det bittelitt med gaffel også putter jeg alt i en bolle og kjører i med håndmikser. Da får jeg potetmos, men med noen gode biter av poteter i.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2011 #18 Skrevet 27. april 2011 Jeg bruker kald melk. Og smør, salt, pepper og dijon eller skånsk sennep. Mmm:)
AnonymBruker Skrevet 27. april 2011 #19 Skrevet 27. april 2011 Jeg bruker skrelte poter i terninger, koker i usaltet vann 5-10 min (avhengig av hvor mye jeg har kuttet potetene), heller av vannet, tilsetter en klump smør og knuser med en helt enkel stapper. Setter kjelen tilbake på varmen, tilsetter melk litt om gangen til konsistensen er passe og smaker til med salt og pepper. Dette er hverdagsstappen. Skal jeg gjøre mer ut av det, bruker jeg litt mer smør, bytter ut noe av melken med fløte, og har i knust hvitløk og revet parmesan i tillegg.
skrue Skrevet 27. april 2011 #20 Skrevet 27. april 2011 Kan man fryse ned hjemmelaged potetstappe? Eller hvor lenge holder den seg sånn ca? Den kan fryses, men blir ofte litt løsere i konsistensen etter tining. Ikke noe stort problem. Jeg pleier å la den dampe litt inn om nødvendig for å fjerne væske. En vanlig stapper er mer god nok for å lage potetmos. Jeg unngår stavmikser da (det sies at) mosen kan bli litt for klebrig etterpå. Jeg har alltid sellerirot i potetmosen. Forholdet er ca 10:1 (10 ggr mer poteter). Normalt kokes alt i samme gryte (selleriroten i mindre biter biter enn potetene). Selleriroten kan kokes separat. Da kan man bruke stavmikser for å mose den.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå