AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #1 Skrevet 24. april 2011 Hei jeg skriver en bok og da trenger jeg å vite mest mulig om adopsjon. Noen som kan gi meg litt tips om hvor jeg finner mest nyttig info? Hvordan funker adopsjon? Hvordan kan personen som er adoptert finne sine ekte foreldre? Og når kan man finne foreldrene sine (altså må en være 18)?
Gjest nn Skrevet 24. april 2011 #2 Skrevet 24. april 2011 Du finner info her: www.adopsjonsforum.no/ www.verdensbarn.no/ www.inoradopt.no/
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2011 #3 Skrevet 24. april 2011 Hei jeg skriver en bok og da trenger jeg å vite mest mulig om adopsjon. Noen som kan gi meg litt tips om hvor jeg finner mest nyttig info? Hvordan funker adopsjon? Hvordan kan personen som er adoptert finne sine ekte foreldre? Og når kan man finne foreldrene sine (altså må en være 18)? Beklager men hvorfor skal du skrive bok om noe du ikke vet så mye om? Jeg vil anbefale deg og få snakket med en del som har adoptert 6
AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #4 Skrevet 24. april 2011 Beklager men hvorfor skal du skrive bok om noe du ikke vet så mye om? Jeg vil anbefale deg og få snakket med en del som har adoptert Boken handler ikke om adopsjon. Det men det handler om en jente som er adoptert av lesbiske foreldre og som vil finne sine ekte foreldre. Jeg er veldig fornøyd med ideen og det kommer til å bli en utrolig morsom bok. Men som sagt kan jeg ikke mye om adopsjon og da må jeg gjøre mye research for å lære mer om det. Jeg vil jo at de som leser skal tro på det. 3
dreia Skrevet 24. april 2011 #5 Skrevet 24. april 2011 Sjekk sidene til Bufetat. Når det gjelder å finne de biologiske foreldrene sine, er det først når barnet er 18 år. Er det snakk om utenlandsadopsjon, varierer det nok fra land til land hvor mye opplysninger som gis. I enkelte land vil det nok ikke være mulig (eller svært, svært vanskelig) å finne de biologiske foreldrene. I andre land er det vanlig at adoptivforeldrene faktisk møter de(n) biologiske foreldrene/moren ved (juridisk) overtakelse av barnet.
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2011 #6 Skrevet 24. april 2011 Boken handler ikke om adopsjon. Det men det handler om en jente som er adoptert av lesbiske foreldre og som vil finne sine ekte foreldre. Jeg er veldig fornøyd med ideen og det kommer til å bli en utrolig morsom bok. Men som sagt kan jeg ikke mye om adopsjon og da må jeg gjøre mye research for å lære mer om det. Jeg vil jo at de som leser skal tro på det. Utenlandsadopsjon: Adoptivforeldrene må være mellom 25 og 45 år (det kan bli gjort unntak da oftest om en av adoptivforeldrene har en annen alder). De fleste som ønsker og adoptere ønsker og adoptere under barn som er under 4 år.( Men også eldre barn 12 åringer har blitt adoptert vet ikke hvor vanlig dette er nå lenger). For ca 15 år var det ganske vanlig og adoptere søskenflokker for eksempel fra Costa Rica det var foreldrene som sendte bort, mange av adoptivforeldrene som adopterte søskenflokker fikk problemer med og oppdra alle, da barna ofte hadde problemer om ikke annet så med språk kulturforskjeller og lignende. En betydelig del av fosterforeldrene som adopterte søskenflokker slet og med å oppdra så mange og måtte kontakte barnevern og lignende, en del av disse sakene var svært stygge. Mange som blir adoptert bort kommer til Norge med bagasje har blitt slått og lignende. Mange av barna er derfor redde eller har opplevd og fått lite mat. Mange som adopterer, adopterer et barn og et til fra samme land senere. Jeg vet ikke sikkert om adopsjon fra andre i Norge og hvordan det er men du kan jo å velge og skrive om og adopsjon i Norge for og sette fokus på det? Skal du skrive om utenlandsadopsjon og et spesielt land kan det jo kanskje være en ide og søke mer info om dog adoptere fra det landet spesielt. For det varier noe fra land til land hvordan adopsjonen er.. Jeg vil å anbefale deg og lese om adopsjon spesielt om enslige/lesbiske ved og søke på adopsjon lesbisk på google.
