Gå til innhold

Ditt beste tips for å bevare god psykisk helse!

Fremhevede innlegg

Gjest Abelone
Skrevet

Hva er lurt for å bevare en god psykisk helse - hva gjør du eller noen av dine som du synes er lurt? Del godene.....

Jeg synes det er viktig å snakke sammen om hvordan man opplever ting som skjer. Tror at når man er vant med å snakke sammen om stort og smått, så blir det også lettere om sykdom, arbeidsledighet, sorg o.l. skulle ramme oss.

Og å si fra til den det gjelder, på jobben. Ta opp ting som man synes er problematisk, istedet for å gå rundt og grumse.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det beste -

skape en trygg situasjon for seg selv og fokusere på sine faste holdepunkter.

Snakke med gode venner når det snører seg sammen omkring deg.

Skriv dagbok - ærlig - det er verdens beste kanal for rare og vonde tanker...

Kutt ned på stresset - huset kan se bomba ut uten at det er noen katastrofe :wink:

Suz :wink:

Gjest Hilde K S
Skrevet

Jeg trener stepaerobic. Da er jeg NØDT til å tenke kun på hvor jeg setter føttene hen !

Jeg har noen gode venner der jeg kan snakke om alt mulig rart. Det blir et fristed der jeg kan fortelle om irrasjonelle følelser og slike rare ting jeg ikke formidler til verden ellers. Der ler vi av oss selv og sammen med hverandre.

For meg er det slitsomt å ikke få sagt fra om ting som plager meg - mye mer slitsomt enn å ta spranget det er å si i fra. Tror jeg unngår mye unødig negativ tankevirksomhet på den måten.

Skrevet

Min metode: Å ta styringa over eget liv.

Dette innebærer bl.a. å ikke godta regler, normer og hele skikk & bruk-regla blindt. Ikke uten videre akseptere vedtatte "sannheter", ikke la deg ukritisk bli revet med av nye trender, stoppe opp og spørre deg selv: Er det virkelig sånn? Hvorfor? Passer dette for meg? Hvorfor ikke? Stadig stille spørsmål, hente inn ny kunnskap, og om nødvendig revurdere grunnlaget for eget ståsted.

Ikke la andres meninger - hvis de ikke er i tråd med dine egne - styre følelsene, tankene og holdningene dine. Ikke godta et "Jamen, du kan jo ikke det!" Du kan. Hvis du vil. Om det er fornuftig, hensiktsmessig eller til glede for deg, er en annen sak, men for meg er det viktig å få velge på et selvstendig grunnlag. Jeg vil ikke gi fra meg den friheten det er å drite seg ut.

Jeg vil også forbeholde meg retten til ikke å forsvare mine valg, dvs at hvis jeg - for å ta en situasjon fra hverdagslivet - blir invitert på fest, og ikke gidder å gå, så kommer jeg ikke til å hoste opp en passende unnskyldning. Jeg sier rett og slett at jeg ikke gidder.

En annen viktig sak for meg er at det er en balanse mellom plikter og mer lystbetonte aktiviter. Jeg skulker galant unna både husarbeid og skole hvis jeg en morgen kjenner at "Nei, nok er nok. I dag skal jeg ha det gøy." Så tilbringer jeg hele dagen med å surfe på pc'n, stikker ut og fotograferer eller leser et par meget utenompensumlige bøker. Hadde jeg vært utrusta med en overdimensjonert samvittighet, så hadde min fridag vært ganske bortkasta, - man får minimal uttelling av en kosedag hvis pliktene puster en i nakken - men da jeg har et særdeles aktivt og påtrengende lystprinsipp, så får jeg maksimalt ut av disse fridagene.

Det hender folk, ofte med et lite sukk, sier til meg: "Alt er så lett for deg, Retz. Du bryr deg jo ikke om at noen ikke liker deg eller snakker bak ryggen din." De har i grunnen rett i det. Jeg synes selv jeg har et enkelt og godt liv. Men det er ikke fordi det "bare har blitt sånn". Det er fordi jeg har valgt det.

Jeg kunne skrevet mye mer; Om betydningen av å ha selvinnsikt, om verdien av vonde opplevelser, om mitt forhold til humor og selvironi etc, men jeg gidder ikke mer i dag.

Skrevet

RETZ, dette var bare kjempebra skrevet synes jeg. Er på tur samme vei som deg, men har fremdeles mye samvittighet, og dårlig selvbilde som må bearbeides.

Jeg tror det Retz skriver her er en god "oppskrift" på å bevare psykisk helse. Har en dette som utgangspunkt i livet vil en nok kunne takle mange vansker på en bra måte.

Gjest lekebøll
Skrevet
Jeg kunne skrevet mye mer; Om betydningen av å ha selvinnsikt, om verdien av vonde opplevelser, om mitt forhold til humor og selvironi etc, men jeg gidder ikke mer i dag.

Vel, håper du gidder en annen gang!

Gjest Embla s
Skrevet

*full av beundring for Retz* Skulle virkelig ønske jeg hadde bittelitt mer av din mentalitet! :D

Hva gjør jeg for å holde meg psykisk frisk?

