Gå til innhold

Ensomt å slanke seg...


Gjest Thea

Anbefalte innlegg

Jeg begynte på "prosjekt sommerkropp"' for to måneder siden og har gått ned 5 kilo. Stolt! Problemet er bare at det er så ensomt. Jeg blir ikke med venninnene på kafé etter jobb, fordi jeg VET at jeg ikke klarer å motstå brownien. Jeg takker også nei til vors og fest i helgene fordi alkohol inneholder mye kalorier og hemmer effekten av treningen. Blir dette med å motstå fristelser i sosiale lag lettere etterhvert? Jeg føler meg så ensom men vil ikke gi opp slankingen nå som jeg har vært så flink. Noen som har noen gode tips? Jeg vet at jeg kan drikke vann på fest men da er det lettere å bli hjemme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er du som gjør det ensomt.

Du må bare ha viljestyrke og være kreativ. Det er mange drinker du kan lage som er sunne. Jeg gidder ikke ramse dem opp for deg, du får tenke selv. :)

Jeg begynte på "prosjekt sommerkropp"' for to måneder siden og har gått ned 5 kilo. Stolt! Problemet er bare at det er så ensomt. Jeg blir ikke med venninnene på kafé etter jobb, fordi jeg VET at jeg ikke klarer å motstå brownien. Jeg takker også nei til vors og fest i helgene fordi alkohol inneholder mye kalorier og hemmer effekten av treningen. Blir dette med å motstå fristelser i sosiale lag lettere etterhvert? Jeg føler meg så ensom men vil ikke gi opp slankingen nå som jeg har vært så flink. Noen som har noen gode tips? Jeg vet at jeg kan drikke vann på fest men da er det lettere å bli hjemme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å gjøre det til en livsstil, ikke til et prosjekt. Jeg er sunn, men er alltid med på cafe og andre sosiale ting for det. Jeg bare velger det sunne bevisst. Tar meg et rundstykke i stedet for kake, smoothie eller vann i stedet for brus etc. Er det lørdag unner meg jeg det jeg vil ha. Dessuten trenger du ikke legge vekk kosen; det handler om hvor mye du spiser, ikke hva du spiser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jævla tungt å slanke seg. Det funker ikke. Det som funker er å faktisk bli mer bevisst på hva kroppen din faktisk liker. Kroppen liker sunne matvarer, og da blir ikke fokuset lenger på slanking, men på livskvalitet!

Its all in your head!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med den siste. Jeg var veldig, veldig usunn av meg. Men så leste jeg og leste, og fikk plustselig en GRUNN til å ta de rette valgene. Alle vet at det ikke er sunt med mye brus, men hvorfor slutte om man ikke vet hvorfor man skal slutte? Alle vet at trening er bra, men hvordan skal man trene om man ikke vet hvordan man skal trene? Det er kunnskapen som er grunnmuren for endringene, ikke at du vil ned fem kilo :jepp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er flink, bra jobba :)

Men det virker som du har en feil innstilling til slankingen. Det kan gjøre risikoen større for å gå opp i vekt igjen når du "er ferdig". Det vil fungere bedre på lang sikt dersom du slutter å tenke på et mål der fremme, og heller tenker på hvilke valg du ønsker å ta i hverdagen i løpet av hele livet. En mellomting er mye bedre, og lettere å leve med, enn "alt eller ingenting". Skal du aldri mer være sosial med andre? Selvfølgelig skal du det. Må du spise/drikke masse usunt hver eneste gang? Selvfølgelig ikke - hvis du ikke vil legge på deg igjen.

Slutt å kjempe mot deg selv, det er jo du som velger hvilket liv du vil leve. Det er lett å henge seg opp i fristelser som om de er "utenfor din kontroll". Som om det er noen andre som forteller deg hva du får lov til. Du bestemmer! Og hvis du skipper brownien når du er på kafé en dag, så får du alltids anledning til å spise brownie en annen gang. Dessuten smaker den mye bedre når det er en stund siden sist :jepp: .. og uten dårlig samvittighet etterpå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner deg veldig godt. Jeg har holdt på slik i 4 måneder nå. Null alkohol, kaféturer og "kos". Men jeg har likevel vært med på fester og prøvd å være med. Kaféturer er ikke akkurat hva vi i vennegjengen driver med, men det er da noen runder med jentekvelder jeg har vært med på og ikke hatt mulighet til å forsyne meg fordi maten er "usunn".

Når man først trener så vil man gjerne gjøre det ordentlig, for ellers tar det gjerne lengre tid.

Jeg har nå bestemt meg for å delta fordi livet mitt er så kjedelig. Det må være lov å leve, men da med måte. Når du er på kafé så trenger du ikke spise brownies. Du kan ta en lettere kake eller et rundstykke, eventuelt ta med dagens lunsj.

Når du er på fest kan du drikke lettøl, eller rett og slett shotte litt sprit og stoppe der.

Egentlig har jeg ikke så mange tips, annet enn at man må endre prioriteringer.

Jeg skal begynne å prioritere moro og festliv SAMTIDIG som jeg trener styrke og kondisjon OG spiser sunt. Da spiller ikke disse utskeielsene så mye alt i alt. Dersom det bare dreier seg om en enkelthendelse to-tre ganger i måneden.

