Gå til innhold

Ditt syn på borgervern

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er ditt syn på borgervern? Vil du at vi skal ha det?

Tror du det fører noe godt med seg eller blir det bare verre ?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror borgervern fort kan føre til lynsjing, at folk tar loven i egne hender og er både dommer og bøddel i løpet av kort tid. Man trenger et edruelig rettsvesen.

Skulle man hatt et borgervern måtte det vært strengt regulert og man kunne ikke latt hvem som helst være med.

Nei, jeg tror et borgervern er en uting som fører med seg mer tragedie enn nytte. Derimot kunne vi hatt mer av sorten "natteravner". Altså noen som går rundt og "passer på" uten å gripe inn. At de er synlige og har øyne som ser og ører som hører, men at de tilkaller politi om noe skulle skje. Alle har selvsagt rett (og plikt?) til å hjelpe om noe akutt skjer med våre medmennesker, men man skal passe seg vel for å ta loven i egne hender.

Skrevet

Om du med borgervern mener at vanlige mennesker organiserer seg til en slags patruljerende politistyrke, så mener jeg at det er negativt. Det vil sannsynligvis medføre maktmisbruk og overgrep mot uskyldige mennesker.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er mer swung over skikkelige dødspatruljer. :jepp:

Skrevet

Jeg syns borgervern er bra i de tilfellene hvor jeg har fordel av det.

Jeg syns ikke borgervern er bra på generelt grunnlag, av de grunnene Mann42 nevner, samt at folk stort sett er idioter.

Det hadde ikke vært så vanskelig å starte borgervern via facebook-grupper. Hundrevis av bilister egger hverandre opp til å utføre vold mot syklister på denne måten. Jeg hadde ikke vært negativ til en facebook side som la ut oppfordringer til hvordan man skal håndtere mennesker som presser deg av veien, dytter borti din 15 år gamle lillesøster på trening, så hun treffer et asfaltkrater og brekker kragebeinet, eller spyler deg ned med spylevæske. F.eks ha med balltre, sprettkniv, batong på trening. Moralsk sett hadde det vært helt OK. Men jeg vil ikke at alle mennesker skal tenke sånn.

Folk kan være indoktrinerte sauer sauset inn i gruppetenkning. Det er best på den måten.

AnonymBruker
Skrevet

Det er lett å tenke at kriminelle har det alt for enkelt her i Norge, og i den forbindelse hadde jeg ikke hatt noe i mot borgere som samler seg for å gi kriminelle litt mer å bekymre seg for.

Som noen av de andre har nevnt, så tror jeg dog ting fort hadde kommet ut av kontroll. Det hadde sikkert vært flere tilfeller av inkompetanse, og jeg ser for meg at de hadde brukt like mye tid på å handle med politiet som de hadde brukt på å handle med kriminelle. (og dermed hadde de bare gjort kriminelle en tjeneste om de gjør det vankseligere for politiet, for ikke å nevne mulighetene for at kriminelle selv infiltrerer og styrer borgervern)

Det er bare så utrolig mange ting som kan gå galt, tror jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...