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2011 #7 Skrevet 24. april 2011 her står det noe om enslige http://www.adopsjonsforum.org/index.aspx?article=326825&mid=326825 http://www.alenemedbarn.no/barningnhregler.htm
Gjest nn Skrevet 24. april 2011 #8 Skrevet 24. april 2011 Det er ulike regler for adopsjon fra ulike land (også forskjellige aldersrammer). Det har aldri vært vanlig å adoptere søskenflokker. Adoptivforeldre og fosterforeldre er to vidt forskjellige ting. Det er stor forskjell på hvorfor barn blir adoptert bort; i Kina er ett-barns politikken hovedårsak mens andre steder kan det være fattigdom med mer. Jeg har aldri sett noe som tilsier at mange av barna som blir adoptert har blitt slått. Utenlandsadopsjon: Adoptivforeldrene må være mellom 25 og 45 år (det kan bli gjort unntak da oftest om en av adoptivforeldrene har en annen alder). De fleste som ønsker og adoptere ønsker og adoptere under barn som er under 4 år.( Men også eldre barn 12 åringer har blitt adoptert vet ikke hvor vanlig dette er nå lenger). For ca 15 år var det ganske vanlig og adoptere søskenflokker for eksempel fra Costa Rica det var foreldrene som sendte bort, mange av adoptivforeldrene som adopterte søskenflokker fikk problemer med og oppdra alle, da barna ofte hadde problemer om ikke annet så med språk kulturforskjeller og lignende. En betydelig del av fosterforeldrene som adopterte søskenflokker slet og med å oppdra så mange og måtte kontakte barnevern og lignende, en del av disse sakene var svært stygge. Mange som blir adoptert bort kommer til Norge med bagasje har blitt slått og lignende. Mange av barna er derfor redde eller har opplevd og fått lite mat. Mange som adopterer, adopterer et barn og et til fra samme land senere. Jeg vet ikke sikkert om adopsjon fra andre i Norge og hvordan det er men du kan jo å velge og skrive om og adopsjon i Norge for og sette fokus på det? Skal du skrive om utenlandsadopsjon og et spesielt land kan det jo kanskje være en ide og søke mer info om dog adoptere fra det landet spesielt. For det varier noe fra land til land hvordan adopsjonen er.. Jeg vil å anbefale deg og lese om adopsjon spesielt om enslige/lesbiske ved og søke på adopsjon lesbisk på google.
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2011 #9 Skrevet 24. april 2011 Det er ulike regler for adopsjon fra ulike land (også forskjellige aldersrammer). Det har aldri vært vanlig å adoptere søskenflokker. Adoptivforeldre og fosterforeldre er to vidt forskjellige ting. Det er stor forskjell på hvorfor barn blir adoptert bort; i Kina er ett-barns politikken hovedårsak mens andre steder kan det være fattigdom med mer. Jeg har aldri sett noe som tilsier at mange av barna som blir adoptert har blitt slått. Vet at fosterforeldre og adoptivforeldre er to vidt forskjellige ting, hvordan det?(mener hvorfor skriver du det til meg?) Her har det vertfall vært vanlig og adoptere søskenflokker på 3-4 barn.. 60 av 80 av de adoptivbarna jeg har snakket med ble slått, eller husker det ikke helt men har alltid vært livredd for å bli slått, når en spør de hvordan de har det hjemme kan de gråtende fortelle at de tror de har blitt slått av biologiske foreldre for hele livet kan de huske og ha vært redd for dette selv om fosterforeldre alltid har vært rolige og snille. En betydelig del har og vært veldig slik at de var redd for og ikke få nok mat spiste så og si hva som helst alt fra rusk, meitemark, kattemat, ol ganske store barn dette. Lusker meg ut av denne diskusjonen for jeg har ikke all verdens kompetanse..