Ellers så har det hjulpet veldig for meg å få med meg venninnene mine på moroa, vi kjører ca. likt kosthold, vi pusher hverandre under tømmeøkter og har kjempekoselige oppkarbinger sammen. Vi trener og backer opp hverandre når de andre er slitne. Det kan hjelpe for deg også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det hørtes ensomt ut ja. Kan du ikke bare tenke litt nytt og kreativt? Hvis dere f.eks. drar på en cafè så kan du kjøpe noe som er mindre usunt enn det du vanligvis kjøper. Hvis du drar på fest så tar du med deg medbragt drikke som du VET er lav på kcal-innhold. For eksempel så drikker du vann. Alle tror sikkert det er sprit uansett. På besøk hos venninner så tar du med deg det du kan spise av mat :) Eller inviter vennene over til deg hvor du kan kontrollere maten og drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du klarer å omstille din tankegang så kan du fint kose deg på Cafe.

Det som fakta er: Brownisen som venninnene dine dytter i seg er en herlig smak som varer i akkurat 5 minutter. Din smak av tilfredsstillelse varer ut hele dagen.

-De korte minuttene de gleder seg over å fråtse i seg kaker, blir gjort om til mental ubalanse og dårlig samvittighet ut resten av dagen. "Var det virkelig verdt det"?

-Når du sitter og ser venninner dytte i seg mye rart, så kan du være kjempefornøyd med deg selv og din mentale styrke når du velger og holde deg unna søtsakene. "Fantastisk deilig følelse"

-Helgen kommer og du belønner deg selv med litt ekstra kos og du sitter igjen med en god samvittighet over at du har holdt deg unna søtsakene hele uka.

Endret av baltazar
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også på "slankern "men ikke midlertidig, men en livsstil.

Jeg går på kafe, jeg drikker øl og vin opptil flere enheter hver helg, jeg spiser pizza, ost, brød alt jeg vil, MEN i mindre mengder.

Hvorfor kan du ikke ta deg en kopp svart kaffe eller te mens du er med jentene på kafe da?

Her er det faktisk du selv som gjør det vanskeligere enn det er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte på "prosjekt sommerkropp"' for to måneder siden og har gått ned 5 kilo. Stolt! Problemet er bare at det er så ensomt. Jeg blir ikke med venninnene på kafé etter jobb, fordi jeg VET at jeg ikke klarer å motstå brownien. Jeg takker også nei til vors og fest i helgene fordi alkohol inneholder mye kalorier og hemmer effekten av treningen. Blir dette med å motstå fristelser i sosiale lag lettere etterhvert? Jeg føler meg så ensom men vil ikke gi opp slankingen nå som jeg har vært så flink. Noen som har noen gode tips? Jeg vet at jeg kan drikke vann på fest men da er det lettere å bli hjemme..

Beklager at jeg høres veldig negativ ut nå, men måten du skriver på her får meg til å føle at du KUN NÅ er på en slankekur og når den er over kan du ENDELIG leve akkurat som før... (og gjett hva som da skjer med vekten din??)

Jeg har alltid vært tynn, men jeg ser tydelig hva som er forskjellen på meg og mine tykke venninner. De KOSER seg mye mer med mat, de er roligere i seg selv (sitter mer, kjører bil overalt, bruker rulletrappa osv)

Når vi er sammen så spiser de MYE mer mat og "sukkerkliss" enn meg. De drikker brus osv...

Hvis du har et mål om å forbli tynn etterat du har gått ned de kg du ønsker, MÅ du forandre måten du tenker på... Innlegget til

Baltazar er bra skrevet. Ikke sitt å syntes synd på deg selv for at du ikke spiser masse usunn mat. Snu tankegangen din til at du er flinkere enn de andre (men hold de tankene for deg selv, ellers har du ikke venninner :fnise: ) Lær deg til å bli sterk inne i deg selv. Jeg blir motivert til å drikke mer vann, når jeg ser hvordan enkelte "trøkker" i seg sukker. Jeg blir motivert til å trene mer av å se på veldig tykke personer....(Men som jeg skrev lengre oppe - holder jeg disse tankene helt for meg selv.... og selv om jeg blir motivert, så ser jeg IKKE ned på disse....DET er to forskjellige ting... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det jo helt klart an å kose seg på kafé selv om man slanker seg, det er bare å endre holdningen til hva som er "kos"! Selv har jeg aldri vært noe kafémenneske tidligere, men i det siste har jeg blitt veldig glad i å gå på kafé og gjør det relativt ofte. Jeg pleier å kjøpe ei kanne med god, sort te og ha i suketter og melk og kose meg leeeenge!

Skjønner riktignok at det kan være et problem ei stund å venne seg av kjøpingen av mat og kaker om du er vant til det, men prøv å vær sterk - og ikke minst SE PÅ PRISEN. I alle fall her hvor jeg bor er kafémat sinnsykt overprisa, og man kan få veldig mye annet fint for et par kafébesøk UTEN kaker og mat.

(Og forresten; Jeg pleier alltid å ha Nutrilett Premum Dark Chocolate-barer i veska og spiser den som en sjokolade om jeg blir veldig fysen. Funker fjell, og er et mye bedre alternativ enn en liten bit med brownies med et ukjent antall kalorier.)

Dette klarer du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...