AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #1 Skrevet 24. april 2011 Jeg har nettopp blitt spurt om jeg kan bake en kake til et selskap i morgen, og selvom det er litt i seneste laget ønsker jeg gjerne å bidra med noe. Jeg har alt jeg trenger av ingredienser i skapet, problemet er bare at jeg ikke har noen form! Siden jeg skal pynte kaken øsker jeg ikke å bruke en brødfrom. Går det ann å bake i noe annet? Det skal helst være en rund form, ikke så veldig stor, så jeg tenkte kanskje at en kjele kan fungere? Har også en ildfast form, men den er avlang og alt for stor for kaken. Idéer? Hjelp
Pemille Skrevet 24. april 2011 #3 Skrevet 24. april 2011 Jeg tror ikke jeg ville brukt en kjele, i frykt for å ikke få kaka hel ut. Hva med å bake i langpanne, dele kaka i to og lage to lag? (Evt. bake to langpanner med fire lag), og evt. forme den hvis du ikke vil ha den firkantet? Lykke til! 1
Gjest Mauna Lee Skrevet 24. april 2011 #4 Skrevet 24. april 2011 langpanne og så skjære ut riktig form etterpå? Om den blir veldig lav i langpannen kan du kanskje skjre ut to like og legge de oppå hverandre med noe i midten! Det funker forsåvidt ganske mye bedre med f.eks sjokoladekake med glasur enn det gjør med ostekake Et annet tips; har du bestemt deg for hvordan kake du skal lage? ellers kan du lage en marengsbunn og sprøyte ut på et bakepapir, bare tegn på en runding først. En slager her er å ha på iskuler, nonstop og sjokoladesaus (noe som må gjøres rett før servering), men du kan jo også lage en slags pavlova med krem og frisk frukt.
Kanutten Skrevet 24. april 2011 #5 Skrevet 24. april 2011 Hvilken kake skal du lage da? Om du lager med marengsbunn, eller nøttebunn, så kan du bare tegne opp sirkler på bakepapir.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #6 Skrevet 24. april 2011 Jeg skal lage en kake med appelsin og sjokolade som lenge har vært i familien og som vi er veldig glade i Jeg har bare sånn flat langpanne, ikke en som man kan bake i.. Skikkelig nybegynner-kjøkken hos meg visstnok. Har ikke bodd lenge alene, hehe. Hvis en kjele tåler å brukes i ovnen tenkte jeg kanskje jeg bare kunne dekke den med smurt aluminium eller bakepapir, så burde det vel ikke være noe problem å få kaken ut?
Gjest Mauna Lee Skrevet 24. april 2011 #7 Skrevet 24. april 2011 kan jo prøve med bakepapir... en sirkel i bunnen og en remse rundt kanten, men jeg garanterer ikke for resultatet
Pemille Skrevet 24. april 2011 #8 Skrevet 24. april 2011 Da ville jeg i såfall gått for bakepapir! Sjokolade- og appelsinkake hørtes godt ut!
AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #9 Skrevet 24. april 2011 Ja, da bare prøver jeg med bakepapir altså.. Har jo nesten ikke noe annet valg uansett Tusen takk for raske svar og mange gode tips, hadde jeg virkelig ikke forventet så sent på en søndag! Dere er supre
Fanta Exotic Skrevet 24. april 2011 #10 Skrevet 24. april 2011 Du kan jo lage verdens beste eller rullekake. Eller har du bestemt kake? (har ikke lest alle innleggene). Eventuelt kan du jo lage en stor en i langpanne, og fryse ned halve
Gjest Mauna Lee Skrevet 24. april 2011 #11 Skrevet 24. april 2011 Gjerne oppdater om hvordan det går da, så vet jeg det hvis jeg noen gang skulle ende opp uten kakeformer
AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #12 Skrevet 24. april 2011 Puh! *lettet* Det gikk veldig fint, kaken kom hel ut av kjelen! Dog kom jeg selvsagt på underveis i steketiden at jeg burde tenkt meg om en gang til, og heller laget muffins av røren og pyntet med samme glasur For muffinsformer har jeg jo, hehe.. En oppdatert versjon av familiens favorittkake! Men men, det gikk så jeg er fornøyd 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #13 Skrevet 24. april 2011 Puh! *lettet* Det gikk veldig fint, kaken kom hel ut av kjelen! Dog kom jeg selvsagt på underveis i steketiden at jeg burde tenkt meg om en gang til, og heller laget muffins av røren og pyntet med samme glasur For muffinsformer har jeg jo, hehe.. En oppdatert versjon av familiens favorittkake! Men men, det gikk så jeg er fornøyd Jeg er sent ute med å svare. du kunne laget den formen du ville med alufolie,så sprayet du formfett i den,og dekte med bakepapir.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå