Gå til innhold

Leie av leilighet og sopp


Gjest döderlein

Anbefalte innlegg

Gjest döderlein

Vi fant sopp i leiligheten, og har derfor meldt fra om dette. Det er også en lekasje som de visste om før vi flyttet inn, men som ikke har blitt fikset. De sa at muggen kunne ikke fikses før lekasjen var fikset - noe de ikke visste når ville skje. Den skulle fikses for et år siden, men vaktmesteren har ikke ordnet det.

Så veit noen hvordan reglene er i forhold til dette? Jeg har hørt at de ikke kan kreve leie siden det er sopp i leiligheten, og at vi egentlig ikke kunne flytte inn før lekasjen var fikset.

Hadde vært fint med noen råd og regler ang. sopp og lekasjer!

Endret av döderlein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bor sammen med to andre i en leilighet. Vi fant sopp i leiligheten, og har derfor meldt fra om dette. Det er også en lekasje som de visste om før vi flyttet inn, men som ikke har blitt fikset. De sa at muggen kunne ikke fikses før lekasjen var fikset - noe de ikke visste når ville skje. Den skulle fikses for et år siden, men vaktmesteren har ikke ordnet det.

Den ene som bor der har astma, og har vært hos legen og sjekket det. Den hadde blitt mye verre under tiden hun har bodd der, og må derfor flytte ut så fort som mulig. Det er antageligvis vanskelig å finne noen som trenger et sted å bo så sent i skoleåret, og vi må også finne en vi liker.

Så veit noen hvordan reglene er i forhold til dette? Jeg har hørt at de ikke kan kreve leie siden det er sopp i leiligheten, og at vi egentlig ikke kunne flytte inn før lekasjen var fikset. Det kan bli vanskelig å finne en leieboer fort, og vi vil derfor ha vanskeligheter med å betale det alle tre betaler som to stykker.

Hadde vært fint med noen råd og regler ang. sopp og lekasjer!

Jeg ble alvorlig syk etter jeg bodde i leilighet med muggsopp. Jeg ble så syk at jeg ble sengeliggende i flere år.

Jeg fikk hevet leiekontrakten og flyttet derfra. For min del så var skaden dessverre allerede skjedd, men følgene kunne sikkert vært mye verre hvis jeg hadde blitt boende der lenge.

Jeg hadde Mycoteam (eksperter på sopp) som var der og tok analyser som bekreftet at det var skadelig å bo der.

Huseier er ansvarlig for å holde utleie-objektet i forsvarlig stand. Det at utleier har leid ut leilighet med en lekkasje som ikke er fikset uten å varsle nye leietakere, er hårreisende.

Jeg ville holdt tilbake leie inntil skaden var utbedret, eller krevd å få hevet kontrakten. Regner med at dere har betalt depositum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest döderlein

Jeg ble alvorlig syk etter jeg bodde i leilighet med muggsopp. Jeg ble så syk at jeg ble sengeliggende i flere år.

Jeg fikk hevet leiekontrakten og flyttet derfra. For min del så var skaden dessverre allerede skjedd, men følgene kunne sikkert vært mye verre hvis jeg hadde blitt boende der lenge.

Jeg hadde Mycoteam (eksperter på sopp) som var der og tok analyser som bekreftet at det var skadelig å bo der.

Huseier er ansvarlig for å holde utleie-objektet i forsvarlig stand. Det at utleier har leid ut leilighet med en lekkasje som ikke er fikset uten å varsle nye leietakere, er hårreisende.

Jeg ville holdt tilbake leie inntil skaden var utbedret, eller krevd å få hevet kontrakten. Regner med at dere har betalt depositum?

Så vi kan virkelig holde tilbake leien? Høres kanskje dumt ut, men føles litt slemt å skulle si det. Må vel finnes noen lover som støtter det opp?

Ja, vi har betalt depositum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vi kan virkelig holde tilbake leien? Høres kanskje dumt ut, men føles litt slemt å skulle si det. Må vel finnes noen lover som støtter det opp?

Ja, vi har betalt depositum.

Utleier har leid dere et sted som er helsefarlig, så ja, jeg ville holdt tilbake leien inntil feilen var utbedret, eller krevd å heve kontrakten.

Du vil helt sikkert finne noen avsnitt innunder husleieloven om at huseier plikter å holde boligen i forsvarlig stand. Jeg husker ikke hodet hvilken paragraf dette er, men google vet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...