Gå til innhold

Depresjon

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor stor er sannsynligheten for å få en kraftig depresjon når man bruker p-piller? Jeg har brukt p-piller siden november'09 og har siden da slitt veldig mye med depresjonssymptomer (om jeg kan si det?). Jeg har slitt veldig mye før jeg startet på pillen også, men det var da på bedringingens vei rett før jeg startet på pillen. Kan det være at jeg bare har fått et tilbakefall eller kan det skyldes pillene? Jeg bruker Yasmin og er i grunn veldig fornøyd med det merket siden pillene tar knekken på menssmerter og kviseutbrudd. Jeg er ikke i et fast forhold lenger, så jeg bruker egentlig bare p-piller nå for å holde menssmertene og kvisene i sjakk. Hva bør jeg gjøre? Kutte ut pillene, håpe depresjonen og alt det gir seg og få tilbake kviser og menssmerter, eller fortsette på pillene, holde smerter og kviser i sjakk, men samtidig slite med depresjon og det som følger med der?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å prøve et nytt pillemerke? Eller kanskje minipiller?

Jeg måtte selv gi opp p-piller pga de ekstreme humørsvingningene...

Nå har jeg en depresjon i utgangspunktet, men pillene gjorde det definitivt verre.

Skrevet (endret)

For meg har det vært slik. Har vært såååå tung til sinns så lenge. Men som du også nevner så har jeg hatt det slik periodevis igjennom livet. Men etter noen år med pillen følte jeg at tanker og følelser ikke gikk overens lenger, tenkte positivt men følelsene var negative. Slutta med pillen (har prøvd flere typer også p-ring og minipille) og jeg skal aldri i mitt liv ta noe som helst hormonprevansjon igjen. Var som å slå på en bryter. Sexlysten er tilbake, jeg FØLER at jeg elsker og er forelsket i mannen igjen... Det er fremtidshåp igjen rett og slett. Ja jeg må infinne meg i en del andre plager, men heller det for min del. Verdt å nevne at jeg fikk mer kviser av p-piller og pms'en ble faktisk mye værre. Smertene har roet seg litt og det går over færre dager.

Ta deg en pause og se hvordan du blir, i hvert fall hvis du ikke er i forhold akkurat nå. Mange andre ting som kan hjelpe mot kviser også. Og smerter finnes det mange typer piller mot.

Endret av HubroTuppa
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å prøve et nytt pillemerke? Eller kanskje minipiller?

Jeg måtte selv gi opp p-piller pga de ekstreme humørsvingningene...

Nå har jeg en depresjon i utgangspunktet, men pillene gjorde det definitivt verre.

Vet at dette med p-piller og bivirkninger er svært individuelt, men er det et spesielt merke som er værre enn andre når det gjelder depresjon og sånne symptomer?

AnonymBruker
Skrevet

For meg har det vært slik. Har vært såååå tung til sinns så lenge. Men som du også nevner så har jeg hatt det slik periodevis igjennom livet. Men etter noen år med pillen følte jeg at tanker og følelser ikke gikk overens lenger, tenkte positivt men følelsene var negative. Slutta med pillen (har prøvd flere typer også p-ring og minipille) og jeg skal aldri i mitt liv ta noe som helst hormonprevansjon igjen. Var som å slå på en bryter. Sexlysten er tilbake, jeg FØLER at jeg elsker og er forelsket i mannen igjen... Det er fremtidshåp igjen rett og slett. Ja jeg må infinne meg i en del andre plager, men heller det for min del. Verdt å nevne at jeg fikk mer kviser av p-piller og pms'en ble faktisk mye værre. Smertene har roet seg litt og det går over færre dager.

Ta deg en pause og se hvordan du blir, i hvert fall hvis du ikke er i forhold akkurat nå. Mange andre ting som kan hjelpe mot kviser også. Og smerter finnes det mange typer piller mot.

Har tenkt på det flere ganger, men jeg syns det er så deilig at jeg kan utsette mensen, slippe menssmerter og kviser. Men så klart, det å bli kvitt depresjonen og det som følger med er vel kanskje bedre i lengden.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lignende erfaring, da jeg sluttet på p-pillen åpenbarte det seg en ny hverdag for meg, med langt bedre og mer stabilt humør og det har holdt seg i de årene etter pilleslutt. Jeg fikk også mye bedre hud da jeg sluttet, så dette er nok veldig individuelt. Men for å svare på spørsmålet ditt; ja, jeg tror man kan bli deprimert av p-piller, du burde snakke med legen din om det

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lignende erfaring, da jeg sluttet på p-pillen åpenbarte det seg en ny hverdag for meg, med langt bedre og mer stabilt humør og det har holdt seg i de årene etter pilleslutt. Jeg fikk også mye bedre hud da jeg sluttet, så dette er nok veldig individuelt. Men for å svare på spørsmålet ditt; ja, jeg tror man kan bli deprimert av p-piller, du burde snakke med legen din om det

Jeg har tenkt på det å snakke med legen min om det, men jeg har vært der så mye den siste tiden i forbindelse med andre ting at jeg har lite lyst til å dra dit igjen på en stund :fnise:

Skrevet

Vet at dette med p-piller og bivirkninger er svært individuelt, men er det et spesielt merke som er værre enn andre når det gjelder depresjon og sånne symptomer?

Det vet jeg desverre ikke... Har selv kun testet Trionetta og Loette. Gikk så over til Cerazette minipille - mindre hormoner og det gikk bedre. Kanskje google har svaret? :gjeiper:

AnonymBruker
Skrevet

Det vet jeg desverre ikke... Har selv kun testet Trionetta og Loette. Gikk så over til Cerazette minipille - mindre hormoner og det gikk bedre. Kanskje google har svaret? :gjeiper:

Jeg har selv brukt Loette før jeg begynte med Yasmin, og var absolutt ikke fornøyd med det.

Jeg skal google litt og se om jeg kan bli litt klokere av det ;)

AnonymBruker
Skrevet

Etter alt jeg har lest om p-piller/minipiller i det siste så er det svært forskjellig hvordan man reagerer. Man er nødt for å prøve seg frem. Men om det er hormonet i pillen man reagerer på så tror jeg det har lite å si på merket.

Jeg gikk også over til Cerazette som et siste forsøk. Eneste positive med det var at sexlysten returnerte. Ellers så ble alt bare mye værre. De siste fire ukene hadde jeg faktisk konstant hjertebank.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei venninne som fikk depresjoner av vanlige p-piller, men cerazette reagerer hun helt fint på. Jeg har også brukt cerazette i mange år uten en eneste bivirkning, og jeg har ikke tålt de fire andre merkene jeg har prøvd.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste litt på nettet i går og da så jeg at det var svært mange som hadde blitt depressive av Yasmin og hatt store plager ved bruk av det. Jeg har bestemt meg for at jeg nå skal bruke opp resten av pakken med Yasmin og få kommet meg til legen for en ny type p-pille. Tenkte kanskje at jeg kunne gitt Yasminelle et forsøk, men så så jeg at det var mindre hormon der enn i Yasmin. Kan man sammenligne Yasminelle med Loette f.eks? Jeg vet godt at det er stor forskjell på hvordan man reagerer på p-piller, men er det noen her som har opplevd å få flere kviser, depresjonslignende symptomer, gått opp i vekt o.l ved bruk av Yasminelle?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...