Gjest imli Skrevet 27. april 2011 #21 Skrevet 27. april 2011 TS her. Det er derfor jeg gjør så mye research fordi det må passe inn med samfunnets regler. Jeg vil ikke skrive om noe som ikke kunne skjedd i virkeligheten. Men dette kunne ikkje ha skjedd i verkelegheita, som fleire prøver å forklare her...
Sugerøret Skrevet 27. april 2011 #22 Skrevet 27. april 2011 Det jeg lurte spesifikt på var hvordan man går frem om man vil finne foreldrene sine. Hvem kontakter man? Hvor finnes papirene? Har eventuelt adoptivforeldre dokumentasjon på adopsjonen som kan være nyttig for adoptivbarn. I fortellingen min er jenta som vil finne foreldrene sine ikke 18 år, og hun prøver å finne ut hvem foreldrene hennes er uten å si det til mødrene sine. Meningen er at det skal være en slags hemmelig spennende jakt for henne. Hun ønsker egentlig ikke at de skal vite at hun leter etter moren og eventuelt faren sin. Hvis hun spør foreldrene om hjelpe til å finne de biologiske foreldrene er det ikke noe story liksom. Jeg vil at dette skal være en morsom, spennene og realistisk bok. Den skal handlet litt om å "finne" seg selv på jakten etter familie. Jeg skjønner at jeg har en lang vei å gå ettersom jeg ikke kan så mye om adopsjon enda, og årstallene passer ikke helt inn enda heller. Jeg mener hvor mange lesbiske adoptivmødre med en tenåring er det der ute? For å finne ut hvem som er bio-foreldre må du sende et brev til fylkesmannen i kommunen du ble adoptert fra.(Opplysningene gis av Fylkesmannen som gav adopsjonsbevillingen) I brevet må du legge ved kopi av pass/annen legitimasjon med bilde slik at du kan bevise hvem du er. Du skal skrive at du vil ha alle papirer vedrørende din adopsjon. I denne mappen du vil da få ,burde bla. :underskrevet erklæring fra biologisk mor og far på at de vil adoptere deg bort, søknad om adopsjon fra dine adoptivforeldre med diverse vandelsattester, eventuell fødselsattest med biologiske foreldres navn på (noen har fått det, men ikke alle), diverse helseerklæringer, adopsjonsbevilling og stempelforvaltningsgebyr Vanligvis har ikke adoptivforeldrene noen papirer fra bio-foreldre eller andre ting som de selv ikke har måtte underskrive/finne frem (vandelsattester,bankkopier osv) Kun den som er adoptert har tilgang til mappen ,så langt jeg vet. Biologiske foreldre til adoptivbarn : http://fylkesmannen.no/fagom.aspx?m=4913&amid=1000156 Fylkesmannens høringsuttalelse på NOU 2009:21 Adopsjon – til barnets beste: http://fylkesmannen.no/fagom.aspx?m=4764&amid=3287732
Sugerøret Skrevet 27. april 2011 #23 Skrevet 27. april 2011 Det må i såfall bli langt inn i framtida, er vel fyrst no nyleg at to lesbiske kvinner kan få adoptere? (Viss dei i det heile tatt kan? Veit i alle fall at einslege fekk lov til å adoptere for nokre år sida, men homofile par veit eg ikkje). Dessutan er det vel ikkje mange land som tillatar homofil adopsjon heller. si at et par adopterer, så etter 6år finner damen ut at hun faktisk tenner på damer.Hun skiller seg og har hovedomsorgen for barnet. Der har du historien din-på greip
Gjest imli Skrevet 27. april 2011 #24 Skrevet 27. april 2011 si at et par adopterer, så etter 6år finner damen ut at hun faktisk tenner på damer.Hun skiller seg og har hovedomsorgen for barnet. Der har du historien din-på greip Men historia til TS skulle vel vere at to damer hadde adoptert saman.
Gjest imli Skrevet 27. april 2011 #26 Skrevet 27. april 2011 Boken handler ikke om adopsjon. Det men det handler om en jente som er adoptert av lesbiske foreldre og som vil finne sine ekte foreldre. Jeg er veldig fornøyd med ideen og det kommer til å bli en utrolig morsom bok. Men som sagt kan jeg ikke mye om adopsjon og da må jeg gjøre mye research for å lære mer om det. Jeg vil jo at de som leser skal tro på det. Blei litt usikker sjølv, men her står det
AnonymBruker Skrevet 27. april 2011 #27 Skrevet 27. april 2011 Men det er ikke en bok som skal kommer på markedet før om mange år + handlingen er ikke i Norge. I USA kan homofile adoptere i enkelte stater. Hvis handlingen ikke er i Norge er det fult mulig. Boken er ikke ferdig en gang og som nevnt flere ganger ville jeg aldri ha utgitt en bok, hvis jeg ikke var 100% sikker på at en slik situasjon kunne oppstå.
Gjest Anna Skrevet 28. april 2011 #28 Skrevet 28. april 2011 Boken handler ikke om adopsjon. Det men det handler om en jente som er adoptert av lesbiske foreldre og som vil finne sine ekte foreldre. Jeg er veldig fornøyd med ideen og det kommer til å bli en utrolig morsom bok. Men som sagt kan jeg ikke mye om adopsjon og da må jeg gjøre mye research for å lære mer om det. Jeg vil jo at de som leser skal tro på det. Vet jeg pirker nå, men jeg synes ikke du skal bruke uttrykket ekte foreldre. De fleste adopterte ser på adoptivforeldrene som sine ekte foreldre siden det er dem som oppdro dem og er familien deres.. Du må spesifisere om det er innenlandsadopsjon eller utenlandsadopsjon, om det er frivillig lukket adopsjon, adopsjon av fosterbarn der biologisk mor er kjent osv. - Lukket adopsjon i norge vet ikke adoptivforeldrene noe som helst (vi har vel ikke åpen ad) - ved adopsjon av fosterbarn er biologisk mor som oftest rusmisbruker el. og adoptivforeldre vet om fortid og gjerne navn. - ved utenlandsadopsjon varierer det fra land til land. I afrika er det gjerne familie som adopterer bort og adoptivforeldre har navn, bilder kanskje tom. kontakt. - fra barnehjem i russland, korea, kina osv. vet de kanskje ikke hvem foreldrene er og da får man aldri vite biologisk opphav. De fleste land for utenlandsadopsjon har reservert seg mot å adoptere til homofile og enslige så selv om det er mulig i norge, skjer det vel ikke. Ang. norske barn er jeg mer usikker, men er jo ganske få som adopteres bort..
Chiyo Skrevet 28. april 2011 #29 Skrevet 28. april 2011 I følge wikipedia (vet det er litt dårlig kilde) ble det i Norge lov for homofile å adoptere i 2009. TS skriver at hun/han bor i England og at handlingen ikke skal være i Norge. Skriver du kanskje på Engelsk da? I så fall ble det lovlig i England og Wales i 2005 og i USA ble det først lovlig i Washington DC i 1995. Ergo. Skriver TS om en jente som ble født i 95 i USA kunne denne jenten i dag vært 15-16 år gammel i dag. Altså fult mulig. Personlig ble jeg veldig interessert. Jeg kunne godt tenke meg å lese en slik bok. Ser ut som at det faktisk tidligst ble lov i USA, så hvis handlingen er der så skulle det gå fint.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå