Gå til innhold

Et litt annet syn på trening


Kahlan Amnell

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg flytter, dytter og løfter på metallskrot. Jeg er litt som Sisyphus der gitt, gøy er det og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvordan trener dere?

Jeg trener ikke, og har ikke gjort det på mange år på grunn av sykdom/skade, men jeg er aktiv (og sterk ;) ).

Jeg går mye hver dag.

Jeg løfter, vasker, baker, danser, spiller, marsjerer... det er sjeldent jeg sitter stille over lengre tid om gangen, men jeg passer på å få nok hvile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte

:)

Så hvordan trener dere?

Selvsagt er det best å være i litt aktivitet hver dag, det har jeg da også skrevet utallige ganger her inne. Et problem med denne videoen er at den ser på ekstrema, som en syltynn langdistanseløper og en kroppsbygger som har spist steroider så det holder, versus "vanlige" folk.

Mennesker før sivilisasjonenes tid har ikke bare beveget seg i korte intervaller (som videoen viser som sprinter for å nedlegge et bytte eller unngå å bli et), vi har vandret lange distanser som nomader på vei til nye områder, noen har hatt en livsstil der de har løftet mye tungt (tømmer, stein etc.) osv.

Videoen sier også at vi ikke tåler trening fordi muskelvev blir ødelagt. Når vi trener hardere enn det vi er vant til blir muskelvev ødelagt, og så blir det bygd opp igjen sterkere enn før. Et problem i dagens samfunn er at de fleste er mye dårligere trent enn et gjennomsnittlig steinaldermenneske var, sånn at det skal mindre til for å bli overbelastet. Det er imidlertid på ingen måte usunt å trene for å bli sterkere og mer utholdende, så lenge man tar det gradvis og gir kroppen tid til å hvile mellom øktene. Skader som senetebennelse o.l. kommer som regel av feil gangelag, for flatt underlag o.l., ikke fordi vi ikke tåler å trene.

Et stort problem med påstander som denne videoen kommer med er at det er bortimot umulig å kombinere et moderne yrkesliv med den måten å trene på som forfektes her. Det er klart at vi ikke er skapt til å sitte foran en PC i åtte timer, men det er nå slik mange jobber er blitt og må være på mange områder. Da er det selvsagt mye bedre om jeg tar en skikkelig sykkeltur der jeg får opp pulsen etterpå enn om jeg bare rusler en tur i parken og tar et par spurter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...