dreia Skrevet 24. april 2011 #10 Skrevet 24. april 2011 (endret) Forresten: For å adoptere må man være gift, og gjerne ha vært det i noen år. Og siden lesbiske ikke har kunnet gifte seg før nå de senere årene, vil ingen lesbiske sammen ha adoptert barn som allerede er voksne, iallfall ikke i Norge. Og er det snakk om utenlandsadopsjon, er det dessuten antagelig svært få land som godkjenner lesbiske foreldre. Det er selvsagt noen enslige som har adoptert, men også her er det bare noen få land som er aktuelle. Du bør derfor legge handlingen i boka noen år fram i tid, eventuelt la barnet i utgangspunktet være adoptert av bare den ene i paret, enten som enslig eller i et tidligere ekteskap. Det er utrolig mange bøker som inneholder slike småfeil, og slikt irriterer iallfall vettet av meg, siden det tyder på utrolig dårlig research... Endret 24. april 2011 av dreia 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #11 Skrevet 24. april 2011 Forresten: For å adoptere må man være gift, og gjerne ha vært det i noen år. Og siden lesbiske ikke har kunnet gifte seg før nå de senere årene, vil ingen lesbiske sammen ha adoptert barn som allerede er voksne, iallfall ikke i Norge. Og er det snakk om utenlandsadopsjon, er det dessuten antagelig svært få land som godkjenner lesbiske foreldre. Det er selvsagt noen enslige som har adoptert, men også her er det bare noen få land som er aktuelle. Du bør derfor legge handlingen i boka noen år fram i tid, eventuelt la barnet i utgangspunktet være adoptert av bare den ene i paret, enten som enslig eller i et tidligere ekteskap. Det er utrolig mange bøker som inneholder slike småfeil, og slikt irriterer iallfall vettet av meg, siden det tyder på utrolig dårlig research... Ja skjønner den. Det er en av grunnene til at jeg gjør så mye research. Handlingen er ikke i Norge. Jeg bor i England og har familie i Norge og her. Det er en stund til jeg blir ferdig med dette. Dette er et langtidsprosjekt og hvis denne boken blir publisert vil noe slikt være mulig. Med andre ord. Jeg er veldig obs på småfeil da jeg hater dem selv. 1
Gjest nn Skrevet 25. april 2011 #12 Skrevet 25. april 2011 Fordi du snakker om adoptivforeldre og fosterforeldre som om det er det samme (og også gjør det i det siste innlegget her...). Resten av det du sier om søskenflokker og mishandling av adotivbarn stemmer ikke. At en del adoptivbarn kommer fra fattige kår og kan ha et noe problematisk forhold til mat stemmer og det motsa jeg heller ikke i forrige innlegg. Det er mye feil informasjon om adotivbarn. Det er derfor flott at man sjekker fakta før man hevder at det er slik eller sånn, eller lar være å uttale seg Vet at fosterforeldre og adoptivforeldre er to vidt forskjellige ting, hvordan det?(mener hvorfor skriver du det til meg?) Her har det vertfall vært vanlig og adoptere søskenflokker på 3-4 barn.. 60 av 80 av de adoptivbarna jeg har snakket med ble slått, eller husker det ikke helt men har alltid vært livredd for å bli slått, når en spør de hvordan de har det hjemme kan de gråtende fortelle at de tror de har blitt slått av biologiske foreldre for hele livet kan de huske og ha vært redd for dette selv om fosterforeldre alltid har vært rolige og snille. En betydelig del har og vært veldig slik at de var redd for og ikke få nok mat spiste så og si hva som helst alt fra rusk, meitemark, kattemat, ol ganske store barn dette. Lusker meg ut av denne diskusjonen for jeg har ikke all verdens kompetanse..
Sugerøret Skrevet 26. april 2011 #13 Skrevet 26. april 2011 Hei jeg skriver en bok og da trenger jeg å vite mest mulig om adopsjon. Noen som kan gi meg litt tips om hvor jeg finner mest nyttig info? Hvordan funker adopsjon? Hvordan kan personen som er adoptert finne sine ekte foreldre? Og når kan man finne foreldrene sine (altså må en være 18)? http://www.adopterte.no/index.php?name=index.html Spør der om noen vil stille opp. I følge FN's barnekonversjon har alle barn krav på å få vite hvem som er deres biologiske foreldre etter fylt 18år.Desverre skjer dette ikke alltid.Noen vil aldri finne ut hvem som f.eks er far. Hva lurer du spesifikt om?