Akseptere:

Jeg er flink til å godta at livet går i bølgedaler, jeg aksepterer at livet kan være "dritt" innimellom og tror jeg er flink til å la dårlige perioder passere uten at jeg selv gjør det hverre ved å blåse opp og dramatisere. Tror det er viktig for å bevare psykisk god helse, at man kan akseptere at man innimellom har det ille, og at alle har det slik, og at det er helt normalt, sundt og naturlig. Jeg kan også verdsette dårlige perioder - de gir nyanse til livet og gjør at jeg verdsetter desto mer alt som er bra og fint!

Søvn:

Jeg kan bli små-deppa og irritabel av å sove for lite for mange netter på rad. Passer derfor på at jeg får sove/rekreert nok!

Bearbeide:

Å bearbeide følelser og hendelser tror jeg er viktig for min psykiske helse. Jeg har noen veldig nære jeg kan snakke med om "alt", dessuten liker jeg å skrive ned tanker, følelser og hendelser. Dette er også til hjelp hvis jeg er usikker på valg, etc. Da kan det å skrive om det, virke analyserende og oppklarende!

Jeg er også litt den typen som ikke er så flink til å legge lokk på ting. Etter en krangel/diskusjon føler jeg veldig trang til å skvære opp, si undskyld, få klarhet i hva som gikk galt og gå videre med blanke ark. Tror dette sparer meg for mye nag..

Skrevet
Vel, håper du gidder en annen gang!

Det er ikke helt utenkelig. :wink:

Skrevet

Jeg gidder ikke å rydde når jeg ikke vil, eller gjøre nadre unødvendige kjedelige aktiviteter.

Har jeg dårlig tid prøver jeg å innse at man ikke alltid kan gjøre noe med det, og akseptere at jeg må ta en senere buss el.

Skrevet

Utladning i form av samtaler med mine aller nærmeste og dagbokskriving, er nok mine beste tips. Tror også det er sunt å kjede seg innimellom; det å gjøre ingenting gir meg rom for ettertanke og det å bare være her og nå.

Skrevet

-dele tanker med folk man kjenner godt

-bli sett

-godta og akseptere bølgedaler

-humor

Det siste punktet ser jeg på som veldig viktig.

Glemte forresten det å bevege på seg. Enten det er en kort luftetur, litt trim, mye trim eller gulvvask.

Og berøring er visst også bra. En klem f.eks.

Og kjæledyr. Genialt med kjæledyr på eldrehjem.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har fått betydelig bedre psykisk helse etter å ha "diskutert" på KG...Tror jeg kan takle hva som helst nå.

Skrevet

Jeg fridykker... Meditasjon og pusteteknikk vi gjøre samme nytten.. Jeg vil eksplodere uten.. Ingen ting letter trykket som det

Skrevet
Min metode: Å ta styringa over eget liv.  

<snippet en masse kloke ord>

Dæven Retz. Bra. Lever etter mange av de samme reglene selv.

Tiger :heiajente:

Skrevet

Skaffe seg en hobby som man kan pusle med! Gjerne en hobby som ikke kjæresten din eller bestevenninna di også driver med - det skal være "din" greie.

Ellers er trening alltid en bra ting. Da starter man med blanke ark etterpå (av og til, iallefall :-? )

Skrevet

Greit å ta en fridag Retz, men med en jobb og ansvar for barn og familie er det nok ikke alle som kan gjøre det samme som deg. Godt du benytter deg av muligheten før det er for sent! Enig i at man godt kan droppe dårlig samvittighet for at man ikke orker osv, men det er lov å vise takt og tone også. Tror ikke jeg hadde invitert deg på fest igjen dersom du hadde sagt "jeg gidder bare ikke". Dersom du hadde svart "jeg orker ikke fordi jeg er sliten" er det en helt annen sak.

Jeg har hunden min som er bra for min psykiske helse. Du kommer deg ut uansett, og hunden er superglad i deg uansett hvordan du ser ut, føler deg osv. Ubetinget kjærlighet. Jeg pleier å si at hunden er min pensjonsforsikring. Jeg kommer meg ut og jeg han får meg til å føle meg glad og elsket. Undersøkelser viser faktisk at folk med kjæledyr har lavere blodtrykk osv, + at i en stressituasjon har man funnet ut at det som reduserer stress mest er å ha kjæledyret sitt i nærheten fremfor partner, venner osv.

Jeg har i hvert fall selv opplevd at hunden har holdt meg fra å tippe helt over, tror ikke jeg hadde kommet meg gjennom sorgen etter at jeg mistet søsteren min hvis jeg ikke hadde hunden min som alltid var positiv og som jeg MÅTTE lufte osv.

Skrevet
Enig i at man godt kan droppe dårlig samvittighet for at man ikke orker osv' date=' men det er lov å vise takt og tone også. Tror ikke jeg hadde invitert deg på fest igjen dersom du hadde sagt "jeg gidder bare ikke". Dersom du hadde svart "jeg orker ikke fordi jeg er sliten" er det en helt annen sak.[/quote']

Hadde jeg løyet, sagt at jeg ikke ville komme pga at jeg var sliten, så hadde ingen av mine venner trodd på meg uansett. Jeg er sjelden sliten, så den unnskyldninga hadde blitt gjennomskua ganske så kjapt. Det de derimot er fullt klar over, er at jeg - som regel - ikke kan fordra å gå på fest, og ingen tar mitt "nei takk" som en personlig fornærmelse. De kjenner meg, og vet hvor de har meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...