AnonymBruker Skrevet 26. april 2011 #14 Skrevet 26. april 2011 Hva lurer du spesifikt om? Det jeg lurte spesifikt på var hvordan man går frem om man vil finne foreldrene sine. Hvem kontakter man? Hvor finnes papirene? Har eventuelt adoptivforeldre dokumentasjon på adopsjonen som kan være nyttig for adoptivbarn. I fortellingen min er jenta som vil finne foreldrene sine ikke 18 år, og hun prøver å finne ut hvem foreldrene hennes er uten å si det til mødrene sine. Meningen er at det skal være en slags hemmelig spennende jakt for henne. Hun ønsker egentlig ikke at de skal vite at hun leter etter moren og eventuelt faren sin. Hvis hun spør foreldrene om hjelpe til å finne de biologiske foreldrene er det ikke noe story liksom. Jeg vil at dette skal være en morsom, spennene og realistisk bok. Den skal handlet litt om å "finne" seg selv på jakten etter familie. Jeg skjønner at jeg har en lang vei å gå ettersom jeg ikke kan så mye om adopsjon enda, og årstallene passer ikke helt inn enda heller. Jeg mener hvor mange lesbiske adoptivmødre med en tenåring er det der ute?
AnonymBruker Skrevet 26. april 2011 #15 Skrevet 26. april 2011 Blitt inspirert av "The Kids Are All Right", eller? Du må nok komme opp med et mer originalt plot enn dette. 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2011 #16 Skrevet 26. april 2011 Blitt inspirert av "The Kids Are All Right", eller? Du må nok komme opp med et mer originalt plot enn dette. Jeg har hatt denne idéen lenge før den filmen kom ut. Og det er ikke som i den filmen i det hele tatt. Dette er ikke noe jeg plutselig kom på for litt siden. Jeg har skrevet en del alle rede. Jeg begynte i 2008, men så la jeg det litt på hylla. Nå leste jeg igjennom det igjen og jeg ser at det jeg har skrevet er ganske bra og morsomt.
Gjest imli Skrevet 26. april 2011 #17 Skrevet 26. april 2011 Høyrast ikkje ut som det blir ei veldig realistisk bok... Kvifor ikkje skrive om eit emne du kan noko om? Historia blir veldig usannsynleg. 3
Chiyo Skrevet 26. april 2011 #18 Skrevet 26. april 2011 Høyrast ikkje ut som det blir ei veldig realistisk bok... Kvifor ikkje skrive om eit emne du kan noko om? Historia blir veldig usannsynleg. Hvorfor ikke realistisk hvis TS har tenkt å publisere den i fremtiden da det er litt mer normalt med lesbiske adoptivforeldre? Det er da ikke utenkelig at to kvinner som er gift har lyst på barn.
Gjest imli Skrevet 26. april 2011 #19 Skrevet 26. april 2011 Hvorfor ikke realistisk hvis TS har tenkt å publisere den i fremtiden da det er litt mer normalt med lesbiske adoptivforeldre? Det er da ikke utenkelig at to kvinner som er gift har lyst på barn. Det må i såfall bli langt inn i framtida, er vel fyrst no nyleg at to lesbiske kvinner kan få adoptere? (Viss dei i det heile tatt kan? Veit i alle fall at einslege fekk lov til å adoptere for nokre år sida, men homofile par veit eg ikkje). Dessutan er det vel ikkje mange land som tillatar homofil adopsjon heller.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2011 #20 Skrevet 26. april 2011 Det må i såfall bli langt inn i framtida, er vel fyrst no nyleg at to lesbiske kvinner kan få adoptere? (Viss dei i det heile tatt kan? Veit i alle fall at einslege fekk lov til å adoptere for nokre år sida, men homofile par veit eg ikkje). Dessutan er det vel ikkje mange land som tillatar homofil adopsjon heller. TS her. Det er derfor jeg gjør så mye research fordi det må passe inn med samfunnets regler. Jeg vil ikke skrive om noe som ikke kunne skjedd i virkeligheten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå